Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backfocus?

    Hallo

    Ik wil jullie even een vraag voorleggen. Ik kocht onlangs een Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro met Nikon F-mount. De HSM versie. Voor zover er reviews van bestaan, leek het een heel goede lens en vooral scherpe lens voor z'n prijs.

    Na wat proberen ben ik echter helemaal niet tevreden en heb ik het gevoel dat ze niet juist focust. Eerst dacht ik dat het wel aan mij zou liggen maar het probleem bleef zicht stellen, ook als ik extra veel aandacht had voor techniek. In vergelijkingen met een 18-55mm kitlensje kwam dit laatste er steeds beter uit.

    Ik heb daarom wat foto's getrokken met een onderwerp dat verloopt van dichtbij naar verder bij om te kunnen kijken of er effectief verkeerd gefocussed wordt.

    Ik nam f2.8 om een minimale scherptediepte te creëren en focuste steeds op de letter "P" bovenaan de wijnkurk. Ik nam een 30-tal foto's vanuit de hand, maar ondersteund op een vast voorwerp en met een hoge sluitertijd om bewegingsonscherpte te counteren.

    Een van de foto's:


    Exif en andere data:
    bovengenoemde lens op nikon D60
    f2.8
    shutter: 1/200
    spotmeting
    af-veldafstand in het center, middelste focuspunt
    Brandpunt 50mm
    afstand tot het onderwerp +-20cm


    Ik heb het gevoel dat ze backfocust (het deel dat scherp is op de foto zat dichter tegen de lens aan omdat de kurk diagonaal lag, maar 90° gedraaid met mijn camera. Dit is bij elke foto zo. Is dit voldoende om de garantie aan te spreken? Is dit effectief backfocus?

    Graag jullie mening!

    Groeten
    Indigo

    A

  • #2
    Re: Backfocus?

    - Neem eens iets dat niet schuin ligt.
    - Normale scherptediepte is 1/3 voor het scherpstelpunt en 2/3 erna !!!
    Te veel lenzen en te weinig tijd.
    http://pentaxlenstest.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Re: Backfocus?

      Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
      - Neem eens iets dat niet schuin ligt.
      - Normale scherptediepte is 1/3 voor het scherpstelpunt en 2/3 erna !!!
      De lichtcondities gaan achteruit... Ik heb onderstaande foto nog snel getrokken met Exif:

      50mm focal distance
      f2.8 aperture
      1/30s shutter (op statief!)
      spotmeting
      Af veldafstand in het center.



      Focus was op de linker kurk, de bracket sloot net rond de letters "BEL." De kurk ernaast ligt er terug schuin bij ter referentie. Ik heb de exposure een halve stop bijgelicht in LR.
      edit: en ook nog licht gecropped om de kurk mooi in het midden te zetten de venster bovenaan te verwijderen.

      Kan je hier iets mee?

      Grtn

      Comment


      • #4
        Re: Backfocus?

        Het is wel leuk te zien welke wijn je drinkt, maar je neemt beter een aantal (minstens 3) rechthoekige objecten zoals bussen fruitsap liefst met kleine tekst en barcodes die je op regelmatige afstanden naast en achter mekaar zet

        Comment


        • #5
          Re: Backfocus?

          ok, ik nam dit omdat het mooi belicht was door het raam en ze een fijne textuur hebben om scherpte op te beoordelen, maar ik wil gerust andere testobjecten schieten.

          kan ik dit binnen doen met een flitser? Hoever staan ze best uiteen? Ik heb nog wel 3 bussen melk, en een bus of 2 fruitsap die kunnen dienen.

          Graag wat instructies over de testsetup aub!

          Grtn

          Comment


          • #6
            Re: Backfocus?

            Misschien toch nog een reactie: als ik na verschillende (30!) malen heel minitieus scherpstel op 1 plek, moet deze dan niet gewoon scherp zijn met de instellingen die ik genomen heb?

