Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil in lenzen

    Hallo allemaal,

    Ik ben helemaal nieuw en heb vandaag mijn eerste toestel gekocht.
    Een Canon 450D.
    Ik heb er ook een lens bij gekocht : EF-S 18-55m IS

    Zou iemand mij nu kunnen zeggen voor wat dit allemaal staat.
    Die IS weet ik ondertussen al

    Voor de rest zou ik ook graag wat verschillen willen weten in lenzen.
    Je hebt idd macrolenzen, maar welke lenzen zijn geschikt voor bijvoorbeeld vogels in de lucht of vliegtuigen duidelijk te kunnen fotograferen?
    Ook heb ik al gelezen over sigma lenzen, wat is dit net?
    En welke lenzen passen zoal op mijn toestel?

    Met deze lens ben ik voorlopig zeker en vast tevreden, maar als ik probeer om iets te fotograferen lukt dit idd niet zo goed.

    Dus graag een beetje uitleg over de soorten lenzen en afkortingen.
    Andere tips zijn altijd welkom, stuur dan een PM'tje ofzo.

    Alvast bedankt!
    Last edited by JonasV; 21 juli 2009, 01:02.

  • #2
    Re: Verschil in lenzen

    Op de startpagina van BD staat een overzichtelijke uiteenzetting over lenzen en hun toepassingsgebied: brandpuntsafstanden vergeleken (deel 1 en 2). Als je dat even leest ben je zeker al een heel eind mee met het lenzenverhaal. Je zal onder andere lezen dat je met een 18-55 al ver geraakt !

    groeten,
    Gurdy

    Comment


    • #3
      Re: Verschil in lenzen

      EF/EF-S duidt op de fitting van de lens. EF-S lenzen zijn in tegenstelling tot EF lenzen specifiek ontwikkeld voor APS-C sensors (1,6 cropfactor), waardoor de achterste lens kleiner kan gehouden worden en de prijs een beetje gedrukt kan worden. Camera's met een APS-C (o.a. de 450D) kunnen zowel EF-S als EF lenzen gebruiken. Full Frame camera's kunnen enkel de EF-versies gebruiken (EF-S past er wel op, maar geeft zware vignetering).

      18-55mm staat voor het zoombereik, maar dat wist je denk ik al wel. Wanneer er maar één getal staat, heb je te maken met een prime (vaste brandpuntsafstand). Dit bereik staat steeds vermeld als zijnde op een full frame camera, d.w.z. dat je deze getallen moet vermenigvuldigen met de cropfactor van je camera (x1.6) om het werkelijke bereik te kennen.

      Het tweede setje getallen op je lens (bijv. 3.5-5.6) geeft de lichtsterkte aan. Lichtsterkte wordt uitgedrukte in de minimale f-waarde (diafragmagetal), wat zoveel wil zeggen als de maximale diafragma opening. Wanneer er twee getallen staan wil dit zeggen dat de lichtsterkte verandert naargelang de focuslengte. Een enkel getal betekent dat die lens even lichtsterk blijft over zijn gehele bereik.

      IS (Image Stabilization) wist je al.

      Andere veel voorkomende aanduidingen op Canon lenzen zijn bijvoorbeeld;
      USM (Ultrasonic Motor): stille en snelle autofocus motor.
      L (Luxury): Canon L Lens Series Information

      Macrofotografie (volgens Wikpedia): Macrofotografie is het fotograferen op korte tot zeer korte afstand van onderdelen van mensen, dieren, planten of voorwerpen, met de bedoeling ze zo groot mogelijk af te beelden, zodat details zichtbaar worden die met het blote oog moeilijk of niet waarneembaar zijn.

      We spreken van macrofotografie wanneer de vergroting groter of gelijk is aan één. Wanneer de vergroting kleiner is dan één, spreken we over een close-up. Of anders gezegd: wanneer het beeld op film/sensor groter of gelijk is aan het gefotografeerde voorwerp, spreken we van macrofotografie.

      Voor onderwerpen op zeer grote afstanden heb je (super)tele(zoom)lenzen nodig. Hoe groter je brandpuntsafstand, hoe dichterbij je de onderwerpen kan halen.

      Sigma (en ook Tamron,...) is gewoon een merknaam van een producent van lenzen en objectieven. Zij bieden hun producten doorgaans aan voor alle bekende cameramerken. De info op die lenzen komt overeen met wat er op Canon lenzen staat, alleen zullen zij andere acroniemen/benamingen gebruiken vanwege copyright/patent kwesties. Je moet bij aankoop dan wel opletten dat de gekozen lens gemaakt is voor jouw merk van camera anders gaat die niet passen.

      Om je een idee te geven van de keuze aan lenzen .

      Zo, ik hoop dat het een beetje geholpen heeft. Het was voor mij iig ook een testje van mijn kennis (zelf nog niet al te lang met een DSLR bezig). Ik hoop dat ik geslaagd ben, want ik wil je ook niet met verkeerde info opscheppen.
      Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.

      Comment


      • #4
        Re: Verschil in lenzen

        Hier staat ea over lenzen.
        Je zult er wel een tijdje zoet mee zijn.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: Verschil in lenzen

          Iemand die mij dan een goede tele(zoom) lens kan voorstellen?
          Bijvoorbeeld om vogels in de lucht te fotograferen, etc..
          Natuurlijk niet overdrijven met de prijs .. (niet over de 500 euro ofzo)

          Bijvoorbeeld : Canon - EFS 55-250mm f/4-5.6 IS
          of Canon - EF 75-300mm f/4-5.6 III USM

          Welke van deze 2 zijn hier misschien wel geschikt voor?
          Is het een groot nadeel dat de Canon - EF 75-300mm f/4-5.6 III USM geen IS heeft?
          Last edited by JonasV; 22 juli 2009, 15:44.

          Comment


          • #6
            Re: Verschil in lenzen

            Voor vogels in de (v)lucht heb je geen IS nodig maar een snelle AF, grote scherpte en een sluitertijd van minstens 1/1200-1500 (en oefening)

            Met de "consumerzooms" die je voorstelt ga je teleurgesteld zijn
            (vergeet in elk geval de 75-300, dit is een oude lens, de 55-250 IS is in deze klasse een veel betere keuze)

            Voor je vogels zal je naar een prime moeten gaan, gewoonlijk wordt hier "om te beginnen" de EF400L f:5.6 of de EF300L f:4 IS (+extender 1.4) aangeraden, maar dan zit je wel een stuk over de 1000 EUR nieuw, 800-900 tweedehands is al dichter bij je budget
            De 100-400L IS is meer all-round, maar de EF400L 5.6 (zonder IS) is de meest betaalbare lens voor vogels in vlucht

            Met de zoekfunctie zal je hierover ettelijke discussies vinden

            Veel plezier, maar bezint eer je begint
            Last edited by palombian; 24 juli 2009, 08:49. Reden: in vlucht

            Comment

            Working...
            X