Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

    Omdat ik graag wat meer bereik wil hebben, denk ik aan tussenringen. Echter kom ik veel tegenstrijdigheden tegen m.b.t. het minimale scherpstelpunt.

    Kan iemand overtuigend vaststellen of tussenringen wel of geen invloed hebben op het minimale scherpstelpunt van de 55-250mm en zo ja, hoeveel verandering vindt er plaats?

    (een macrolens (canon 100mm of sigma 105mm zit in de overweging, maar is eigenlijk een beetje "overdone", voor dat beetje extra dat ik wil)
    http://www.reptilicious.nl
    Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

  • #2
    Re: Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

    Met tussenringen haal je geen bereik 'meer', maar kan je een 'gewone' lens bijna als een macro lens toepassen.
    Als je meer bereik wil (meer mm's, dan heb je een extender nodig.
    Met tussenringen zal je niet meer kunnen scherpstellen op oneindig, maar zal je minimale scherpstelpunt wel korter worden. Als dat is wat je wil bereiken kunnen ze een oplossing bieden. Tussenringen bevatten geen glas en hebben dan ook geen invloed op de kwaliteit van de lens, in tegenstelling tot extenders die wel glas bevatten.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

      Maar een extender zal op jouw lens geen 'optimale' resultaten geven, netjes gezegd.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

        Oorspronkelijk geplaatst door Chantay Bekijk bericht
        Omdat ik graag wat meer bereik wil hebben, denk ik aan tussenringen. Echter kom ik veel tegenstrijdigheden tegen m.b.t. het minimale scherpstelpunt.

        Kan iemand overtuigend vaststellen of tussenringen wel of geen invloed hebben op het minimale scherpstelpunt van de 55-250mm en zo ja, hoeveel verandering vindt er plaats?

        (een macrolens (canon 100mm of sigma 105mm zit in de overweging, maar is eigenlijk een beetje "overdone", voor dat beetje extra dat ik wil)
        Tussenringen zijn principieel een voordelig middel om dichterbij te kunnen focussen.
        Echter tussenringen die alle electrische functies overdragen, zijn niet echt goedkoop.
        Ik betwijfel of de 55-250 het goed zal doen , die is daarvoor niet ontworpen.

        De beste manier om goedkoop iets in de richting van macro te doen is een oude M42 50mm lens , zoals een Pentacon 50 F1.8, met 50mm aan tussenringen en een M42-EOS adapter, daarmee haal je 1:1 in redelijk goede kwaliteit.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

          Bedankt voor de snelle reacties!

          De tussenring geeft denk ik wel het resultaat dat ik wil, net het diertje iets meer in beeld brengen dan de 55-250mm toe in staat is.

          Als ik een standaard set tussenringen zou gebruiken, hoeveel wordt de minimale scherpstelafstand dan ingekort?
          http://www.reptilicious.nl
          Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

          Comment


          • #6
            Re: Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

            Hoeveel die afstand zal ingekort worden is moeilijk te zeggen, wel dat je ondanks tussenringen nog 'net niet' aan 1:1 verhouding zal komen, dat blijft weggelegd woor een objectief dat daarvoor ontworpen werd, de macro-lens.
            1:1 verhouding wil zeggen dat je de beestjes op ware grootte op je sensor kan krijgen.
            De praktijk heeft me geleerd dat tussenringen, of een 50mm lens omgekeerd monteren op een andere lens wel leuk is, maar een macro lens geeft betere resultaten, en die discipline (een macro lens goed gebruiken, stil houden, het juiste diafragma etc.) is op zich al moeilijk genoeg.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

              Het effekt van tussenringen is omgekeerd evenredig met de brandpuntsafstand. Dat houdt in dat een 50 mm tussenring in principe bij een 50 mm objectief 1:1 mogelijk maakt, en bij een 250 mm objectief een veel lagere maatstaf. Dus bij gebruik van tussenringen zul je juist in het lage gebied (rond de 50 mm) een grotere afbeeldingsmaatstaf halen. Denk er wel aan dat je met tussenringen een hoop licht verliest, en je dus al gauw in problemen komt met shcerpstellen.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

                Oorspronkelijk geplaatst door Chantay Bekijk bericht
                Bedankt voor de snelle reacties!

                De tussenring geeft denk ik wel het resultaat dat ik wil, net het diertje iets meer in beeld brengen dan de 55-250mm toe in staat is.

                Als ik een standaard set tussenringen zou gebruiken, hoeveel wordt de minimale scherpstelafstand dan ingekort?
                Met standaard tussenringen kan je niet afstoppen en zit je vast aan F 4 tot 5.6, met als resultaat te weinig scherptediepte. Niet erg geschikt dus.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 55-250 i.c.m. tussenringen

                  Bedankt voor de reacties

                  Vandaag naar de winkel geweest om de Canon 100mm en de Sigma 105mm eens in de hand te houden en eindelijk de knoop doorgehakt en de Sigma mee naar huis genomen en om voorlopig klaar te zijn ook meteen een B+W Polarisatie MRC filter er op geplaatst.

                  Net vlug de eerste foto's genomen en de eerste reactie is helemaal super

                  Tussenringen zijn dan misschien goedkoper, maar voor iedereen die macro overweegt...ik ben blij dat ik niet meer hoef te rommelen met converters, een macrolens geeft je toch veel meer vrijheid
                  http://www.reptilicious.nl
                  Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

                  Comment

                  Working...
                  X