Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over 100mm MACRO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over 100mm MACRO

    Wie heeft een EF 100 mm F2,8 MACRO USM (canon) objectief en kan me vertellen wat de feitelijke afstand is tussen een vlinder en de camera?
    Dit om uit te maken of ik de lens ga aanschaffen ofwel ga kiezen voor een langere brandpuntafstand.

  • #2
    Re: Vraag over 100mm MACRO

    Er zijn twee standen, 0.31 en 0.48 m, als het steeds om dichtbij gaat gebruik je de eerste, en anders de tweede. Maar of vlinders blijven zitten tot je op 31cm nadert is maar de vraag. Het is wel een reuzescherp objectief, dus croppen kan altijd, maar elke vlinder 1:1 gaan pakken zal niet lukken.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over 100mm MACRO

      Wablieft? Zo kort? Da's toch bijna niet te doen!
      Dus 31 cm oftewel 48 cm. Lukt dat bij jou Zappa? Of gebruik je de lens eerder voor pakweg bloemen, paddestoelen enz...

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over 100mm MACRO

        Oorspronkelijk geplaatst door digipx Bekijk bericht
        Wablieft? Zo kort? Da's toch bijna niet te doen!
        Dus 31 cm oftewel 48 cm. Lukt dat bij jou Zappa? Of gebruik je de lens eerder voor pakweg bloemen, paddestoelen enz...
        't Is eigenlijk nog sterker.... de minimale werkafstand van de 100mm macro is 31cm.... gerekend vanaf de sensor. De lens zelf is 11,9 cm en dan heb je nog de zonnekap.... Kortom, je minimale werkafstand gerekend vanaf de voorkant van je zonnekap is hooguit zo'n 15 centimeter. En laat je de zonnekap achterwege (wat ik je niet aanraad) dan is bij 1:1 vergroting je werkafstand dus 19,1 centimeter.

        Het goede nieuws is dat vlinders groter zijn dan je sensor. Wil je een vlinder in z'n geheel op de foto zetten dan heb je dus geen 1:1 nodig. Je werkafstand zal dan in de praktijk dan wel wat groter zijn... maar 't blijft een kwestie van oefenen hoe je onderwerp te benaderen

        Je zou ook kunnen kiezen voor een langere macrolens. Een goede keuze is bijvoorbeeld de Sigma EX 150mm macro. Maar vergis je niet; de minimale werkafstand van dit objectief is ook slechts 38cm. En deze lens is 13,7 centimeter lang.... je voordeel ten opzichte van de 100mm macro is dus niet meer dan 5,2 centimeter. Bij een Sigma 180mm macrolens is het verschil natuurlijk nog iets groter. De minimale werkafstand bedraagt 46 centimeter, maar die lens is dan wel 18,2 centimeter lang. De feitelijke minimale werkafstand bedraagt met een 180mm macro dus nog steeds maar 27,8 centimeter. Wel is het zo dat je met een langere macrolens makkelijker een mooie achtergrond kunt krijgen door de kleinere beeldhoek.

        Maar let op, langere macrolenzen hebben echter ook nadelen. Om scherpe foto's te schieten zul je met langere lenzen ook kortere sluitertijden moeten aanhouden, tenminste als je je macro's uit de hand wilt schieten (ik doe vrijwel niet anders). En aangezien je bij macrofotografie meestal je diafragma behoorlijk moet knijpen om enige scherpe-diepte te creëren is het behalen van die korte sluitertijden nogal eens lastig. Verder zijn grotere macrolenzen meestal ook zwaarder. Maar of dit een nadeel is moet een ieder voor zich bepalen. Tot slot zijn langere macrolenzen natuurlijk over het algemeen ook duurder.

        Wat voor vlinders en libellen ook een goed alternatief is is de Canon 300mm f4 IS in combinatie met tussenringen of een teleconverter. Dit omdat je met deze lens een langere werkafstand hebt gecombineerd met IS en je bij vlinders en libellen toch over het algemeen geen 1:1 vergroting nodig hebt. Nadeel van deze combo is dat je geen 1:1 vergroting hebt voor als je kleinere insecten o.i.d. wilt fotograferen en bovendien dat dit een nogal prijzige alternatief is.

