Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

    Heb een pas aangekocht Nikon D90 toestel met kitlens 18-105 mm.
    Ben wel maar pas begonnen met fotograferen met digitae spiegelreflexcamera, maar moet mezelf toegeven dat mijn lens niet geschikt zal zijn om een vage achtergrond met een scherp object te fotograferen? Welke lens raden jullie mij wel aan voor zo'n opnames te maken, en hopelijk is deze betaalbaar, want heb pas een investering gedaan voor fotografie...
    Bedankt voor jullie reacties.

  • #2
    Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

    DEZE bijvoorbeeld ...

    Comment


    • #3
      Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

      Die vage achtergrond en bokeh hebben niet direct een relatie. Elke lichtsterke lens van 1.8/2.8 zal een vage achtergrond geven vol open, maar het bokeh kan dan nog verschrikkelijk lelijk zijn. De scherptediepte, de vage achtergrond, is voor elke brandpunt en diafragma combinatie dezelfde(bij gelijke scherpstel afstand). Het bokeh wordt door de lensconstruktie en de construktie van het diafragma bepaalt.

      Een heel mooi bokeh heb je met een Nikkor 85/1.8.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

        Ok bedankt, zal nog efkes sparen...

        Comment


        • #5
          Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

          Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
          DEZE bijvoorbeeld ...
          volgens mij heeft deze wel een mogelijkeheid voor een dunne scherptediepte, maar is het bokeh niet geweldig mooi.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

            is het probleem dat je geen wazige achtergrond denkt te kunnen maken met de kitlens of vind je het resultaat niet mooi?

            Wazige achtergrond kan.
            Gebruik 105mm, diafragma maximaal open - 5.6 is dat geloof ik.
            Speel met de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond, 'wazigheid' vergroot als je deze afstand groter maakt.

            Als je het resultaat niet mooi vindt, dan is het vb 50mm 1.4, of 85mm 1.4 die je nodig hebt.

            Comment


            • #7
              Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

              Niet alle lenzen met opening op 1.8 of 2.8 hebben een slecht bokeh vol open ... En trouwens, bokeh is ook iets dat voor iedereen anders is... Sommige mensen vinden het bokeh van lens "A" geweldig, terwijl anderen het spuuglelijk vinden. Er bestaat niet zoiets als die lens geeft per definitie een mooi bokeh. Veel hangt inderdaad af aantal diafragmabladen, lensconstructie,.... maar ook veel van persoonlijke smaak.

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Die vage achtergrond en bokeh hebben niet direct een relatie. Elke lichtsterke lens van 1.8/2.8 zal een vage achtergrond geven vol open, maar het bokeh kan dan nog verschrikkelijk lelijk zijn. De scherptediepte, de vage achtergrond, is voor elke brandpunt en diafragma combinatie dezelfde(bij gelijke scherpstel afstand). Het bokeh wordt door de lensconstruktie en de construktie van het diafragma bepaalt.

              Een heel mooi bokeh heb je met een Nikkor 85/1.8.
              Greetz,

              Comment


              • #8
                Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

                Ik heb met mijn tamron 17-50 f2.8 een heel onrustige achtergrond waar ik met mijn nikon 28-70 f2.8 een achtergrond heb.

                Dure lens maar het is zeker en vast de moeite.

                ps: met mijn sigma 150-500 os heb ik ook een vage achtergrond maar ik moet nu toch bevestigen dan nikonlenzen toch altijd beter zijn dan nevenmerken.
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

                  Met 85mm AF-D f1.4 volopen, gewoon binnen met het licht van een venster. of ?

                  Nikon D3, 85mm f1.4, 1/500 sec

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

                    Ik denk dat 1.8 85mm relatief betaalbaar zou zijn.
                    Met minder budget kun je met volledig manuele instellingen ook oudere Nikon lenzen gebruiken zoals de 2.0 85mm, 2.5 105mm.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

                      Een zachte achtergrond krijg je met elk objectief in de studio.
                      Buiten gaat het gemakkelijker met elk teleobjectief zoals de 85 of 105. Langere tele-objectieven werken ook wel, maar zijn minder geschikt voor portret.

                      Nikon heeft 2 AF DC objectieven, waarbij je zelf de onscherpte in voor of achtergrond kunt regelen:
                      AF DC 105 f/2,0 D
                      AF DC 135 f/2,0 D

                      Heel speciaal is de PC-E 85mm f/2.8 D, waarbij je de scherpte ook op één gedeelte van het gezicht kunt leggen, bv alleen de ogen.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

                        de betere (lees duurdere) kwaliteitslenzen met meer en betere lens-elementen en meer diafragmabladen zullen over het algemeen mooier bokeh geven..

                        bokeh is trouwens idd aan smaak onderhevig.

                        er zijn lenzen die beroemd geworden zijn om hun 'bokeh'..

                        persoonlijk hou ik van een bokeh wat 'lekker smooth en uitgesmeerd' is, terwijl anderen juist weer gaan voor de alom bekende 'donuts' ..

                        de leica summicron en summilux, canon EF 100mm en EF 50mm 1.4 , de nikkor 85mm 1.4 d of de minolta 70-210 f/4 beercan, zijn lenzen die naam en faam gemaakt hebben omwille van hun bokeh..

                        maar zoals ik al zei, smaak is erg persoonlijk..

                        ik heb zelf een minolta 70-210 F/4 en ik ben nog steeds erg gecharmeerd van het mooie bokeh, al vind ik dat mijn sigma 70-200 2.8 er niet echt voor onderdoet..(maar ik vind de kleuren van de minolta beercan nog altijd iets mooier..) het bokeh van mijn inmiddels verkochte minolta rs 50 mm 1.7 vond ik btw ook prachtig..

                        groetjess, Alex!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

                          Nog ééntje met de 85mm 1.4


                          (niet volopen, want imo té weinig DOF)
                          Canikon 40D - D200, D300

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Nog ééntje met de 85mm 1.4


                            (niet volopen, want imo té weinig DOF)
                            da's nou wat je noemt, een 'zalig' bokeh!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke betaalbare lens geschikt voor bokech?

                              Bij Canon is de achtergrond op foto's van de 135mm f2 héél erg "zacht", bij de 85mm f1,8 en de 50mm f1,4 is het iets minder, maar nog steeds heel goed.

                              Een voorbeeldje van de 135mm f2 L volledig open: http://www.barthuysmans.fotopic.net/p59488897.html
                              (iso 1600, want er was toen al vrij donker, de foto is in batch geresized met Photoshop Elements, dus niet bewerkt. Op lagere iso zou er ook meer scherpte in de foto zitten)

                              Elk merk zal wel een aantal objectieven hebben die wat de bokeh betreft heel goed presteren, maar meestal zijn dat wel de duurdere exemplaren.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X