Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fd ef converter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fd ef converter

    Ik heb onlangs op een zolder een fototas gevonden met nog wat objectieven erin :-)
    Niet echt interessant, maar daartussen ook een Soligor 75-260 op 4.5
    Nu heeft deze wel een FD fitting, terwijl ik de gelukkige eigenaar ben van een EOS 50D
    Ik heb al 1 en ander over gelezen over het al dan niet 'done' van converters, graag had ik geweten wat jullie ideëen/ervaring hieromtrent zijn?
    De lens is ieg in uitstekende conditie dus als het wat betaalbaar is zou ik 'm eventueel willen gebruiken voor de occasionele zoom shoots

    Thx

    Jeroen

  • #2
    Re: fd ef converter

    Óp de Canon EF vatting passen zo'n beetje alle lenzen met adapter. Werken ook prima. Weliswaar wel met gesloten diafragmameting.

    De registerafstand van de FD-vatting is echter nog kleiner dan die de EF vatting. Daardoor kun je niet focussen richting oneindig. En ja, das vervelend.

    Dit valt op te lossen door een adapter te kopen met glaselementen. Maar waar een adapter zonder glaselementen het beeld niet beinvloed, beinvloedt een adapter met glaselementen het beeld wel. En daar wordt je niet vrolijk van.

    Die adapters zijn ook erg lastig te vinden, dit in tegenstelling tot een M42-EF adapter of een Nikon F-EF adapter.

    Niet doen dus. Lens klinkt ook al niet interessant genoeg.

    Comment


    • #3
      Re: fd ef converter

      DE Soligor 75-260 f 4.5 is een vrij goede zoom voor z'n tijd, maar met een FD vatting heeft het geen zin om hem op een EOS camera te gebruiken.
      Er zijn zoveel goede oude lenzen met M42 /Pentax K/Contax enz. vattingen, dat alleen supertele's met FD vatting nog de moeite waard zijn (omgebouwd)

      Comment


      • #4
        Re: fd ef converter

        OK, dan ga ik zo'n glazen kast zetten op 'm als 'relikwie' te laten staan pronken
        Jullie bevestigen mijn vermoedens...

        Thx!

        Jeroen

        Comment

        Working...
        X