Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte Nikon lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte Nikon lenzen

    Hallo,
    Ik ben in het bezit van een Nikon 70-300 VR en zie, dat ik bijna altijd op 300mm fotografeer. Nu kan ik een 180mm kopen voor een zeer scherpe prijs.
    Ben ik soms beter, met deze lens ? Kan altijd een foto uitvergroten tot ong 300mmopname nadien. Ik denk dat dit een evengoed resultaat geeft, misschien iets beter, dan met de 70-300.
    Opname meestal, landschap en anderen bv( olmense zoo, enz) met de kleinkinderen.
    Graag hulp aub
    Leo
    lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

  • #2
    Re: Scherpte Nikon lenzen

    Begrijp ik het goed dat je de 70-300 VR wilt vervangen door een nikon 180mm f2.8?

    Een crop kan je maken maar om meteen het beeld van een 300mm lens te nemen zal de crop toch al groot zijn en de kwaliteit zal niet echt veel beter zijn.

    Trouwens ben je ook van 70mm tot 180mm kwijt wat toch zeer belangrijk is om je kleinkinderen op beeld te krijgen (of je moet al paar meters verwijderd zijn)

    Ik zou het persoonlijk niet doen.

    Maar misschien kan je ook al eens zeggen welke lenzen je al hebt?
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte Nikon lenzen

      Hallo Ducaudi,
      Ben in het bezit van een 16-85VR
      Daar ben ik zeer tevreden over, scherpte vind ik beter hoor.
      Nu heb ik wel vernomen, dat de 70-300 Vr op 300mm een stuk softer is, en dat zie
      ik precies ook op mijn laatste foto's van de Olmense Zoo, dus allemaal rond 300mm genomen.
      Leo
      lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte Nikon lenzen

        De 180mm is een scherpere lens dan de 70-300 VR maar of een redelijke crop van een 180mm nog altijd scherper zal zijn heb ik mijn vragen bij.
        Bovendien mis je ook het gebruiksgemak.
        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte Nikon lenzen

          Scherpte alleen al mag geen doorslaggevend argument zijn om een keuze te maken.
          De twee genoemde lenzen zijn tenslotte heel verschillend van elkaar:
          - de een is een prime, de andere een zoom
          - de een is optisch wat verouderd, de andere maakt gebruik van de meest moderne glassoorten;
          - de een heeft een maximale opening van f4.5-5.6 de ander heeft een f2.8
          - de een heeft VR en AFS, de ander beschikt over een trage AF
          - scherpte scheelt uiteindelijk niet zoveel, gebruiksgemak des te meer, cfr www.photozone.de

          Maak de som van al deze parameters en beslis of je dan daadwerkelijk nood hebt aan een prime met f2.8.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte Nikon lenzen

            De 70-300 mm lens levert op 180 mm ongeveer dezelfde scherpte als de 180 mm lens, maak dus een foto met de 70-300 op 300 mm en vervolgens op 180 mm en vergroot die laatste uit tot die even groot is.
            Beoordeel het resultaat.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte Nikon lenzen

              Bedankt allemaal, voor jullie reaktie
              Ga zeker die test maken met de 70-300 op 180mm en dan met 300 mm en aanpassen,naar 300 en bekijken op 100 %
              Merci allemaal
              Leo
              lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte Nikon lenzen

                En als je nu de 180mm neemt en die gebruikt met een (hoe heet dat ding weer juist) convertor zit je dan niet beter?
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte Nikon lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                  En als je nu de 180mm neemt en die gebruikt met een (hoe heet dat ding weer juist) convertor zit je dan niet beter?
                  Neen. Ten eerste werkt een originele Nikon TC-14EII niet met dit objectief, en ten tweede zal de scherpte dan nog eens onder die van de 70-300VR belanden.

                  M.i. is die AF 180mm f/2.8 meer geschikt voor personenfotografie met een fluweelzachte achtergrond.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte Nikon lenzen

                    Ha ja ik had dat ergens al eens gelezen van die TC maar was het even uit het oog verloren.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte Nikon lenzen

                      Testje gedaan :
                      Foto met 180mm vergeleken met 180mmstand (70-300) allebei f8
                      en Raw. Na omzetting ( identiek) alleen verscherping (ook identiek) leek de 70-300 opname iets scherper ( hoogstwaarschijnlijk VR-invloed), allebei 100% bekeken.
                      Dan opname van 180mm verkleind naar opname 300 mm en zelfde bewerkingen :
                      180mm iets scherper , maar zeer, zeer, weinig
                      Dus besluit = blijven bij de nieuwere 70-300 VR die ik tenslotte al heb
                      Merci voor jullie hulp en uitleg
                      Leo
                      lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

                      Comment

                      Working...
                      X