Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vlekjes in objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vlekjes in objectief

    Ik heb een tweedehands objectief gekocht. Vanavond zag ik in het objectief een aantal vlekjes zitten. Ik heb een paar honderd prachtige foto's met het objectief gemaakt, ik zie geen onregelmatigheden op de foto's. Heb ik toch een miskoop gedaan, kan dit kwaad?
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: vlekjes in objectief

    Is het niet een stofje op je sensor?
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: vlekjes in objectief

      Ik denk het niet. Als ik mijn 50mm objectief plaats dan zie ik deze vlekjes niet. Bij de 100mm waar het omgaat lijkt het me dat de vlekjes ergens halverwege zitten (dus tussen frontlens en body in.
      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

      Comment


      • #4
        Re: vlekjes in objectief

        Je ziet de vlekjes niet opde foto, niet OP het objectief, maar slechts IN het objectief? Waarom je dan druk maken? Wellicht verliest het daardoor wat van zijn verkoopwaarde, maar als je niet van plan was hem te verkopen, waarom je dan druk maken?

        Comment


        • #5
          Re: vlekjes in objectief

          Ik zie nu aan de randen van de frontlens ook wat beschadiging (coating beschadigd). Ik ben inderdaad niet van plan het objectief van de hand te doen, maakt prachtige fotos's. Mijn vraag is echter of de onregelmatigheden die met het blote oog waar te nemen zijn in bepaalde omstandigheden geen problemen op leveren.
          Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

          Comment


          • #6
            Re: vlekjes in objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
            Ik zie nu aan de randen van de frontlens ook wat beschadiging (coating beschadigd). Ik ben inderdaad niet van plan het objectief van de hand te doen, maakt prachtige fotos's. Mijn vraag is echter of de onregelmatigheden die met het blote oog waar te nemen zijn in bepaalde omstandigheden geen problemen op leveren.
            Als het aan de rand is, ga je van die beschadigde coating op een cropcamera zoals jouw 40d niets merken, misschien hoogstens dat die wat meer vatbare wordt voor flares. Die vlekjes in de lens kunnen misschien in uitzonderlijke omstandigheden voor wat lichte onscherpte en contrastverlies zorgen. Aangezien je zegt dat je al honderden goede fotos ermee hebt getrokken is het al te laat om bij de verkoper te gaan klagen. les voor de toekomst: als je zoiets tweedehands koopt: eerst goede inspectie doen.

            Als je echt op zoek wil gaan naar mogelijke fouten: krassen en onregelmatigheden op de frontlens worden het best zichtbaar met een heel klein diafragma, en dan nog kan zo'n frontlens best wel wat hebben. Zie bijvoorbeeld dit: http://www.lensrentals.com/news/2008...ment-scratches

            Conclusie: niet te veel van wakkerliggen, en zolang het een hobby is en geen beroep: rustig doorgaan met de lens te gebruiken

            Comment


            • #7
              Re: vlekjes in objectief

              Heel fijne lens die 100mm f2.0. Zolang niks te zien is op de foto's heb je een goede zaak gedaan. Coatings zijn er om flare te voorkomen, dus als die niet te zien zijn is er geen probleem.

              Comment


              • #8
                Re: vlekjes in objectief

                Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                Heel fijne lens die 100mm f2.0. Zolang niks te zien is op de foto's heb je een goede zaak gedaan. Coatings zijn er om flare te voorkomen, dus als die niet te zien zijn is er geen probleem.
                Als de coating slechts gedeeltelijk ontbreekt, krijg je op die punten wel een ongelijke lichtbreking, maar of dat heel veel uithaalt... Zeker als het op de randen is, dan is dat voor een cropcamera toch al helemaal van geen belang.

                Comment


                • #9
                  Re: vlekjes in objectief

                  Ik ben weer helemaal gerustgesteld, bedankt.
                  Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                  Comment


                  • #10
                    Re: vlekjes in objectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                    Bij de 100mm waar het omgaat lijkt het me dat de vlekjes ergens halverwege zitten (dus tussen frontlens en body in.
                    Als het een paar stofjes zijn, OK. Ik hoop jou enkel dat het je geen schimmels aan het kweken bent .
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: vlekjes in objectief

                      Heb op eBay een nieuwe Canon EF 28-135 mm gekocht.
                      Uiteindelijk bleek de lens géén nieuwe maar "Refurbished" te zijn en vertoonde dezelfde ongemakken. Het zijn geen vlekjes, maar coating tussen de lenslagen die lichtjes los zijn. Voelde mij sterk belazer, hoewel ik reeds honderden of duizenden probleemloze foto's met deze lens heb gemaaakt. Uiterlijk blijkt het een probleem te zijn en staat niet netjes, zeker niet tegenover de criticasters, maar werkt probleemloos !

                      Comment

                      Working...
                      X