Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Investering lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Investering lenzen

    Ik zit een beetje te broeden op een investering in twee nieuwe lenzen voor mijn 450D, namelijk de combinatie;

    Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
    Canon EF 70-200mm 1:2.8 L IS USM

    Dit is natuurlijk een investering die algauw tegen de 2500€ loopt en voor een beginner misschien wat op overkill lijkt. De fondsen zijn iig beschikbaar (dank U, huurders!).
    Daarom wou ik graag weten of dit wel een goede investering/combo zou zijn?
    Ga ik het bereik 55-70mm hard missen (dan misschien beter de 17-55 vervangen door een 17-85 4-5.6)?
    Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.

  • #2
    Re: Investering lenzen

    Die 15 mm ga je niet missen. Ik heb jaren lang met een gaatje van eerst 25mm en later 15 mm gewerkt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Investering lenzen

      Man, dat is een geweldige combinatie! Als je dikwijls in low light werkt zeker en vast!

      En of een aanschaf overkill is, dat bepaal alleen jij. Punt. Belangrijk is dat je tevreden bent met je materiaal en de prijs die je ervoor geeft. Maar met deze combo kun je weinig misdoen.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Investering lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door Trypho Bekijk bericht
        Ga ik het bereik 55-70mm hard missen (dan misschien beter de 17-55 vervangen door een 17-85 4-5.6)?
        Ik ga er wel eens op uit met een vaste 28mm/50mm en 135mm.....
        1 en al gat
        Last edited by Keeskanon; 19 juli 2009, 17:48.

        Comment


        • #5
          Re: Investering lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Trypho Bekijk bericht
          Ga ik het bereik 55-70mm hard missen (dan misschien beter de 17-55 vervangen door een 17-85 4-5.6)?
          Nee je mist het bereik niet, wel de scherpte van de 17-55 f2.8 dit is mijn favoriet lens, en daar kan de 17-85 in de verste verte niet aan tippen.
          Mvg, drh

          "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

          Comment


          • #6
            Re: Investering lenzen

            Het zijn zoals gezegd zeer goede lenzen, maar geen investering

            Je gaat er niet automatisch betere fotos mee maken
            Heb je de hoge lichtsterkte en de IS wel nodig ?

            Als je het geld echt niet nodig hebt kan je er wel veel plezier aan hebben

            Betere lenzen houden doorgaans goed hun waarde, wanneer je ze toch zou verkopen zal je percentueel minder verliezen, maar in EUR toch zoveel als je betaald zou hebben aan "iets mindere" lenzen tweedehands (voor de vuist weg bv EF70-200 f:4 non-IS en Tamron 17-50 f:2.8)

            Denk niet dat het bij twee lenzen zal blijven, je riskeert niets door stapsgewijze vooruit te gaan

            Comment


            • #7
              Re: Investering lenzen

              Uitstekende keuze! Ik heb die EF-S 17-55 f/2.8 en een EF 70-200 staat nog op mijn verlanglijstje. Alleen ben ik er nog niet uit de welke (met of zonder IS, f/4 of f/2.8). 't Is niet zozeer het budget dat speelt, dan wel het feit dat ik zeer weinig een tele gebruik. Ik heb de EF-S 55-250mm dit jaar al eenmaal gebruikt () hoewel ik vermoed dat ik aan de zee deze lens een keertje meer zal steken.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Investering lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Het zijn zoals gezegd zeer goede lenzen, maar geen investering

                Je gaat er niet automatisch betere fotos mee maken
                Heb je de hoge lichtsterkte en de IS wel nodig ?

                Als je het geld echt niet nodig hebt kan je er wel veel plezier aan hebben

                Betere lenzen houden doorgaans goed hun waarde, wanneer je ze toch zou verkopen zal je percentueel minder verliezen, maar in EUR toch zoveel als je betaald zou hebben aan "iets mindere" lenzen tweedehands (voor de vuist weg bv EF70-200 f:4 non-IS en Tamron 17-50 f:2.8)

