Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens sigma grote brandpuntsafstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrolens sigma grote brandpuntsafstand

    Hallo,

    ik sta op het punt om een macrolens te kopen maar twijfel nog wat. Ik wil vooral focussen op vlinders, bijen en soortgelijken dus dacht ik aan een grote brandpuntsafstand wat mij dan ook nog de mogelijkheid zou moeten geven om een gewone flash (geen ringflitser) te gebruiken. Omdat ze bij nikon direct van 105mm naar 200mm springen (en die is erg duur) dacht ik daarom aan volgende twee sigma lenzen:
    - Sigma 150mm F 2.8 EX DG HSM
    - Sigma 180mm F3.5 EX Macro
    Heeft iemand ervaring met een van beide lenzen? Enerzijds denk ik dat die 180 mm mij verder van het object laat maar de iets lagere lichtsterkte en de HSM bij de 150mm doen mij wat twijfelen.

    alvast bedankt voor jullie reacties,
    Matthias.

  • #2
    Re: macrolens sigma grote brandpuntsafstand

    Ik zou voor de sigma 150mm gaan.

    Ik heb de tamron 180mm omdat die optisch iets beter zou zijn dan de sigma 180mm.

    Maar de sigma 150mm zou een uitstekende objectief zijn, Nu moet ik wel zeggen dat ik de volle opening bijna niet gebruik bij macro. Dus voor mij is die 2.8 niet een must, maar voor jou misschien wel

    Veel succes met je zoektoch
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: macrolens sigma grote brandpuntsafstand

      Bij de 150 is de afstand tov het onderwerp 38 cm en weegt 895 gr
      en de afstand bij de 180 mm is 46 cm en weegt 965 gr
      Heb zelf de 150 mm en vindt dit een prima lens
      Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

      Comment


      • #4
        Re: macrolens sigma grote brandpuntsafstand

        Eigenlijk ben je op zoek naar een macro objectief dat bijna 1:1 haalt op een afstand van 2 meter. Dat is ongeveer de minimale afstand waarbij de meeste vlinders toch weer verder op gaan zitten.

        Heb wel eens met de Nikkor 200 gewerkt, je hebt bij de 200 50 centimeter werk afstand. Maar de 200 vraagt eigenlijk ook om een statief. Met een flitser kun je alles wel stil zetten, maar je hebt een verschrikkelijk licht (als je de flitser normaal gebruikt) en je hebt veelal geen goede compositie. Daarvoor is de 200 teveel tele (300mm op een DX).

        Kijk ook eens naar de mogelijkheden van bv een vaste AF 180 f/2,8 D ED en enkele Soligor tussenringen.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: macrolens sigma grote brandpuntsafstand

          heb eerst de 150 gehad en nu de 180, maar als ik kon zou ik zo weer terug willen naar de 150 mm, de 180 is een erg mooie lens, maar soms niet even iets te lastig om stil te houden, hen het gevoel dat ik met de 150 meer "treffers" had, qua lichtsterkte maakt niets uit, is op macro gebied vrijwel nutteloss 2.8 of 3.5, begint pas bij 4.0 enigzins acceptabel te worden.
          Als de libelle's bij 36 niet blijven zitten, blijven ze ook niet op 46 cm zitten.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: macrolens sigma grote brandpuntsafstand

            bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik voor de 150mm ga gaan en met der tijd misschien nog eens uitkijken voor extra tussenringen moest ik merken dat ik tekort kom.

            grts,
            M.

            Comment

            Working...
            X