Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer VR gebruiken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer VR gebruiken.

    Ik heb samen met mijn D90 een 18-105 Nikon VR lens gekocht.
    Met de VR functie ben ik niet onverdeeld gelukkig. Ik heb regelmatig mislukte (onscherpe) foto's wat ik vroeger zelden had.
    Ik heb via de zoekfunctie al ea gelezen over VR maar toch zit ik nog met een heleboel vragen.
    Voor een statische foto (portret, familiefoto) zal een VR wel voordelen hebben.
    Zonder VR neem ik als regel (tot grote voldoening) sluitersnelheid >1/brandpuntafstand.
    Met de VR kies ik het diafragma, zonder mijn veel om de snelheid te bekommeren.
    Dikwijls heb ik foto's (van de kleinkinderen) waar de achtergrond scherp is maar het portret is wazig, zelfs op hogere snelheden, bij zoverre dat ik eigenlijk niet op voorhand meer zeker ben of een foto al dan niet scherp zal zijn.
    Ik heb bv een aantal foto's op van kinderen op een trapoline op 1/1000 (met VR) gefotografeerd, op bijna geen enkele zijn de kinderen scherp, wel de trampoline.

    Zie ik iets over het hoofd? Zijn er bepaalde richtlijnen wanneer zeker geen VR gebruiken?.
    Verder staat in de handleiding dat je eerst de VR moet uitschakelen dan het toestel uitschakelen,anders gaat de lens rammelen, is dit echt nodig ?
    Ik hoor ook dat die VR nogal wat stroom verbruikt klopt dit ?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Wanneer VR gebruiken.

    Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
    Ik heb samen met mijn D90 een 18-105 Nikon VR lens gekocht.
    Met de VR functie ben ik niet onverdeeld gelukkig. Ik heb regelmatig mislukte (onscherpe) foto's wat ik vroeger zelden had.
    Ik heb via de zoekfunctie al ea gelezen over VR maar toch zit ik nog met een heleboel vragen.
    Voor een statische foto (portret, familiefoto) zal een VR wel voordelen hebben.
    Zonder VR neem ik als regel (tot grote voldoening) sluitersnelheid >1/brandpuntafstand.
    Met de VR kies ik het diafragma, zonder mijn veel om de snelheid te bekommeren.
    Dikwijls heb ik foto's (van de kleinkinderen) waar de achtergrond scherp is maar het portret is wazig, zelfs op hogere snelheden, bij zoverre dat ik eigenlijk niet op voorhand meer zeker ben of een foto al dan niet scherp zal zijn.
    Ik heb bv een aantal foto's op van kinderen op een trapoline op 1/1000 (met VR) gefotografeerd, op bijna geen enkele zijn de kinderen scherp, wel de trampoline.

    Zie ik iets over het hoofd? Zijn er bepaalde richtlijnen wanneer zeker geen VR gebruiken?.
    Inkoppertje:
    VR compenseert alleen je eigen bewegingen, maar zet niet je onderwerp stil.....
    Bij bewegende onderwerpen moet je een korte sluitertijd hebben.....
    Verder is het natuurlijk zaak om datgene scherp te stellen wat JIJ scherp wil hebben, en dat houdt meestal in : niet alle focuspunten gebruiken...
    Voor het laatste : zie handleiding.

    Comment


    • #3
      Re: Wanneer VR gebruiken.

      VR bevriest geen bewegende onderwerpen, dit kan alleen door het gebruik van hoge sluitersnelheden (met eventueel meezwaaien).
      Bij hoge sluitersnelheden schakel je eigenlijk beter de VR uit omdat dit een lichte vertraging van de AF teweegbrengt.

      VR elimineert (ten dele) de 'tekortkomingen' van de fotograaf, met name zijn onvermogen om een camera compleet stil te houden. Zie het als een soort 'ingebouwd' statief (licht overdreven uiteraard).
      VR is dus eigenlijk op zijn best wanneer de lichtomstandigheden geen hoge sluitersnelheden meer toelaten; ik denk hierbij aan snelheden tussen 1/10 en 1/45e.
      VR is geen wondermiddel, maar een hulpmiddel die mits verstandig gebruik goede resultaten kan opleveren.

      VR verbruikt inderdaad heel wat stroom, reken op zo'n 25 à 50% meer.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Wanneer VR gebruiken.

        Heb net hetzelfde materiaal en ben best wel tevreden over VR, het maakt echt wel een verschil.

        Zoals aangehaald compenseert VR enkel voor je eigen beweging, niet voor die van het onderwerp. Kinderen op trampoline fotograferen dan heeft VR geen zin. Scherpstellen gaat iets trager met VR functie aan, dus niet gebruiken voor actie foto's.

        Probeer zelf je scherpstelpunt te bepalen en laat de keuze niet over aan de camera.

        Comment


        • #5
          Re: Wanneer VR gebruiken.