            Er is altijd een stuk scherp dat in diepte vóór de plaats waar ik de scherpte wilde ligt (dichter naar de camera toe). Vandaar die schuine stoppen...

            Maar: geen me maar een opdracht voor een testshoot en ik begin eraan. (heb enkel een SB-400 en kan dus enkel vanop het toestel flitsen).

            Grtn

            Comment


            • #7
              Re: Backfocus?

              een statief en afstandbediening geven pas echt betrouwbare resultaten voor zijn proef ism de camera en lens.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Backfocus?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                een statief en afstandbediening geven pas echt betrouwbare resultaten voor zijn proef ism de camera en lens.
                Beiden beschikbaar. Graag wat tips over de setup evt?

                (Ook in dagdagelijks gebruik bij eerder normale diafragma's (f8-11) geeft de lens niet zo'n goede resultaten. Portretten zijn o.a. minder scherp dan met een nikon 18-55mm f3.5-5.6 G2 (non VR). Daarom ben ik beginnen testen op die kurken en daarvoor ook op bloemen)

                Grtn en alvast bedankt voor de snelle reacties!

                Comment


                • #9
                  Re: Backfocus?

                  een goeie die je vaak ziet:

                  batterijen op een rijte zetten.
                  desnoods diagonaal, camera op zelfde hoogte en op statief
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Backfocus?

                    Ik heb een keer via de telefoon een gesprek gehad met een iemand van de technische afdeling van Sigma Nederland. Hij vertelde mij hoe zij lenzen testen op BF/ FF problemen en hoe je dit zelf het beste thuis kunt doen. 'k Heb het hier al eens aangegeven...
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Backfocus?

                      Toch wel duidelijk iets mis met focus. In de foto's die je hier toont ligt het scherpste deel van de dof teveel vòòr het punt waarop je focuste. Het scherpstelpunt ligt eigenlijk al in de onscherpe achtergrond. Mag natuurlijk niet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Backfocus?

                        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                        een goeie die je vaak ziet:

                        batterijen op een rijte zetten.
                        desnoods diagonaal, camera op zelfde hoogte en op statief
                        U vraagt, wij draaien:



                        D60 op statief met bounced SB-400 en wireless trigger (2s delay)
                        scherpgesteld op 3e batterij van rechts, net onder het zwarte randje.
                        f2.8
                        1/60s
                        50mm
                        ISO 200

                        ik zie hier weer onscherpte op mijn onderwerp en de meer scherpte op de batterij links ervan, deze staat 3mm meer naar voren. Alle batterijen zijn op 3mm naar achter verschoven, de linkse staat van voor.

                        Graag feedback!

                        Grtn en alvast bedankt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Backfocus?

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Ik heb een keer via de telefoon een gesprek gehad met een iemand van de technische afdeling van Sigma Nederland. Hij vertelde mij hoe zij lenzen testen op BF/ FF problemen en hoe je dit zelf het beste thuis kunt doen. 'k Heb het hier al eens aangegeven...
                          Oei, dit lijkt eerder op 3mm out of focus of zo, maar dat kan toch niet voor een lens die geacht wordt macrobeelden (of kom, close up) te kunnen maken?

                          nogmaals bedankt voor de snelle reacties en de hulp, ik ga er morgen eens mee naar de winkel gaan denk ik!

                          P.s.: fotokar in Leuven vertelde me dat niets aan is, en dat ik ze beter bij hem had gekocht. Ik ga daar nooit meer.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Backfocus?

                            hmm de derde van links ziet er idd scherper uit dan de derde van rechts.
                            maar probeer het ook nog es met natuurlijk licht.
                            reflectie van de batterijen met de flits geeft nie echt een goe beeld tussen tekst en zilveren achtergrond.
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Backfocus?

                              De lens is binnen in garantie. De topic mag dus eventueel gesloten worden.

                              Mvg

                              Comment

                              Working...
                              X