Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

17-40L : is deze het nu waard of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 17-40L : is deze het nu waard of niet?

    Ik weet het, het is al veel gevraagd. Ik heb al maanden research gedaan en alvorens deze vraag te stellen ook nog zo goed als het ganse forum uitgepluisd naar 17-40 topics. Als besluit kom ik dit uit:

    Velen zeggen: wow schitterende lens, scherp, alles er op en eraan, L kwaliteit, ...
    Anderen zeggen: complete teleurstelling, L niet waardig, zeer soft, ...

    Wat te geloven? Ik heb onderweg ook ergens gelezen dat er blijkbaar nieuwe modellen zijn sinds kort die beter en scherper zijn; weet iemand hier iets meer over?

    Hartelijk bedankt!

    Mathijs
    http://www.mathijsdelva.be
    http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

  • #2
    Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

    Je gaat voor iedere lens voor en tegenstanders hebben hoor.
    Best even naar de winkel en ze gewoon uitproberen, dan kan je zelf beslissen.

    Ik ben er zeer tevreden van en de lens gaat nooit meer weg.
    Helemaal niet soft. Veel mooiere resultaten dan met de 17-85 IS USM die ik daarvoor had.

    Comment


    • #3
      Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

      mathijs,

      nu ben ik wel benieuwd naar je bronnen die de lens minder vinden.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

        Ik heb de 17-40 f4 L ook gehad, en daar kan ik niet veel verkeerd over vertellen (scherp, snelle AF, stevig gebouwd...).

        Maar na een jaar heb ik ze wel vervangen door de EF-S 17-55 f2,8 IS omdat f4 niet lichtsterk genoeg was voor mij. De 17-55 IS is dus lichtsterker, heeft beeldstabilisatie, en is bovendien nog iets scherper op f4 dan de 17-40 volledig open. Zelfs op f2,8 is de EF-S 17-55 f2,8 IS al heel scherp.
        De EF-S 17-55 f2,8 IS is wel duurder dan de 17-40 f4 L.

        Ondertussen heb ik de EF-S 17-55 f2,8 IS weer vervangen door de 16-35 f2,8 L II omdat er geen EF-S lenzen op een 1D MKIII passen (die 16-35 is ook heel goed, maar ze mist wel de beeldstabilisatie, je kan niet alles hebben).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

          Ik zou zeggen kijk eens naar mijn Foto.Het is de enige lens die ik heb en ben er zeer tevreden over.
          Goed koop is ze niet maar wel
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

            ik vind van niet heb ze gekocht voor 900€ en deze week verkocht voor 400.

            Comment


            • #7
              Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

              wat vind je van niet, denderwindeke?

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

                Ik heb hem ook

                het is mijn favoriete lens hij is vlijmscherp, focust immens snel en heeft mooie kleuren (vergeleken met mijn tamron 28-75)

                anders met iemand afspreken om hem eens uit te testen? Dan weet je direct wat je moet geloven

                Comment


                • #9
                  Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

                  Het is een heel degelijke zoom. De build kwaliteit is heel goed. Op de 5D zit ze met haar gewicht heel goed in balans.
                  Erg goede AF.
                  Voor landschappen heel geschikt en daar ga je typisch ook in de hogere F-waarden zitten.

                  Zelf hou ik ook wel shallow dof en met F4 lukt dit niet echt goed. Vind ik wel jammer.
                  Ze kan niet op tegen primes, maar ja dit geldt voor 99% van de zooms.
                  De nikon 14-24 is allicht de grote uitzondering.

                  Bottomline: is haar geld waard. Er bestaan beter alternatieven maar die kosten ook een pak duurder.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

                    Ok, het doet goed om z'n replies te lezen.

                    @ mm: directe voorbeelden; dat zou nu teveel tijd kosten om deze weer op te rakelen, maar zelfs op dit forum kwam ik regelmatig negatieve gebruikerservaringen tegen.

                    Ik gok dus dat dit gewoon een paar slechte exemplaren zijn? Is het 'logisch' dat de laatste geproduceerde exemplaren misschien al beter gecalibreerd zijn?
                    http://www.mathijsdelva.be
                    http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

                    Comment


                    • #11
                      Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      wat vind je van niet, denderwindeke?

                      mm
                      die lens, F 4

                      nogal zwaar

                      bijna geen zoom

                      heb juist de tamron 10-24 besteld maandag gaan halen ( hoop ik toch)

                      Comment


                      • #12
                        Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door denderwindeke Bekijk bericht
                        heb juist de tamron 10-24 besteld maandag gaan halen ( hoop ik toch)
                        dan vrees ik voor een tweede teleurstelling ...

                        die tamron: f3.5 (amper merkbaar tegenover f4)
                        die tamron: 405gr (tegenover 500 van de canon, 100gr verschil)
                        die tamron: 10-24 (2.4x zoom, tegenover 2.35x van de 17-40)

                        als je nu te klagen had gehad over de beeldkwaliteit ...

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door denderwindeke Bekijk bericht

                          heb juist de tamron 10-24 besteld maandag gaan halen ( hoop ik toch)
                          ga mee met MM.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

                            Ik vind de 17-40 als okkazie zijn geld zeker waard (+-450 euro), maar niet als nieuwprijs (+-715 euro).

                            Deze lens is zo goed gebouwd dat je een (normaal gebruikt) 2dehands exemplaar niet kan
                            onderscheiden van een nieuw, daarenboven is ze ook heel waardevast.

                            Ik heb er kortelings eentje gehad & was er zeer tevreden over.
                            Daarvoor had ik een 20-35L f2.8 en de beeldkwaliteit was vergelijkbaar, maar de 17-40 is natuurlijk wat breder & AF is ook sneller.

                            Daarna had ik het geluk een Sigma 15-30mm te mogen testen naast mijn 17-40 en was verbaasd dat deze wijd-open een stuk scherper was !

                            De Sigma 15-30 heeft ook minder barrel-distortion op 15 mm dan de 17-40 op 17mm en dat merk je goed.

                            Maar eens beide lenzen meer toegeknepen worden neemt de 17-40 de bovenhand qua scherpte, zeker in de hoeken.

                            De 17-40 is trouwens kleiner, lichter, sterker gebouwd, stuk sneller (AF), betere kleuren, weathersealed & heeft een veel betere "flare-control".
                            Genoeg redenen om voor de 17-40 te gaan uiteraard , de zonnekap (17-40) vind ik dan weer ronduit belachelijk

                            Toch heb ik uiteindelijk de 15-30mm bijgehouden en de 17-40 weggedaan.
                            Misschien een rare keuze, maar ik gebruik de lens dikwijls wijd open & heb een betere "gut-feeling" bij deze lens
                            + ze is op zich ook weer wat breder (15mm).
                            Is ook een pak goedkoper (2dehands), scheelt em bijna 300 euro in prijs !

                            Als ik de resultaten vergeleek spraken de sigma-beelden me steeds meer aan (wss zat die center-scherpte-crispness er voor iets tussen)

                            Bij deze mijn ervaringen met de 17-40 (alles op een 5D)
                            Last edited by scalll; 19 juli 2009, 13:25. Reden: aanpassing pro-lijstje 17-40

                            Comment


                            • #15
                              Re: 17-40L : is deze het nu waard of niet?

                              Tgoh, er zullen altijd wel ergens een paar nadelen zijn zeker.. Hoe meer je leest op het internet, hoe meer je twijfelt :-) Ik ga me de 17-40 aanschaffen! 'k Ga proberen me een scherp exemplaar uit te zoeken..
                              http://www.mathijsdelva.be
                              http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

                              Comment

                              Working...
                              X