          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          VR is dus eigenlijk op zijn best wanneer de lichtomstandigheden geen hoge sluitersnelheden meer toelaten; ik denk hierbij aan snelheden tussen 1/10 en 1/45e.
          Als er geen hoge sluitertijden meer zijn toegelaten heeft de VR geen nut meer, die werkt het best bij hoge sluitertijden, bij lage is die echt niet nodig. De waarde van de sluittertijden moet natuurlijuk gerelateerd worden aan de brandpuntsafstand.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Wanneer VR gebruiken.

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Als er geen hoge sluitertijden meer zijn toegelaten heeft de VR geen nut meer, die werkt het best bij hoge sluitertijden, bij lage is die echt niet nodig. De waarde van de sluittertijden moet natuurlijuk gerelateerd worden aan de brandpuntsafstand.


            VR is toch juist bij lage sluitertijden nuttig ? Als je op 105mm met 1/200e foto's maakt heb je VR niet nodig (kan wel helpen natuurlijk), maar als je op 105 met 1/60e een foto wil maken is VR (of in mijn geval IS) zeker nuttig.

            Ik maak foto's van het donker interieur in een wagen op 55mm met 1/8 en IS aan, en ik heb perfect scherpe foto's hoor !

            Gouden regel volgens mij : als het stilstaat VR aanzetten, als het beweegt VR uitschakelen (of mode 2 gebruiken voor panning als de beweging perfect horizontaal of verticaal is)

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Wanneer VR gebruiken.

              - Bewegend onderwerp >> VR uit
              - Stilstaand onderwerp:
              • Niet op statief met weinig licht >> VR aan
              • Op statief >> VR uit

              Comment


              • #8
                Re: Wanneer VR gebruiken.

                Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht


                VR is toch juist bij lage sluitertijden nuttig ? Als je op 105mm met 1/200e foto's maakt heb je VR niet nodig (kan wel helpen natuurlijk), maar als je op 105 met 1/60e een foto wil maken is VR (of in mijn geval IS) zeker nuttig.
                Dat krijg je als je gaat taalhaspelen en 1/60 een lage sluitertijd noemt en 1/200 een hoge.

                Tijden zijn lang of kort en niet hoog of laag.

                Comment


                • #9
                  Re: Wanneer VR gebruiken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
                  - Bewegend onderwerp >> VR uit
                  - Stilstaand onderwerp:
                  • Niet op statief met weinig licht >> VR aan
                  • Op statief >> VR uit
                  Sommige Nikon objectieven zoals de 70-200 AF-S VR hebben ook nog twee VR standen, normal en active, zo is de active stand bedoeld om te gebruiken om te fotograferen van uit een voertuig, wat daar nu juist het verschil in werking is zou ik ook wel eens willen weten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wanneer VR gebruiken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Als er geen hoge sluitertijden meer zijn toegelaten heeft de VR geen nut meer, die werkt het best bij hoge sluitertijden, bij lage is die echt niet nodig. De waarde van de sluittertijden moet natuurlijuk gerelateerd worden aan de brandpuntsafstand.
                    Hm ja, het staat er niet, maar ik begrijp wat je bedoelt

                    Dan heb ik nog een vraag. Waarom heeft VR bij groothoekobjectieven niet zo veel zin?
                    Ik dacht altijd omdat je bij langere sluitertijden (die je bij groothoek kunt gebruiken), juist minder stops wint om nog scherpe beelden te schieten.

                    Of zie ik nou iets over het hoofd?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wanneer VR gebruiken.

                      Zelf gebruik ik voor het podium de vr nooit. Ik heb de indruk dat het scherpstellen dan langzamer gebeurt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wanneer VR gebruiken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Dat krijg je als je gaat taalhaspelen en 1/60 een lage sluitertijd noemt en 1/200 een hoge.

                        Tijden zijn lang of kort en niet hoog of laag.
                        Inderdaad, waarom dubbelzinnig maken als het met simpele woorden veel correcter wordt aangegeven.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wanneer VR gebruiken.

                          Bedankt voor de info.
                          Een handleiding was er niet, bij tenzij er ergens iets zou staan in de handleiding van de D90.
                          Ik heb 2 dingen onthouden waar ik geen rekening mee hield.
                          * AF is trager
                          * Centraal scherpstelpunt gebruiken.
                          Ik vraag mij af wat er gebeurt met de VR functie , als je na scherpstellen en de AE/AF-l knop ingedrukt om de focus vast te houden, en dan gaat cadreren. Houd de VR dan ook het originele scherpstelpunt vast of fixeert hij op het centrale punt waarop hij na cadrage gericht staat?
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wanneer VR gebruiken.

                            * Centraal scherpstelpunt gebruiken.
                            Ik zie niet in waarom dit nodig is? Zolang hij maar niet op AF-C staat (continuous focus)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wanneer VR gebruiken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
                              Ik zie niet in waarom dit nodig is? Zolang hij maar niet op AF-C staat (continuous focus)
                              Teveel scherpstelpunten> grote kans op focussen waar het niet moet.
                              Centraal hoeft natuurlijk niet.

                              Comment

                              Working...
                              X