Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen lenzen (Canon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil tussen lenzen (Canon)

    Hallo,

    Waar zit het verschil tussen deze drie lenzen:

    Canon EF 28-105mm F 3.5-4.5 USM II (233 EUR)
    Canon EF 28-135mm F3.5-5.6 IS USM (373 EUR)
    Canon EF 28-200mm F 3.5-5.6 USM (333 EUR)

    Buiten het feit dat de ene wat meer kan zoomen dan de andere. Ik begrijp niet goed waarom de 2de duurder is dan de 3de terwijl de laatste meer zoom bereik heeft. Het enige verschil is dan dat er geen IS op zit.
    Ik heb in andere topics gelezen hoe meer zoom hoe meer beperkingen. Maar dat begrijp ik niet goed. Want ze zijn allemaal 28mm. Ik heb de 2de lens vrij recent gekocht maar heb toch liever een 18mm gehad want nu moet ik steeds van lens veranderen. Bij Nikon hebben ze een 18-200mm en dat is ook één van de reden waarom is waarschijnlijk een 90D ga komen met een 18-200. Maar ook hier weer twijfel ik tussen de 18-200 en de 18-105mm. Prijsverschil is hier wel heel groot. Ik vind het leuk om met één lens rond te trekken. 18mm is genoeg breed en 200mm is meer dan genoeg zoom. Ben beginnen twijfelen door de posts waarin stond dat hoe meer zoom hoe meer beperkingen.
    Graag advies.

    Bedankt,
    hung
    Last edited by hung; 13 juli 2009, 17:26.
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

  • #2
    Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

    Laten ze bij Canon nu ook zo'n 18-200 hebben en er zijn er ook nog van Sigma en Tamron, die je erop zou kunnen draaien.

    Alleen het verschil is IS en dat maakt id e lens zoveel duurder.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

      Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
      Ik begrijp niet goed waarom de 2de duurder is dan de 3de terwijl de laatste meer zoom bereik heeft.
      Ik heb in andere topics gelezen hoe meer zoom hoe meer beperkingen. Maar dat begrijp ik niet goed.
      Er zijn duidelijk wel meer dingen die je niet begrijpt, heb je wel de goeie keuze gemaakt door een DSLR te kiezen ?
      Bij Tamron hebben ze een 17-250, en bij Lumix een 20X, en die kost NOG minder...
      Beetje bijlezen helpt, het forum staat vol...

      Comment


      • #4
        Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
        Er zijn duidelijk wel meer dingen die je niet begrijpt, heb je wel de goeie keuze gemaakt door een DSLR te kiezen ?
        Bij Tamron hebben ze een 17-250, en bij Lumix een 20X, en die kost NOG minder...
        Beetje bijlezen helpt, het forum staat vol...
        Het forum staat indd vol. Dat is net het probleem.
        Ik lees het forum een paar dagen per week en het is makkelijker gericht vragen te stellen en daar een antwoord op te krijgen.
        Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
        website: http://www.hung.be
        facebook - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Laten ze bij Canon nu ook zo'n 18-200 hebben en er zijn er ook nog van Sigma en Tamron, die je erop zou kunnen draaien.

          Alleen het verschil is IS en dat maakt id e lens zoveel duurder.
          De overstap naar Nikon is niet voor de 18-200mm lens. Het zou indd een beetje dom zijn vermits ik evengoed eentje van Canon kan kopen. Discussies over Nikon vs Canon zijn er genoeg en het is eerder een persoonlijke voorkeur.
          Ik vind de 500D niet zo goed in de hand liggen en de 50D te groot. De D90 bevalt mij persoonlijk gewoon beter en zoek al een tijdje naar een nieuw toestel. Vandaar de overstap naar Nikon.
          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
          website: http://www.hung.be
          facebook - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

            Wat denk ik voor jouw het grote probleem is,is dat je moet kiezen tussen 18mm en 28mm. Vergeet niet de lenzen die je hier opnoemt zijn EF lenzen, bedoelt voor 35mm camera's. Bij een fullframe is dit dan ook daadwerkelijk 28mm. Zet je deze op een cropcamera, dan word ook het brandpunt met een factor 1.6 vermenigvuldigd, Dus wordt dit +/-35mm.
            Een 18-200 is bedoelt voor een cropcamera. Zet deze opeencropcamera en je hebt 18 maal 1.6 geeft, dus ook 28mm

            Comment


            • #7
              Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

              Kan je niet beter een toestel kopen met een vaste lens?
              Het enige echte voordeel van een spiegelreflex is dat je lenzen kan wisselen.
              Anders raad ik je degene aan die ik ook heb 18-200mm IS van sigma, zal er ook wel voor jou body zijn en is niet zo heel duur. Die image stabilizer heb je nodig om zonder statief 200mm uit de hand te schieten of je moet genoeg licht hebben voor 1/200sec. natuurlijk.

              Op het verkopen van je spullen maak je overigens met een beetje geluk niet meer dan 20% verlies op marktplaats tenzij je nieuwprijs is gedaald.
              van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

              Comment


              • #8
                Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

                Oorspronkelijk geplaatst door hetspook Bekijk bericht
                Het enige echte voordeel van een spiegelreflex is dat je lenzen kan wisselen.
                Is dat nu echt enige echte voordeel van een reflex?
                Wat te denken van de grote sensor, snelheid, zoeker enz.
                Wat te denken van een Leica?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

                  Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                  Wat denk ik voor jouw het grote probleem is,is dat je moet kiezen tussen 18mm en 28mm. Vergeet niet de lenzen die je hier opnoemt zijn EF lenzen, bedoelt voor 35mm camera's. Bij een fullframe is dit dan ook daadwerkelijk 28mm. Zet je deze op een cropcamera, dan word ook het brandpunt met een factor 1.6 vermenigvuldigd, Dus wordt dit +/-35mm.
                  Een 18-200 is bedoelt voor een cropcamera. Zet deze opeencropcamera en je hebt 18 maal 1.6 geeft, dus ook 28mm
                  Bedankt voor de uitleg, dit wist ik niet. Dit speelt uiteraard wel een grote rol in mijn beslissing.

