Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke breedhoek lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke breedhoek lens

    Wat zou voor mij de beste keus zijn?

    Doel?
    Vastgoed fotografie
    Ik zoek dus een lens die een behoorlijke breede hoek heeft en met zo min mogenlijk vervorming. diafragma & IS maakt me weinig uit, wordt voor 80% vanaf statief gebruikt. m'n budget is denk ik wel een beetje te zien aan m'n keuze. de Canon EF 16-35mm f/2.8L USM II is mij bijvoorbeeld toch wel een beetje al te prijzig voor die 1 mm verschil.

    Zelf zit ik het meest te denken aan die 17-40L van canon door de goede naam van hun L lijn. Ik twijfel alleen of 17mm wel genoeg is voor vastgoed. En proberen kan ik nog niet gezien ik die 5dm2 nog moet kopen.

    Body?
    Canon 5D mkII

    Canon EF 17-40mm f/4L USM (689euro)
    Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (759euro) (weet niet zeker of deze op een full frame body kan)(kan dus niet
    Sigma DC EX 10-20mm f/4.0-5.6 HSM (469 euro)(weet niet zeker of deze op een full frame body kan)kan dus niet

    Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG ASF HSM (639 euro)

    Alvast bedankt,

    Casper

    (tilt en shiften doe ik liever in photoshop )
    Last edited by hetspook; 14 juli 2009, 13:10.
    van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

  • #2
    Re: Welke breedhoek lens

    EF-s lens ..niet voor een 5D
    dc lens (sigma) : These are special lenses designed so that the image circle matches the smaller size of the image sensor of most digital SLR cameras. Their specialized design gives these lenses the ideal properties for digital cameras, the compact and lightweight construction is an added bonus!

    Dus ook niet voor een 5D

    Dus blijft er van je lijst nog de 17mm-40 en de 12mm-24mm over

    "vastgoed" = voor interieur ?

    Met de 12mm ga je zelfs kleine kamers enorm groot doen lijken

    Comment


    • #3
      Re: Welke breedhoek lens

      Ja dat wel, maar het is natuurlijk ook weer niet de bedoelling dat het echt veel groter lijkt dan het is. Ik wil de boel natuurlijk niet bedonderen. Maar dit bijkomend voor of nadeel hou ik toch, anders zou ik op 50mm moeten schieten en probeer dan maar eens een gemiddelde badkamer er volledig op te hebben.

      Hoeveel ziet 17mm op een full frame eigenlijk? (lijkt me voldoende iniedergeval, voorbeeld foto's vind ik alleen vanaf een crop toestel )

      Zo en zo bedankt voor de info, heeft me mogenlijk een miskoop/hoop gedoe met retouneren enz. gescheeld

      Vasgoed: wat een makelaar voor z'n lens krijgt, voorkant huis (zal ik eerder met 'n compact camera gaan doen op 'n stokje) woonkamer slaapkamer keuken badkamer...
      Last edited by hetspook; 14 juli 2009, 00:03.
      van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

      Comment


      • #4
        Re: Welke breedhoek lens

        Oorspronkelijk geplaatst door hetspook Bekijk bericht
        Ja dat wel, maar het is natuurlijk ook weer niet de bedoelling dat het echt veel groter lijkt dan het is. Ik wil de boel natuurlijk niet bedonderen. Maar dit bijkomend voor of nadeel hou ik toch, anders zou ik op 50mm moeten schieten en probeer dan maar eens een gemiddelde badkamer er volledig op te hebben.

        Hoeveel ziet 17mm op een full frame eigenlijk?

        Zo en zo bedankt voor de info, heeft me mogenlijk een miskoop/hoop gedoe met retouneren enz. gescheeld

        Vasgoed: wat een makelaar voor z'n lens krijgt, voorkant huis (zal ik eerder met 'n compact camera gaan doen op 'n stokje) woonkamer slaapkamer keuken badkamer...
        Voor de voorkant van een huis heb je zeker en vast voldoende met de 17-40.
        Maar voor het fotograferen van kamers in een huis zou ik denkelijk toch voor de 12-24 gaan. Je krijgt hier wel meer op de foto.

        17mm op FF (fullframe) komt ongeveer overeen met 11 a 12mm op crop.

        Misschien ook interessant wat de lenzen zijn die je nu hebt?
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Welke breedhoek lens

          is EX van sigma 'een beetje' vergelijkbaar met L van canon?