                Denk niet dat het bij twee lenzen zal blijven, je riskeert niets door stapsgewijze vooruit te gaan
                Da's waar, maar zoals ik al zei, de fondsen zijn er en ik ben bereid om de centen daarvoor neer te leggen (aangedikt spaarboekje door verhuur van een appartement). Het lijkt me ergens een beetje absurd om dan alsnog de "hiërarchie" te volgen en te gaan kopen/verkopen/kopen/...
                En nu wordt de deductie wel erg simpel...slechte foto's --> fout bij fotograaaf (veralgemening).
                Het percentueel verlies dat je vernoemt zet zich door, neem ik aan, op alle lenzen, maw "iets mindere lenzen" gaan tweedehands in verhouding voor de prijs van "nog iets mindere lenzen", dus ik zie niet meteen het verlies daar.
                En wat je zegt betreffende "niet bij twee lenzen blijven", daar kan ik je in volgen en je hebt waarschijnlijk volkomen gelijk, maar ik denk niet dat dat een reden mag/kan zijn om jezelf beperkingen op te leggen. Uiteindelijk volgen die lenzen op een later moment en moet de aanschaf ervan dan ook ingeschat worden naar de financiële situatie die op dat moment geldt en niet nu.

                Just my 2cents.
                Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.

                Comment


                • #9
                  Re: Investering lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Trypho Bekijk bericht
                  Da's waar, maar zoals ik al zei, de fondsen zijn er en ik ben bereid om de centen daarvoor neer te leggen (aangedikt spaarboekje door verhuur van een appartement). Het lijkt me ergens een beetje absurd om dan alsnog de "hiërarchie" te volgen en te gaan kopen/verkopen/kopen/...
                  En nu wordt de deductie wel erg simpel...slechte foto's --> fout bij fotograaaf (veralgemening).
                  Het percentueel verlies dat je vernoemt zet zich door, neem ik aan, op alle lenzen, maw "iets mindere lenzen" gaan tweedehands in verhouding voor de prijs van "nog iets mindere lenzen", dus ik zie niet meteen het verlies daar.
                  En wat je zegt betreffende "niet bij twee lenzen blijven", daar kan ik je in volgen en je hebt waarschijnlijk volkomen gelijk, maar ik denk niet dat dat een reden mag/kan zijn om jezelf beperkingen op te leggen. Uiteindelijk volgen die lenzen op een later moment en moet de aanschaf ervan dan ook ingeschat worden naar de financiële situatie die op dat moment geldt en niet nu.

                  Just my 2cents.
                  Ik speel gewoon een beetje "advocaat van de duivel" (en ik ben ook een zuinig iemand)

                  Zonder jouw rekening te maken, merk ik op dat er weer erg vlotjes wordt gedaan over de uitgave in één smak van een (meer dan gemiddeld) maandloon

                  En buiten het geld, zou ik mezelf soms een beetje lullig voelen met topmateriaal zonder navenante resultaten

                  Wat ga je daarna kopen ?

                  Akkoord dat je geen tijd moet verliezen met onaangepast materiaal, maar de meeste lenzen zijn tegenwoordig erg behoorlijk, de prijs gaat alleen steil naar boven voor features die je misschien niet nodig hebt

                  In die zin is bv de EF70-200 f:4 IS een recent ontwikkelde lens met een zeer hoge beeldscherpte bedoeld voor de steeds groter wordende sensorresolutie en misschien een betere "investering"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Investering lenzen

                    Echt waar de beste keuze die je kan doen...2 toplenzen

                    greetz templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Investering lenzen

                      Het staat buiten kijf dat het optisch wel goed zit met de twee door jou genoemde objectieven. Geld speelt in dit geval geen rol begrijp ik maar dan nog is het geen uitgemaakte zaak dat de objectieven een goede investering zijn. Daarvoor zul je bij jezelf onder andere moeten nagaan of:

                      - 17-200 mm (geen zorgen maken om het "gat" overigens ....) voor jou een ideaal bereik is. Vaak zal dit wel het geval zijn maar als je een start wilt maken met natuurfotografie dan is de 100-400 IS mogelijk geschikter dan de 70-200
                      - je F/2.8 echt nodig hebt. Voor sport is de 70-200 F/2.8 al snel een must maar in andere gevallen (vakantie/familiefoto's bijvoorbeeld) is de F/4 een draagbaarder en goedkoper alternatief

                      Succes met je keuze ..

                      Comment

                      Working...
                      X