Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretlens

    Hoikes

    Ik ben begonnen met fotograferen
    Heb nu een nikon d300
    daarbij de lens 18-135
    daarna kon ik de 80-200 bemachtigen...
    Nu wou ik weten wat een heel goede portretlens is.....
    Of is die 80 - 200 goed genoegAlvast bedankt voor de hulp

  • #2
    Re: portretlens

    2 heel goede portretlenzen:

    De 50 mm 1.4
    De 85 mm 1.4 (prachtig bokeh !)

    Iets budgetvriendelijker:
    De 50 mm 1.8
    De 85 mm 1.8
    Nikon + glasbak
    Failure is always an option...

    Comment


    • #3
      Re: portretlens

      Oorspronkelijk geplaatst door ingeke Bekijk bericht
      Hoikes

      Ik ben begonnen met fotograferen
      Heb nu een nikon d300
      daarbij de lens 18-135
      daarna kon ik de 80-200 bemachtigen...
      Nu wou ik weten wat een heel goede portretlens is.....
      Of is die 80 - 200 goed genoegAlvast bedankt voor de hulp
      Indien die 80-200 een f2.8 is, is deze heel goed bruikbaar als portretobjectief.

      Maar wel een wat zwaargewicht.

      Comment


      • #4
        Re: portretlens

        Pak je camera, schroef er de 80-200 op, zoek iemand en richt er je lens op en je hebt je antwoord.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: portretlens

          Met je tele kan je ook mooie portretjes maken hoor met een groot diafragma.
          Een leuke lens om te leren is de hierboven aangehaalde 50mm 1,8 supergoedkoop en erg goeie resultaten, een aanrader!

          Comment


          • #6
            Re: portretlens

            Ik heb voor mijn d300 een nikon 28-70 f2.8

            Superlens maar ook zeer duur, zeker in vergelijking met de prime's

            Groeten Davy
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: portretlens

              Oorspronkelijk geplaatst door ingeke Bekijk bericht
              Hoikes

              Ik ben begonnen met fotograferen
              Heb nu een nikon d300
              daarbij de lens 18-135
              daarna kon ik de 80-200 bemachtigen...
              Nu wou ik weten wat een heel goede portretlens is.....
              Of is die 80 - 200 goed genoegAlvast bedankt voor de hulp
              je kan ook met je 18-135 goede portretten maken... probeer het verschil eens uit... zet je camera op Aperture priority en speel eens met de diafragma opening van beide lenzen en kijk dan wat jij het mooiste vindt...

              je hebt geen andere lenzen nodig om mooie portretten te maken, wel kan je "andere" portretten maken met andere lenzen...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: portretlens

                Op deze site kun je de verschillende nikkors goed met mekaar vergelijken.

                http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/d80/index.htm.

                Een opmerking die ik wel vaak lees is dat met een 80 200 of een andere grote toeter het "contact" met het model negatief wordt beinvloed. Ik ben te weinig ervaren om daar een ter zake doende mening over te hebben.
                Wat in de begeleidende tekst staat over het "filmequivalent perspectief" is naar mijn mening onjuist. Het perspectief van een 50mm objectief blijft gelijk of dit objectief nu geschroeft is op een crop camera zoals de d300 of op een full frame camera zoals de d3. Alleen de uitsnede is anders. Ik denk wel dat dat belangrijk is voor het bepalen van jouw keuze. Traditionle close up portretten worden bij voorkeur gemaakt met een objectief met een brandpuntafstand tussen de 70 en 105mm. Wil je een persoon half of helemaal op de foto is een 50 mm meer geschikt. (Neemt niet weg dat met groothoek en ook teleobjectieven prachtige portretten gemaakt zijn.)
                Last edited by rik6230; 15 juli 2009, 01:09.
                groet, Rik

                Comment


                • #9
                  Re: portretlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht

                  Een opmerking die ik wel vaak lees is dat met een 80 200 of een andere grote toeter het "contact" met het model negatief wordt beinvloed. Ik ben te weinig ervaren om daar een ter zake doende mening over te hebben.
                  Nogthans zie je de 70-200 van canon en Nikon veelvuldig gebruikt bij modellenfotografie, maar dan meest op buitenlocaties denk ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretlens

                    Er is een aardige close-up te maken van een gezichtje op 1,5 meter afstand en een brandpuntsafstand van 50 mm. Ook op 2 meter afstand bij 70 mm en op 3 meter afstand bij 100 mm.
                    De 18-135 mm lens is dus zonder meer bruikbaar.
                    Bij gebruik van diafragma 5,6 is de scherptediepte ongeveer 15 à 17 cm waarvan circa de helft vóór en de helft achter het scherpstelvlak.
                    Dus als het puntje van de neus scherp is dan zal het achterste van de oren reeds onscherp worden weergegeven.
                    Wil je een nog kleinere scherptediepte dan zul je een lichtsterkere lens moeten aanschaffen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: portretlens

                      En de 105 2.0DC niet vergeten prachtige lens
                      Oorspronkelijk geplaatst door DucBlade Bekijk bericht
                      2 heel goede portretlenzen:

                      De 50 mm 1.4
                      De 85 mm 1.4 (prachtig bokeh !)

                      Iets budgetvriendelijker:
                      De 50 mm 1.8
                      De 85 mm 1.8
                      Nikon materiaal

                      Comment


                      • #12
                        Re: portretlens

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        je kan ook met je 18-135 goede portretten maken...

                        je hebt geen andere lenzen nodig om mooie portretten te maken, wel kan je "andere" portretten maken met andere lenzen...
                        heel juist!
                        http://www.jvs-photography.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: portretlens

                          Ik vind de 80-200 niet zo heel geschikt voor portretfotografie. Ik maak graag van dichtbij de foto's. Meer contact met ze en dat schept een "band" tussen de fotograaf en model. Met 80-200 is dat een stukje minder.

                          Zelf gebruik ik een 50/1,8 en een 17-50/2.8. Zo nu en dan leen ik een 24-70/2,8 omdat ik er geen geld voor heb om het zelf aan te schaffen (1200,-).
                          Fotoapparatuur
                          Portfolio

                          Comment

                          Working...
                          X