          (heb intussen gegoogled naar voorbeeld foto's en kwam natuurlijk gewoon weer terug op bd ha ha http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post2040032
          Last edited by hetspook; 14 juli 2009, 00:41.
          van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

          Comment


          • #6
            Re: Welke breedhoek lens

            ik gebruik zelf de 12-24 van sigma top lens kan niet anders zeggen





            hier heb ik nog wat meer foto's staan gemaakt met die lens
            Sony DSLR A700 |Sigma 12-24mm |Sigma 105mm |Sigma 70-210|Sigma 150-500mm | Lowpro Computrekker |HVL-F58M MIJN TIJDELIJKE PORTFOLIO
            Focus

            Comment


            • #7
              Re: Welke breedhoek lens

              toch wel wat tonvorming :P http://focus.agterberg.org/pf/displa...album=20&pos=5

              Bedankt.
              denk dat ik overtuigd ben...

              nu nog een statiefje zoekken, dat onding dat ik nu heb kan de haard in..
              maar dat zal wel wat minder moeilijk zijn.
              van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

              Comment


              • #8
                Re: Welke breedhoek lens

                Oorspronkelijk geplaatst door hetspook Bekijk bericht
                Wat zou voor mij de beste keus zijn?

                Body?
                Canon 5DmII

                Canon EF 17-40mm f/4L USM (689euro)
                Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (759euro) (weet niet zeker of deze op een full frame body kan)(kan dus niet
                Sigma DC EX 10-20mm f/4.0-5.6 HSM (469 euro)(weet niet zeker of deze op een full frame body kan)kan dus niet

                Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG ASF HSM (639 euro)
                Mijn advies : Zoek jou een Canon EF 16-35 f2.8 versie 1 voor +/- 650 a 700 € !
                De sigma 12-24 is effectief ook niet slecht, heb deze ook maar... door z'n zeer bolle lens een zéér gevaarlijke lens voor krassen enzo op te lopen tijdens het rondwandelen. (je kan er geen filter voor steken)

                En gezien het een "werklens" is wat je zoekt... zou ik voor de 16-35 f2.8L gaan.
                Het mogelijks klein beetje meer scherpte van de versie II is voor immo zeker niet van belang lijkt me; maar die 1 mm meer echt wel. Die 1 mm is echt niet te onderschatten.
                En in jullie sector is meer breed kunnen gaan echt van groot belang.
                (weet dit toevallig omdat mijn vriendin in die sector zit, en daar zitten ze met zo van die kleine fish-eyes te experimenteren op kleine pocketcamera's, om toch maar zo wide mogelijk te kunnen gaan)

                In bepaalde ruimtes als je de mensen echt wil op een verkeerd been zetten qua oppervlakte kan je zelfs eens een fisheye proberen ;-)))
                (al zou ik het niet zo appreciëren als ik later kom kijken naar de woning... :-)
                Imagination is more important than knowledge...
                http://www.kiekje.be

                Comment


                • #9
                  Re: Welke breedhoek lens

                  Ik heb grotendeels dezelfde vraag. Ik twijfel tussen:

                  - Sigma 17-70 f2.8-f4
                  - Canon 17-40 f4 L USM
                  - Canon 10-22 f3.5-4.5

                  Ik ga naar zweden begin september waar ik uiteraard veel landschappen wil trekken. Echter koop ik niet alleen zo'n dure lens enkel en alleen voor dat.. Ik wil ook portretten kunnen trekken, close-ups. Het moet meer een alledaagse lens zijn.. Daarom gok ik dat de 10-22 reeds weg valt omdat die eigenlijk niet echt walkaround is. 17-70 vs 17-40. Is het prijsverschil het echt waard?
                  http://www.mathijsdelva.be
                  http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke breedhoek lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Delva Bekijk bericht
                    Het moet meer een alledaagse lens zijn..
                    Canon 17-55 2.8 IS lijkt me voor jou echt de allerbeste keuze (zoals voor velen).

                    Heb zelf de sigma 17-70 gehad. Staar je niet blind op die 2.8, dat verandert al heel erg snel indien je niet op 17 mm zit... En de kwaliteit is lang niet wat je met die 17-55 kan halen (er is natuurlijk ook een prijsverschil).

                    De canon 10-22mm is anderzijds echt wel een fantastische lens, zeker zoals je zelf aanhaalt voor landschappen. het beperkte bereik los ik meestal gewoon op door te combineren met een 50 1.4 prime. Moest er nog wat geld op overschot zijn, zou ik zelf voor de 17-55 2.8 IS gaan (of de 24-105 in combi met de 10-22, maar die 24 is voor jou veel te weinig breedhoek).

