Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DX-lens op FX-camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DX-lens op FX-camera

    Kan iemand mij zeggen of ik een DX-lens (zoals bv Nikkor 16-85) kan gebruiken op een full-frame camera? Ik weet dat door de crop-factor de brandpuntsafstand anders ligt, maar zijn er afgezien daarvan nog zaken die veranderen?
    Alle reakties welkom,
    Hagar
    Nikon Df

  • #2
    Re: DX-lens op FX-camera

    Met een DX-lens zal je op een FX-body serieuze vignetering krijgen (donkere randen aan je beelden). Je kan er dan voor kiezen om je beelden te croppen, maar dan verlies je uiteraard pixels. Er zwerft hier nog ergens een topix rond denk ik met de precieze cijfers voor een aantal bodies...

    Mijn persoonlijke mening: op een FX-camera best FX-lenzen gebruiken, of anders gewoon een DX-body...
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: DX-lens op FX-camera

      2 mogelijkheden:
      1 perfect beeld, zelfde beeldhoek als op DXZ, maar je houdt maar 5,5 of 11MP over
      2 je hebt bij de meeste Nikkor lenzen vanaf half het zoombereik een gevuld frame, maa die randen zijn niet van de goede kwaliteit. Een Tamron 17-50 blijft gewoon een wc rolletje waar je doorkijkt, op 17mm wat erger als bij 50mm.

      Oplossing: de rubrieken onderaan het forum, zo heb ik het ook goedkoop en kwalitatief opgelost.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: DX-lens op FX-camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
        Kan iemand mij zeggen of ik een DX-lens (zoals bv Nikkor 16-85) kan gebruiken op een full-frame camera? Ik weet dat door de crop-factor de brandpuntsafstand anders ligt, maar zijn er afgezien daarvan nog zaken die veranderen?
        Alle reakties welkom,
        Hagar
        Je gaat zoals gezegd, op een D3/D700 5,5MP hebben in DX mode, dus vergelijkbaar met een D70,D50 of D40 kwa MP maar, en vermeld niemand, die ±6MP zijn wel van een veel betere kwaliteit dan die van een DX camera.
        Ik durf de 5.5MP groter afdrukken dan de 6MP uit een D70, D50 of D40.
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment

        Working...
        X