Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

    Hallo,

    Toen ik afgelopen maandag aan het pannen was op Spa Francorchamps had ik erg veel last dat tijdens het volgen van een auto het beeld als het ware éénmalig plotsling schokt, met de IS aan. En dan heb ik het niet over bewegingsonscherpte, maar echt over het compleet veranderen van het beeld (alsof je je hoofd 1/4e draai plotsling verdraait). Beetje moeilijk uit te leggen maar hopelijk snappen jullie het

    1 Moet ik mij zorgen maken dat de IS van mijn 70-200 2.8 aan het sterven is?
    2 Kan ik dit vermijden / laten herstellen / .. ?
    3 dankjewel voor je antwoord
    Last edited by PJH; 10 juli 2009, 01:01.
    I will harness all available light with super-fast aperture lenses

  • #2
    Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

    Volgens mij is dit normaal: de IS probeert te compenseren voor de beweging van het pannen. Bij panning moet je IS op een bepaalde stand zetten. Welke stand kan ik je niet zeggen want ik ken je objectief niet.

    Dit alles volgens mijn heel bescheiden mening...
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

      Geen zorgen maken. Ik heb dat ook met mijn 55-250. De IS probeert inderdaad te compenseren. Mij is het al opgevallen tijdens het zoomen. Bij het pannen schakel ik meestal de IS uit. Ik zal het zeker ook eens proberen bij een volgende gelegenheid want volgens de Canon documentatie heeft de 55-250 een mode die automiatisch panning detecteert. Ik ken jou lens niet direct maar heeft die geen 2 modi waar je kan zeggen dat je je IS voor panning gebruikt of als "gewone" IS?
      Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

      Comment


      • #4
        Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

        de 70-200 f2.8 IS heeft inderdaad 'mode 2' om panning te doen, maar zelfs dan verspringt het beeld in de zoeker bij het pannen ... normaal gezien zou dit geen gevolg mogen hebben op de foto's, alhoewel ik tegenwoordig ook meer en meer de IS gewoon uitschakel voor panning shots ... de wagens komen niet altijd perfect horizontaal voorbij gereden hé ...

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

          Beeldstabilisatie moet volgens mij altijd smooth of vloeiend verlopen en niet in schokken. Ik heb zelf geen 70-200, maar bij m'n 17-55 had ik wel een dergelijk probleem:
          Canon 17-55mm Image Stabilization that is broke... it sometimes shifts automatically. I just put liveview on to show the problem.

          Nu is die lens binnen voor reparatie (is unit wordt vervangen)

          Comment


          • #6
            Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

            beeldstabilisatie is ook smooth en vloeiend, maar heel af en toe flipt die dus. Ik gebruik mode 1 en 2 door elkaar, merk geen verschil eigenlijk. Maar goed, het blijkt dus normaal te zijn :-)

            dankjewel voor de info
            I will harness all available light with super-fast aperture lenses

            Comment


            • #7
              Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

              Voor het pannen zet ik de stabilisatie van de 70-200 f2,8 L IS altijd op mode 2, en dan heb ik het beeld nog niet zien verspringen (bij de 70-200 f4 L IS heb ik tijdens het pannen ook nog geen beeld zien verspringen als ik die op 2 zet).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

                Bij Nikon zie je dat ook soms, indien je deze op actieve VR zet, zie je het inderdaad minder, maar tussen pannen en pannen kan een groot verschil zijn, gewoon meevolgen van een wielrenner op een afstand van 10meter, tegenover het meevolgen van een racewagen op 10 meter afstand maakt een groot verschil in beweging van de fotograaf.

                Die VR of IS zal ook wel zijn beperkingen hebben zeker, op een bepaald moment moet dat zwevend element toch terug zijn positie gaan innemen, dat zijn volgens mij die correcties die je dan ziet, maar ze zullen bij de camerafabrikanten wel zo slim zijn dat die correcties niet kunnen voorkomen terwijl je toestel de opname maakt.

                Wat mij reeds meermaals is opgevallen als ik bv. op motorraces ga fotograferen, is dat bij een snelle panning ik dikwijls de indruk heb dat ik deze een stuk uit beeld zal hebben, maar als ik dan kijk staan ze toch centraal (of toch beter dan de indruk die ik heb tijdens het afdrukken ), zijn er hier nog die deze ervaring hebben

                Ik denk dat net na het afdrukken de VR een serieuze correctie maakt, waardoor je de indruk krijgt dat je object niet centraal zal staan op de foto, wat in positieve zin helemaal niet zo blijkt te zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

                  Heb daar met de 70-300 IS USM van Canon ook "last " van Zal inderdaad te maken hebben met de IS
                  Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                  Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                  Comment


                  • #10
                    Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

                    vanwege het verspringende beeld, en de forse meerprijs, kiezen veel pro's voor de non-IS versie.. die ook nog es wat goedkoper is..als je iedere dag weer op pad mag voor je platen, die de centjes moeten opbrengen, kan dit dus een grote ergernis zijn. ik heb zowel de 70-200 2.8-L met IS en zonder IS mogen testen op een MKIII, en idd, je wordt helemaal gek van het 'zenuwachtige beeld' in de zoeker.. tel daarbij nog op de meerprijs, wat voor pro's ook nog een beslissingsfactor kan zijn (de prijzen voor platen die aangeleverd moeten worden aan de pers, die dalen en nog es dalen) en de keuze is snel gemaakt..

                    Comment


                    • #11
                      Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

                      Sjinouck heeft hier denk ik een heel sterk punt: vroeger was er van IS of VR of OS of wat dan ook geen sprake, en toen werden er ook panning-foto's gemaakt, aan luchtfotografie gedaan, gefotografeerd vanuit bootjes,... Het is handig, maar het MOET niet.
                      www.135mm.be
                      @135mm_leuven
                      info@135mm.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

                        Als eens gekeken of uw matglas nog goed vastzit?

                        Ik heb 't ooit gehad met een 1DII dat er om de een of andere reden het kader waar het matglas in vastzit losgekomen was...

                        ...terug omhoog duwen tot het vastklikte achter het nokje en 't was opgelost!
                        CANON Inc. Made In Japan

                        Comment


                        • #13
                          Re: beeld in zoeker "verspringt" (70-200 2.8 IS)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                          Als eens gekeken of uw matglas nog goed vastzit?

                          Ik heb 't ooit gehad met een 1DII dat er om de een of andere reden het kader waar het matglas in vastzit losgekomen was...

                          ...terug omhoog duwen tot het vastklikte achter het nokje en 't was opgelost!
                          het matglas van de door mij gebruikte 1dMKIII zat zeker goed vast..
                          groetjess, alex!

                          Comment

                          Working...
                          X