Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

    De Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS zou compatibel zijn met de extender x2. Ik heb hier de proef op de som genomen.



    Ik heb deze foto zonder statief genomen. Deze foto is ook niet gecropped maar wel wat verscherpt.
    Nu is de vraag: Is de beeldkwaliteit te doen? Of raden jullie mij iets anders aan?
    P.S. Ik zou deze combinatie willen gebruiken voor vogelfotografie.

    Grt. Jef

    Camera Model: Canon (Canon EOS 400D DIGITAL)
    Lens Focal Length: 800,00 mm (Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + x2)
    Shutter Speed: 1/200 sec
    F-Number: F11,0
    ISO: 400
    Compensation: EV 0/3

  • #2
    Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

    volgens mij moet je toch echt een statief gebruiken om te testen of deze combi voor jou ok is. Anders weet je nog niet of onscherpte door jowu bewegingen komt of door de extender
    http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

    http://rouwkema.smugmug.com/

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

      Beoordeling van een voor het web verkleinde foto is lastig maar los daarvan zul je met een 400D, de 100-400 IS en 2x converter autofocus verliezen en dat lijkt me voor vliegende vogels (BIF) op zijn minst heel erg lastig. Gaat het om niet-vliegende vogels dan is het misschien nog wel werkbaar. Is het niet beter om genoegen te nemen met de 100-400 IS zonder converter? Zeker met de 1.6 cropfactor van je 400D lijkt me dat prima te doen en je behoudt dan een goede beeldkwaliteit en autofocus.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

        Een sluitertijd van 1/200 bij 800 mm? Dat is vragen om bewegingsonscherpte, wat je dan ook ziet in het resultaat. Je moet minimum naar 1/1000 om die onscherpte te vermijden, misschien iets lager met de is.

        Nadeel lijkt me sowieso het verlies aan de reeds relatief beperkte lichtsterkte. Je zult de iso behoorlijk moeten opdrijven om tot een bruikbare sluitertijd te komen, vrees ik.
        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

          Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
          Een sluitertijd van 1/200 bij 800 mm? Dat is vragen om bewegingsonscherpte, wat je dan ook ziet in het resultaat. Je moet minimum naar 1/1000 om die onscherpte te vermijden, misschien iets lager met de is.

          Nadeel lijkt me sowieso het verlies aan de reeds relatief beperkte lichtsterkte. Je zult de iso behoorlijk moeten opdrijven om tot een bruikbare sluitertijd te komen, vrees ik.
          In principe 1/1280 s maar met IS 3 stops winst dus 1/160 s dus is 1/200 in principe snel genoeg. Stond IS wel op?
          Nu is het in zulke opstelling altijd wel nuttige om op een statief te werken en met timer ontspanner.
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

            Reken voor de 100-400 1.5 à 2 stops winst met IS, geen 3

            Het is een stukken betere lens dan in vele onuitroeibare internetsagen en verhalen wordt beweerd, en er is nog altijd geen alternatief voor, maar je moet er ook geen magische eigenschappen aan toekennen

            Een 2x extender is wat te hoog gegrepen

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

              Ik heb met een 1,4 extender hele goede resultaten gezien! (weliswaar van een statief
              Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
              Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
              Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

                Iedereen bedankt voor de zeer nuttige tips.
                Ik denk dat ik ten hoogste met een 1,4 extender kan proberen en dan zeker met een statief.
                Grt. Jef

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

                  Ik heb zelf een 2x TC getest op de 100-400 (en op een Sigma 70-200 f2,8), en na het bekijken van de resultaten heb ik die teleconverter direkt te koop gezet.

                  Met een 1,4x TC valt de 100-400 nog best mee, tot hiertoe heb ik die combinatie vooral gebruikt voor de SV-Fly in te Deurne omdat de vliegtuigen daar veel te ver van het publiek voorbijkwamen. Met de 1D MKIII werkt de AF dan ook nog goed, met een andere camera dan een 1D zal je manueel moeten scherpstellen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

                    Black B@ndit, ik heb uw foto's van de vliegtuigen bekeken en die vind ik echt heel goed hoor.
                    Zo te zien valt 1,4 x TC op de 100 - 400 inderdaad best mee.
                    Bedankt voor de tip.
                    Grt. Jef

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hofie Bekijk bericht
                      Black B@ndit, ik heb uw foto's van de vliegtuigen bekeken en die vind ik echt heel goed hoor.
                      Zo te zien valt 1,4 x TC op de 100 - 400 inderdaad best mee.
                      Bedankt voor de tip.
                      Grt. Jef
                      Die foto's van de SV's heb ik nog flink moeten croppen, maar deze foto is ook gemaakt met die combinatie (op 560mm), en die komt zo uit de camera:
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

                        ik heb de 100-400 gebruikt met 1.4 ext, de kwaliteit is goed maar je moet altijd manueel scherpstellen, voor vogels niet evident (lees niet te doen) ik heb de mijne verkocht alhoewel hij op de 70-200 wel goed functioneerde
                        mvg Wilfried

                        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                          ik heb de 100-400 gebruikt met 1.4 ext, de kwaliteit is goed maar je moet altijd manueel scherpstellen, voor vogels niet evident (lees niet te doen) ik heb de mijne verkocht alhoewel hij op de 70-200 wel goed functioneerde
                          Ik gebruik die ook alleen op de 1D MKIII, dan heb ik nog wel AF met het centrale scherpstelpunt.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Die foto's van de SV's heb ik nog flink moeten croppen, maar deze foto is ook gemaakt met die combinatie (op 560mm), en die komt zo uit de camera:
                            http://www.barthuysmans.fotopic.net/p58470027.html
                            Die madam en die Sony staan er goed op met 1/250

                            Ik heb in elk geval opnieuw een extender

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS + extender x2 (te doen?)

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Die madam en die Sony staan er goed op met 1/250

                              Ik heb in elk geval opnieuw een extender
                              Op de 1D MKIII komt dat overeen met 700mm, uit de hand, dus de beeldstabilisatie werkt prima.
                              Deze foto is ook scherper dan die van de vliegtuigen omdat er hier veel minder "lucht" tussen de lens en het onderwerp zit.
                              Op zo'n afstanden mag je een heel scherpe tele gebruiken, de resultaten zullen altijd minder goed worden.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X