                    Veel succes met je aankoop!
                    Mvg, Fre

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke breedhoek lens

                      17-55 f2.8 valt buiten het budget jammergenoeg.. 'k Heb al maanden research zitten doen naar de 17-40 en dergelijke. 10-22 mja.. Feit is dat ik maar 1 lens wil meenemen naar Zweden en dan voldoet die 10-22 gewoon niet. 'k Heb trouwens al een 50 f1.8. 17-40 anyone?
                      http://www.mathijsdelva.be
                      http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke breedhoek lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                        Mijn advies : Zoek jou een Canon EF 16-35 f2.8 versie 1 voor +/- 650 a 700 € !
                        De sigma 12-24 is effectief ook niet slecht, heb deze ook maar... door z'n zeer bolle lens een zéér gevaarlijke lens voor krassen enzo op te lopen tijdens het rondwandelen. (je kan er geen filter voor steken)

                        En gezien het een "werklens" is wat je zoekt... zou ik voor de 16-35 f2.8L gaan.
                        Het mogelijks klein beetje meer scherpte van de versie II is voor immo zeker niet van belang lijkt me; maar die 1 mm meer echt wel. Die 1 mm is echt niet te onderschatten.
                        En in jullie sector is meer breed kunnen gaan echt van groot belang.
                        (weet dit toevallig omdat mijn vriendin in die sector zit, en daar zitten ze met zo van die kleine fish-eyes te experimenteren op kleine pocketcamera's, om toch maar zo wide mogelijk te kunnen gaan)

                        In bepaalde ruimtes als je de mensen echt wil op een verkeerd been zetten qua oppervlakte kan je zelfs eens een fisheye proberen ;-)))
                        (al zou ik het niet zo appreciëren als ik later kom kijken naar de woning... :-)
                        Ik dacht eigenlijk dat die 17mm de versie 1 was, zal gaan zoeken, meestal als ze bij canon een versie 2 maken dan stoppen ze met de eerste..
                        Een Fisheye is het volgende op m'n verlanglijstje maar die is dan voor 360graden foto's scheeld me een duur 1000euro kostend statief

                        Mensen op het verkeerde been zetten is niet mijn bedoelling. Zo komt de makelaar in een slecht daglicht te staan. Een kamer moet er zo mooi mogenlijk uit zien maar het moet wel een beetje realisties blijven natuurlijk.
                        van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke breedhoek lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Delva Bekijk bericht
                          17-55 f2.8 valt buiten het budget jammergenoeg.. 'k Heb al maanden research zitten doen naar de 17-40 en dergelijke. 10-22 mja.. Feit is dat ik maar 1 lens wil meenemen naar Zweden en dan voldoet die 10-22 gewoon niet. 'k Heb trouwens al een 50 f1.8. 17-40 anyone?
                          Ik heb na de 17-70 zelf ook de 17-40L gehad. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze in de breedhoek stand (17mm) nogal soft vond op f4. Op zich is dat geen ramp, want deze lens wordt niet voor niets vaak gebruikt in de landschapsfotografie en met statief waar je ze sowieso toch wat dichtknijpt (f8 of meer), maar ik vind die dus als all-round lens nogal "donker" als je ze nog verder moet toeknijpen, je zal dus in donkerdere omstandigheden of bij beweging al snel de flitser moeten gebruiken (en dan moet je een externe nemen, want anders heb je te veel schaduw van de zonnekap). Ook het bereik 17-40 is redelijk beperkt...

                          Voor de rest is de 17-40 natuurlijk een dijk van een lens, het hangt er allemaal een beetje vanaf wat je er mee wil doen. En jij wil er alles mee doen, dus daar zou voor mij het schoentje wat wringen... Ik zou dan toch je 1.8 ook meenemen moest je ze toch aanschaffen...
                          Mvg, Fre

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke breedhoek lens

                            Een 17-40L op een FF is zeker breed genoeg. Ik heb zelf die 17-40L op een 5D.
                            En F4 is op zich geen probleem, aangezien je altijd overdag fotos trekt en er binnen toch genoeg licht is. Anders kan je een statief gebruiken...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke breedhoek lens

                              die oude 16mm word niet meer nieuw verkocht, 2e hands voor 750 via marktplaats. Is wel een hoop gedoe want voor 750 euro ga ik toch liever ff kijken bij de verkoper thuis en das in A-Dam wat weer een volle tank meer kost.
                              van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

                              Comment

                              Working...
                              X