                  Bestaat er een lens waar ik effectief 18-200mm kan hebben zonder een full frame te moeten kopen? Of 18-105 (of meer) mm

                  Prijs is niet de belangrijkste factor voor mij. Ik heb geen probleem om een paar honder euro meer te betalen voor iets dat ik graag heb. En ik wil perse een DSLR

                  Ik zou een Canon L serie kopen gewoon omdat ik het rood bandje cool vind. Zelfs al zie ik het verschil niet tussen een lens dat 10 keer goedkoper is. Sommige mensen zijn nu éénmaal een beetje zot.
                  Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                  website: http://www.hung.be
                  facebook - Instagram

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

                    Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht

                    Bestaat er een lens waar ik effectief 18-200mm kan hebben zonder een full frame te moeten kopen? Of 18-105 (of meer) mm
                    Ik noem een zijstraat: EF S 18-200

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

                      Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht

                      Ik zou een Canon L serie kopen gewoon omdat ik het rood bandje cool vind. Zelfs al zie ik het verschil niet tussen een lens dat 10 keer goedkoper is. Sommige mensen zijn nu éénmaal een beetje zot.
                      Er is ergens een site die beschrijft hoe je met rood plakband een L lens maakt.
                      Veel goedkoper.....

                      Ideaal: Een EF s 18-200 met rood plakbandje.....

                      PS Hier een test waarbij de 18-200 het wint van de andere betaalbare superzooms;

                      Last edited by Keeskanon; 14 juli 2009, 10:20.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

                        Hallo.

                        Leuke site telekees (test lenzen).

                        Ik heb de tamron 18-200 gehad maar was er niet tevreden over.

                        Deze verkocht en de canon 18-200 IS in de plaats voor gekomen en ik heb tot op heden geen spijt van gehad.

                        Verder ga ik nog kijken voor een lens met meer zoom tot +/- 400mm.
                        Canon EOS 1000D Canon 18-200 mm IS, Canon powershot SX 20 IS

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                          Bedankt voor de uitleg, dit wist ik niet. Dit speelt uiteraard wel een grote rol in mijn beslissing.

                          Bestaat er een lens waar ik effectief 18-200mm kan hebben zonder een full frame te moeten kopen? Of 18-105 (of meer) mm

                          Prijs is niet de belangrijkste factor voor mij. Ik heb geen probleem om een paar honder euro meer te betalen voor iets dat ik graag heb. En ik wil perse een DSLR

                          Ik zou een Canon L serie kopen gewoon omdat ik het rood bandje cool vind. Zelfs al zie ik het verschil niet tussen een lens dat 10 keer goedkoper is. Sommige mensen zijn nu éénmaal een beetje zot.
                          Wil je echt 18 mm op een crop, dan moet een objectief kopen waar 11mm in vermeld is. De EF-S lenzen zijn gemaakt voor cropbody's, maar ook hier is de cropfactor van toepassing. De EF-S 10-22 is eigenlijk een 16-34 mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Er is ergens een site die beschrijft hoe je met rood plakband een L lens maakt.
                            Veel goedkoper.....

                            Ideaal: Een EF s 18-200 met rood plakbandje.....

                            PS Hier een test waarbij de 18-200 het wint van de andere betaalbare superzooms;

                            http://www.juzaphoto.com/eng/article...250_18-270.htm
                            Bedankt voor de link. De eerst zin slaat de nagel op de kop:
                            Superzoom are popular lenses between amateur photographers: they are extremely versatile, and they allow to take almost every kind of photo with a single lens

                            Ik ben van plan een Nikon D90 te kopen.
                            Dus ben op zoek gegaan naar een 18-200 van Nikon. Op de officiele website kan ik er maar ene vinden:
                            18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor
                            Dit is een veelzijdig 11,1x Zoom-Nikkor-objectief, ideaal voor toegewijde amateurfotografen en (semi-)professionele fotografen voor vakantie-, expeditie-, architectuur-, portret-fotografie enz. Het is daarom ook een ideaal objectief voor de nieuws- of persfotografen.

                            Ik heb mij altijd afgevraagd welk type lens persfotografen gebruiken. Blijkbaar dus de deze. Als zij genoeg hebben aan dit type lens dan zal ik zeker meer dan voldoende hebben.
                            Is er buiten deze 18-200 mm nog een ander model zoals bij Canon?
                            Canon EF 28-200mm
                            Canon EF-S 28-200mm
                            Ik versta het toch goed dat dit twee verschillende lenzen zijn? Waar staat die S voor en wat is het verschil? Want qua prijs zijn het bijna hetzelfde.

                            bedankt voor de hulp
                            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                            website: http://www.hung.be
                            facebook - Instagram

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verschil tussen lenzen (Canon)

                              Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                              Canon EF 28-200mm
                              Canon EF-S 28-200mm
                              Ik versta het toch goed dat dit twee verschillende lenzen zijn? Waar staat die S voor en wat is het verschil? Want qua prijs zijn het bijna hetzelfde.
                              EF is voor fullframe (past ook op crop Canon's)
                              EF-S is voor crop Canon's en past niet op FF.

                              Bedoel je niet de EF-S 18-200? Ik vind nl. geen EF-S 28-200.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X