Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

    Hallo,

    Ik heb de lens zoals vermeld in het topic, maar ik heb er wat problemen mee - die uiteraard volledig aan mezelf te wijten zijn

    Graag zou ik immers een telezoom gebruiken op trips, maar zonder statief.
    Vermits deze lens nogal zwaar is, er geen IS op zit en ik dus geen statief wil/kan/zal gebruiken, zijn zowat alle foto's onscherp. Ik ben geen Parkinson's patiënt, maar toch is deze lens op zulke manier quasi onbruikbaar (voor mij).

    Mijn vraag: zou ik niet beter een 55-250IS (4-5.6) of een 70-300IS USM (4-5.6) kunnen aanschaffen en deze lens verkopen? Of gaat dat niet veel uitmaken?

    Meer info over de lens.

    Bedankt alvast!

  • #2
    Re: Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

    Oorspronkelijk geplaatst door kccoyote Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik heb de lens zoals vermeld in het topic, maar ik heb er wat problemen mee - die uiteraard volledig aan mezelf te wijten zijn

    Graag zou ik immers een telezoom gebruiken op trips, maar zonder statief.
    Vermits deze lens nogal zwaar is, er geen IS op zit en ik dus geen statief wil/kan/zal gebruiken, zijn zowat alle foto's onscherp. Ik ben geen Parkinson's patiënt, maar toch is deze lens op zulke manier quasi onbruikbaar (voor mij).

    Mijn vraag: zou ik niet beter een 55-250IS (4-5.6) of een 70-300IS USM (4-5.6) kunnen aanschaffen en deze lens verkopen? Of gaat dat niet veel uitmaken?

    Meer info over de lens.

    Bedankt alvast!
    Het is natuurlijk onzin dat met een 200mm lens, die ook nog niet eens heel erg lichtzwak is, geen scherpe foto's zijn te maken.
    Kwestie van een voldoende korte sluitertijd en dat kan je voor elkaar krijgen door de ISO wat omhoog te zetten, en diafragma niet teveel knijpen (hoeft bij deze lens waarschijnlijk ook niet)
    Met een sluitertijd van 1/200 tot 1/300 moet het zeker lukken.
    Verder valt er wel wat te bereiken door oefenen in stilhouden...

    PS , ik wil hem wel ruilen voor mijn EFs 55-250- IS.....

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

      post eens een voorbeeldfoto met exif-gegevens erbij...

      IS is handig maar niet zaligmakend...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

        Was het laatste deel van mijn post vergeten: hoeveel is deze lens nog waard?

        Ik beweer ook niet dat er geen scherpe foto's mee te maken zijn, dat had ik dacht ik wel duidelijk gemaakt - enkel dat _ik_ veel te veel misses heb met de "manier" waarop ik ze maak (zonder statief, dus), waardoor het niet echt leuk meer is...

        Ik zal proberen zo snel mogelijk een foto ervan online te zetten.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

          Oorspronkelijk geplaatst door kccoyote Bekijk bericht
          Ik beweer ook niet dat er geen scherpe foto's mee te maken zijn, dat had ik dacht ik wel duidelijk gemaakt - enkel dat _ik_ veel te veel misses heb met de "manier" waarop ik ze maak (zonder statief, dus), waardoor het niet echt leuk meer is...
          zet je hoop niet TE fel op IS zoals ik al zei... Als je met een 55-250 een foto neemt op 1/60e en je onderwerp beweegt wat rap zal je IS dit niet compenseren hoor...

          Ik denk dat je eerder iets fundamenteel aan je techniek/instellingen moet veranderen.

          Daarom dus een foto met exif
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            Als je met een 55-250 een foto neemt op 1/60e en je onderwerp beweegt wat rap zal je IS dit niet compenseren hoor...
            Ah ja, vergeten te vermelden - ik neem raar of zelden foto's van bewegende onderwerpen met die lens.
            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            Ik denk dat je eerder iets fundamenteel aan je techniek/instellingen moet veranderen.
            Interessant, zijn er bepaalde tips over techniek? Buiten proberen je bovenarmen tegen je lichaam te houden en met je ellebogen je lichaam als steunpunt te laten fungeren?