        Hoe dan ook, óók met de Canon 100mm macro kun je prima insecten fotograferen, ook kleinere insecten dan vlinders en libellen. Zoals deze platen hieronder bijvoorbeeld, allemaal geschoten met mijn Canon 100mm macro:





        Last edited by MarkEL; 15 juli 2009, 20:31.
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over 100mm MACRO

          Knappe fotos met een macro lens 100 mm.....
          [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over 100mm MACRO

            Hey juppekes


            Oorspronkelijk geplaatst door digipx Bekijk bericht
            Wablieft? Zo kort? Da's toch bijna niet te doen!
            Dus 31 cm oftewel 48 cm. Lukt dat bij jou Zappa? Of gebruik je de lens eerder voor pakweg bloemen, paddestoelen enz...
            Zo kort is dat nu ook weer niet

            Mijn macrotjes maakte ik met mijn Canon G7

            Toen kwam ik maar op 20mm van de insectjes, dat is pas dicht
            Bootjes

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over 100mm MACRO



              'k heb gisteren wat "macro" gepoogd met de 16-35!
              tegen dat je daarmee beeldvullend werkt

              lees eventueel eens DIT ARTIKEL

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over 100mm MACRO

                Hey Markel, je foto's hebben me overtuigd!
                Ik ga toch voor de 100mm omdat ik prijs/kwaliteit deze aankan en ook graag bij canon-objectieven blijf.
                Bedankt allemaal!

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over 100mm MACRO

                  Heb deze ook, pracht van een lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over 100mm MACRO

                    De 100 macro is super. Voor mij was het een probeersel, ik had niet echt iets met de gedachte veel insecten enzo te gaan fotograferen. Maar deze lens heeft daar wel verandering in gebracht; het is één van m'n favoriete bezigheden (en de kwaliteit van de optiek is super, maar dat zal geloof ik voor de meeste macrolenzen gelden volgens wat ik hoor van andere)

                    Mijn macro-wereldje;
                    http://nicpics.zenfolio.com/p811205254

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over 100mm MACRO

                      Ik heb deze lens in het Nikon gamma.(100 mm Vr Micro) . De eigenschappen zullen wel ongeveer overeenstemmen denk ik. In elk geval wat de afstand tot het onderwerp betreft.
                      Sommige insecten trek ik op 30 cm en meer (zonder statief) Na het uitsnijden valt de kwaliteit best mee hoor.



                      Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
                      http://fotoalbum.godderis.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag over 100mm MACRO

                        Hey allemaal, erg bedankt voor de tips, foto's en uitleg!
                        Heb 'm vandaag aangeschaft
                        Enne nu leren mee werken natuurlijk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag over 100mm MACRO

                          Oorspronkelijk geplaatst door digipx Bekijk bericht
                          Hey allemaal, erg bedankt voor de tips, foto's en uitleg!
                          Heb 'm vandaag aangeschaft
                          Enne nu leren mee werken natuurlijk
                          Verdorie verdorie nu merk ik hier thuis pas op dat ik niet de USM versie heb aangeschaft nochtans goed uitgetest en dat over het hoofd gezien
                          Luidruchtiger dus zonder USM maar hopelijk even scherp...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag over 100mm MACRO

                            de scherpte gaat je zeker niet tegenvallen.
                            wat de USM betreft: de meeste macro's worden manueel gefocussed
                            voordeel van de non-USM: je hebt geen zonnekap nodig wegens verzonden frontlens.
                            daardoor blijf je weeral wat verder van je onderwerp af.

                            succes!
                            mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"
                            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag over 100mm MACRO

                              Hey juppekes

                              Ik heb vanmiddag mijn pakje gekregen van bij konijn

                              Nu nog enkel er mee leren werken

                              Net wat testjes gedaan, en het ziet er nu al prachtig uit
                              Bootjes

                              Comment

                              Working...
                              X