Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over MACRO lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over MACRO lens

    Heb al heel wat gelezen op het forum over macrolenzen.
    Maar 1 ding vraag ik me af en heb ik nog nergens kunnen vinden.
    Kan je met zo'n MACRO lens naast insecten en bloemen ook "gewone" foto's nemen zoals portretten net als met een andere lens met hetzelfde bereik in mm?

  • #2
    Re: Vraag over MACRO lens

    Oorspronkelijk geplaatst door digipx Bekijk bericht
    Heb al heel wat gelezen op het forum over macrolenzen.
    Maar 1 ding vraag ik me af en heb ik nog nergens kunnen vinden.
    Kan je met zo'n MACRO lens naast insecten en bloemen ook "gewone" foto's nemen zoals portretten net als met een andere lens met hetzelfde bereik in mm?
    Het antwoord op deze vraag. TROMGEROFFEL.......................

    JA

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over MACRO lens

      Hmmm domme vraag dan, waarom zou ik dan een "gewone" 100mm kopen als je met een 100mm MACRO toch hetzelfde kan en meer... of zie ik dat fout?

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over MACRO lens

        Omdat een gewone 100mm waarschijnlijk goedkoper cq lichtsterker zal zijn en macro's 'ondingen' zijn om mee te werken.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over MACRO lens

          Oorspronkelijk geplaatst door digipx Bekijk bericht
          Hmmm domme vraag dan, waarom zou ik dan een "gewone" 100mm kopen als je met een 100mm MACRO toch hetzelfde kan en meer... of zie ik dat fout?
          Je ziet dat fout. Met een gewone 100 mm (zonder voorzetlenzen of tussenringen) kan je geen echte macro's (vergrotingsmaatstaf in de buurt van 1:1) maken omdat je niet kunt scherpstellen op dingen erg dichtbij.
          Omgekeerd kan je met een macrolens wel scherpstellen op dingen veraf, maar de precisie (zeker bij manueel scherpstellen) is wellicht ietsje minder dan bij een gewoon 100 mm objectief, omdat bij zo'n macrolens - gesteld (als voorbeeld) dat de scherpstelring tussen de minimum instelafstand en oneindig ver 360° draait - 320° dienen voor 't scherpstellen tussen 20 cm en 100 cm en de resterende 40° voor het ganse bereik tussen 1 m en oneindig ver.
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over MACRO lens

            Ha dus een MACRO lens is wel echt enkel bedoeld voor kleine dingen te fotograferen en niet om ook portretten te maken, dat was wat ik wilde weten. Merci.

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over MACRO lens

              Oorspronkelijk geplaatst door digipx Bekijk bericht
              Ha dus een MACRO lens is wel echt enkel bedoeld voor kleine dingen te fotograferen en niet om ook portretten te maken, dat was wat ik wilde weten. Merci.
              Neen niet waar. Een macrolens heeft een scherpstelmechanisme van kortbij naar oneindig. Een gewone 100 mm stel scherp van bijna kortbij tot oneindig. Omdat de doorlopen afstand bij een macro langer is, duurt dit ook wat langer. Omdat een portret geen vergroting vraagt heb je deze extra macrofunctie niet nodig. Je kan deze uitschakelen bij een macrolens trouwens. Dus een macro is niet enkel bedoeld voor macro. 100mm blijft 100mm he.
              Ik heb me zelfs laten wijsmaken dat een macrolens scherper zou zijn dan een gewone portretlens.

              Extra info : Je kan van een gewone lens ook een macrolens maken door met tussenringen en/of voorzetlenzen te werken, maar dan verlies je ofwel de oneindige scherpstelling, ofwel de kwaliteit van de foto. Deze foto is gemaakt met een 100mm macro en 67mm voorzetringen en een ringflitser
              Last edited by powerkiller; 14 juli 2009, 10:40.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over MACRO lens

                Oorspronkelijk geplaatst door digipx Bekijk bericht
                Hmmm domme vraag dan, waarom zou ik dan een "gewone" 100mm kopen als je met een 100mm MACRO toch hetzelfde kan en meer... of zie ik dat fout?
                Deze stelling is dus correct.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over MACRO lens

                  Bedankt Powerkiller, nu is het me duidelijk.
                  Ik ga dus een 100 mm MACRO bestellen die ik dan kan gebruiken voor bloemen & insecten maar ook nog als tele om wat portretjes te schieten.

                  Comment

                  Working...
                  X