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

              stelregel om geen bewegingsonscherpte te krijgen is minimum sluitertijd van 1/brandpuntafstand...

              Als je dus bv een EOS 400D hebt en je gebruikt je 55-200mm moet je normaal gezien een minimale sluitertijd gebruiken van 1/320e of sneller... Als je niet aan die sluitertijd komt, moet je zoals telekees stelde, ofwel diafragma openzetten (kleiner f/-getal) ofwel ISO omhoog (met wel eventueel ruis als gevolg)
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

                Misschien kan je de aanschaf van een mini-statiefje à la de Giotto Q-pod overwegen. Hiermee kan je de camera dan gemakkelijker stabiliseren tegen een muurtje of een tafel of dergelijke.
                Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF50-200mm f/3.5-4.5L - uw mening/advies?

                  Wat ik kan vinden over de 50-200 f3,5-4,5 L is dat ze optisch heel goed is (ook met het diafragma volledig open), maar dat de AF traag is.

                  Als de foto's bewogen zijn, dan is dat omdat de sluitertijd te lang is.
                  In dat geval kan de bewegingsonscherpte twee oorzaken hebben. Je kan bewegingsonscherpte hebben door het bewegen van de camera tijdens het maken van de foto. Dat is op te lossen door een statief te gebruiken, en in zekere mate ook met beeldstabilisatie (verwacht niet dat je met beeldstabilisatie nog 100% scherpe foto's krijgt op 1/20sec en 200mm).
                  De bewegingsonscherpte van het onderwerp, die kan je niet met beeldstabilisatie wegwerken, dat gaat alleen met een voldoende korte sluitertijd (iso verhogen of een nog lichtsterkere lens gebruiken).

                  Begin al eerst met ervoor te zorgen dat de sluitertijd korter is dan 1/320sec als je op 200mm werkt (200mm x 1,6x cropfactor = 1/320sec om redelijk veilig te zitten wat bewegingsonscherpte betreft). Je zal dus wel de iso moeten verhogen als er te weinig licht is, maar liever een foto met een beetje ruis dan een totaal onbruikbare bewogen foto...

                  Met een 55-250 IS zou je op 1/60sec nog een vrij groot percentage scherpe foto's moeten kunnen maken, op voorwaarde dat het onderwerp niet beweegt. Let er ook op dat die 55-250 wat minder lichtsterk is dan de 50-200, en dat die 55-250 ook wat minder goed zal presteren met het diafragma volledig open (dat geldt even goed voor de 70-300 IS).

                  Wil je een objectief met ongeveer dezelfde lichtsterkte als de 50-200L, dan zal je heel wat meer geld moeten uitgeven aan een 70-200 f4 L IS...
                  Die heeft wel een beeldstabilisatie die tot 4 stops voordeel kan geven, zelfs op 1/20sec (rekening houdend met de 1,6x cropfactor) zou je daarmee nog een vrij groot percentage bruikbare foto's moeten kunnen overhouden. Ik heb het over een percentage, want het hangt ook nog steeds af van de "vaste hand" van de fotograaf.

                  Ik heb donderdag zelf nog vrij scherpe foto's gemaakt zonder statief met de 135mm f2 L op 1/15sec, maar dat is eerder toeval (ik had geen andere mogelijkheid meer over, ik zat al op iso 3200 en f2, en wou toch niet flitsen want dan was de "sfeer" compleet weg).
                  Soms lukt het dus wel redelijk zonder beeldstabilisatie, maar dan zorg ik er meestal wel voor dat ik zelf ergens tegen kan hangen om de camerabeweging zoveel mogelijk te beperken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X