Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

    Soms als ik foto's maak met mijn 24-85mm AF-S i.c.m. met een D40 meende ik een waas te bespeuren. Vooral bij foto's van dichtbij, maar wellicht valt het bij landschappen e.d. minder op. Eerst dacht ik dat het te maken had met condensvorming, maar daar kan nu geen sprake van zijn.

    Ik heb de proef op de som genomen en vier foto's gemaakt onder de dezelfde belichtingsomstandigheden. Twee met de 24-85, twee met de 35mm AF-S. Ik dacht dat ik de 24-85 ook op 35mm had, maar de hoek is toch iets kleiner geworden. Ik heb de ontspanningsvertrager gebruikt om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk uit te sluiten.

    Dit zijn de foto's



    Wie kan de waas en het verschil verklaren? Wie weet waar het wellicht aan ligt.
    Ik wil het graag weten, want ik ga over twee weken naar schotland, en wil een compact setje (D40 plus 35mm plus compacte AF-S zoom) meenemen. Als de 24-85 toch niet deugt, dan wil ik nog een 18-70 ergens tweedehands scoren. Maar als dat niet nodig is, doe ik het liever niet.

    Alvast bedankt voor de hulp.

    mvg

    Bauke

  • #2
    Re: Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

    Is het belangrijk waar het aanligt? De vraag of je het kan opheffen lijkt mij veel nuttiger. Als het in de lens gebakken zit, weet je het maar helpt het je verder.....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

      Gewoon binnenbrengen als het je stoort? Nikon Professional Service dealers zullen je wel wijzer kunnen maken omtrent het onderwerp meen ik.
      MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

      Comment


      • #4
        Re: Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Is het belangrijk waar het aanligt? De vraag of je het kan opheffen lijkt mij veel nuttiger. Als het in de lens gebakken zit, weet je het maar helpt het je verder.....
        Klopt, maar om te weten of je iets kan opheffen, zal je toch eerst de diagnose moeten stellen. Daarom vraag ik dat eerst. Ik vermoed een vochtprobleem, maar weet het niet zeker. Zie niet echt een waas binnen het glaswerk, behalve een klein vreemd vlekje op de frontlens.

        Ik heb hem bij de fotowinkel laten zien. Volgens hem is er niks mee. Maar ik zie toch een waas.

        Ik wil deze lens niet afschrijven, als ik niet zeker weet wat er mis mee is.

        Beverwijk is voor mij 200 km. Rij je niet zo even naar toe.
        Last edited by Krasser; 13 juli 2009, 15:55.

        Comment


        • #5
          Re: Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

          Zit er een filter op het objectief, zo ja doe dat er eens af.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
            Zit er een filter op het objectief, zo ja doe dat er eens af.
            Er zit geen filter op.

            Comment


            • #7
              Re: Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

              Niet twijfelen en een 18-70 af-s kopen

              Je moet alweer de lens ergens binnenbrengen. ze kijken ook al niet gratis naar een lens. En het duurt meestal toch even voor je die terug hebt.
              En een 18-70 vind je 2dehands voor heel weinig geld

              Groeten Davy
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

              Comment


              • #8
                Re: Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                Soms als ik foto's maak met mijn 24-85mm AF-S i.c.m. met een D40 meende ik een waas te bespeuren. Vooral bij foto's van dichtbij, maar wellicht valt het bij landschappen e.d. minder op. Eerst dacht ik dat het te maken had met condensvorming, maar daar kan nu geen sprake van zijn.

                Ik heb de proef op de som genomen en vier foto's gemaakt onder de dezelfde belichtingsomstandigheden. Twee met de 24-85, twee met de 35mm AF-S. Ik dacht dat ik de 24-85 ook op 35mm had, maar de hoek is toch iets kleiner geworden. Ik heb de ontspanningsvertrager gebruikt om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk uit te sluiten.

                Dit zijn de foto's



                Wie kan de waas en het verschil verklaren? Wie weet waar het wellicht aan ligt.
                Ik wil het graag weten, want ik ga over twee weken naar schotland, en wil een compact setje (D40 plus 35mm plus compacte AF-S zoom) meenemen. Als de 24-85 toch niet deugt, dan wil ik nog een 18-70 ergens tweedehands scoren. Maar als dat niet nodig is, doe ik het liever niet.

                Alvast bedankt voor de hulp.

                mvg

                Bauke
                Lijkt sterk op flares. Staat er een zonnekap op die 24-85 ?
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Wie waat wat er mis is met mijn 24-85mm AF-S lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Lijkt sterk op flares. Staat er een zonnekap op die 24-85 ?
                  Nee, geen zonnekap. Zou het daar aan kunnen liggen? Heb ook aan reflecties zitten te denken. Ik heb wel een zonnekap.
                  Maar bij de 35mm heb ik ook geen zonnekap gebruikt. Tenminste, niet voor deze foto.

                  Comment

                  Working...
                  X