Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42 op 5D, welke lensjes ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • M42 op 5D, welke lensjes ???

    Heb indertijd op mijn 40D wat leuke M42 lensjes gehad takumars e,d, heb die weggedaan toen ik naar de 5D gegaan ben. Heb nu terug zin in deze leuke dingen om wat te experimenteren. Iemand op 5D hier ook mee bezig ? En wat zijn de allerbeste kleinnoden om opnieuw achteraan te gaan oud en nieuw ; zeiss, takumar, ....

    bedankt

    Marc
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: M42 op 5D, welke lensjes ???

    Ben ook benieuwd.
    Zo'n goei ouwe portretlens zie ik wel zitten.

    Comment


    • #3
      Re: M42 op 5D, welke lensjes ???

      Hoi,

      Bij de 50 mm zijn de Smc Takumar 1.4 en de F4 macro zeker de moeite (en bij de 5D MK2 raken ze de spiegel niet meer). Of de Zeiss Pancolar.
      De meeste Zeiss lenzen in alle focal lenghts zijn meestal de moeite waard.
      Of een van de Russische lenzen zoals een Jupiter 21M/4 (Ongelooflijk scherp, zelfs wijd open) . deze kan je voor een 20€ al op de kop tikken.
      In de 135 mm reeks is het heel moeilijk om een slechte lens te vinden.
      Mocht je een paar lenzen willen testen mag je altijd even langskomen... heb er wel een aantal liggen. van 50 mm tot 500 mm

      Groetjes,
      Last edited by zippie; 20 juli 2009, 22:30.
      Greetz,

      Comment


      • #4
        Re: M42 op 5D, welke lensjes ???

        De 5D is problematisch met sommige oude MF lenzen: vooral lenzen waarvan het achterste lens-element nogal ver uitsteekt, vormen een probleem voor de spiegel. Die is nogal groot en blokkeert dan, toch bij focus op oneindig.

        Uit eigen ervaring:

        Volgende lenzen geven problemen:
        - Asahi SMC Takumar 50/1.4 (M42)
        - Asahi SMC Takumar 35/3.5 (M42)
        - Carl Zeiss Planar T* 50/1.7 (Contax-Yashica mount)

        Werken wel probleemloos:
        - Asahi SMC Takumar 55/1.8 (M42)
        - Carl Zeiss Jena Sonnar MC 135/3.5 (M42)


        Op de volgende link vind je een hele waslijst van oude lenzen die wel of niet gaan op de 5D: http://www.panoramaplanet.de/comp/.
        Enjoy .
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: M42 op 5D, welke lensjes ???

          En het glas van die lensjes in de 85/135 range is straf genoeg om de pixels van de 5DII aan te kunnen?
          Een een Canon 85 1.8 volopen is toch wel soft.

          Comment


          • #6
            Re: M42 op 5D, welke lensjes ???

            Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
            En het glas van die lensjes in de 85/135 range is straf genoeg om de pixels van de 5DII aan te kunnen?
            Een een Canon 85 1.8 volopen is toch wel soft.
            Ik heb zowel de 85 1.8 als 1.2 en deze getest op een US AF test chart, op statief, mlu enz.

            Op 1.8 zie ik nauwelijks verschil; 1.2 is dan al 1 stop dichtgeknepen.
            Beide bruikbaar volopen. Misschien heb ik een goed exemplaar.

            Voor wat de kwaliteit van m42 aangaat, daar bestaat zoveel info over, zelfs op BD dat er geen beginnen aan is.
            Als je twijfelt aan de "strafte" van oude lenzen, schroef dan een Hasselblad lens op je Canon, mits adapter.
            Maar een contax 85 of 135 kan ook nog.

            Paul;
            Last edited by DPaul; 21 juli 2009, 07:05.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: M42 op 5D, welke lensjes ???

              Volgens de laatste berichten op het forum van MFlenses.com zou de Asahi SMC 50/1.4 geen probleem meer vormen op de 5DMK2.
              Dit is enkel het geval bij de MK1.

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              De 5D is problematisch met sommige oude MF lenzen: vooral lenzen waarvan het achterste lens-element nogal ver uitsteekt, vormen een probleem voor de spiegel. Die is nogal groot en blokkeert dan, toch bij focus op oneindig.

              Uit eigen ervaring:

              Volgende lenzen geven problemen:
              - Asahi SMC Takumar 50/1.4 (M42)
              - Asahi SMC Takumar 35/3.5 (M42)
              - Carl Zeiss Planar T* 50/1.7 (Contax-Yashica mount)

              Werken wel probleemloos:
              - Asahi SMC Takumar 55/1.8 (M42)
              - Carl Zeiss Jena Sonnar MC 135/3.5 (M42)


              Op de volgende link vind je een hele waslijst van oude lenzen die wel of niet gaan op de 5D: http://www.panoramaplanet.de/comp/.
              Enjoy .
              Last edited by zippie; 21 juli 2009, 20:54.
              Greetz,

              Comment


              • #8
                Re: M42 op 5D, welke lensjes ???

                Oorspronkelijk geplaatst door zippie Bekijk bericht
                Volgens de laatste berichten op het forum van MFlenses.com zou de Asahi SMC 50/1.4 geen probleem meer vormen op de 5DMK2.
                Dit is enkel het geval bij de MK1.
                Leuk. De Mk2 zal waarschijnlijk een iets kleinere spiegel hebben, of iets meer speling tussen spiegel en achterkant van de lens.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: M42 op 5D, welke lensjes ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                  Heb indertijd op mijn 40D wat leuke M42 lensjes gehad takumars e,d, heb die weggedaan toen ik naar de 5D gegaan ben. Heb nu terug zin in deze leuke dingen om wat te experimenteren. Iemand op 5D hier ook mee bezig ? En wat zijn de allerbeste kleinnoden om opnieuw achteraan te gaan oud en nieuw ; zeiss, takumar, ....

                  bedankt

                  Marc
                  Ik heb van Yashica een Yashinon 50mm f/1.4 en een Yashinon 50mm f/1.7
                  Van Vivitar heb ik een 28mm f/2.5.
                  Dit zijn drie heel scherpe objectieven op de 5D.
                  Deze drie zijn te koop trouwens + verschillende filters.
                  Op mijn 350D gebruik ik voor macro fotografie een Chinon 135mm f/2.8 + balg en verder gebruik ik ook nog een SMC Takumar 50mm f/1.4 (past niet op een 5D)
                  Voor objectieven die niet passen op een 5D bestaat er een lijst: http://www.panoramaplanet.de/comp/
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment

                  Working...
                  X