Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

frontfocus test

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • frontfocus test

    Hey,

    Sinds gisteren heb ik een Sigma 50-150mm f/2.8. Omdat ik de indruk had dat deze last had van frontfocus wou ik'm even testen, maar het lukt me niet om het papier 100% horizontaal te krijgen (in de zoeker lijkt het ok, maar zoals je ziet is het toch niet helemaal recht).



    Heeft de test uitgevoerd op deze manier nut? Op 100% lijkt de voorste 6mm lijn het scherpst, maar als je verkleint of lichtjes verscherpt zie je het al bijna niet meer.
    about.me/stijnv

  • #2
    Re: frontfocus test

    Je moet die test echt in goed gecontroleerde omstandigheden doen.
    Niet uit de hand en scheef maar vanop een statief en exact onder 45°(Veel statieven hebben een graden instelling) en bij voldoende licht.
    Ik heb een tijdje geleden de Nikkor 24-70/2.8 ook eens vlug uit het handje getest en kreeg zowel front- als backfocus, tot ik met een statief getest had. Toen zat hij er boenk op.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: frontfocus test

      Als je deze test uitvoert maak dat je zeker volgende in gedachten houd.
      Ten eerste je camera staat scheef ten opzichte van blad
      Als je nu kijkt komt er nog een scheve focus bij ook
      Blad 45 graden ten opzichte van camera en leg het er perfect recht voor.

      Comment


      • #4
        Re: frontfocus test

        Na heel veel geprul uiteindelijk dit gekregen:



        Er is meer scherp vóór het onderwerp dan erachter (duidelijker zichtbaar op 100%) maar dit lijkt me wel ok.

        Bestaat er geen gemakkelijkere test? Heb namelijk geen gradenaanduiding op mijn statief .
        about.me/stijnv

        Comment


        • #5
          Re: frontfocus test

          Je 'horizon' staat nog steeds niet recht
          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

          Comment


          • #6
            Re: frontfocus test

            Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
            Je 'horizon' staat nog steeds niet recht
            Ik weet het, maar rechter dan dat is me nog niet gelukt . Een iets minder wetenschappelijk testje: batterijen staan 2cm uit elkaar (vanuit hun middelpunt gemeten), gefocust in het midden, de linkse is de voorste:
            about.me/stijnv

            Comment


            • #7
              Re: frontfocus test

              De foto waar het allemaal mee begon: klik.

              Ik had op het oog gefocust, maar de vleugel is hier duidelijk scherper. Aangezien de vleugel iets dichterbij is ging ik op zoek naar een manier om het vermoeden van front focus te bevestigen.
              about.me/stijnv

              Comment


              • #8
                Re: frontfocus test

                Mijn persoonlijke ervaring voor het calibreren van een lens is het volgende:
                Toestel plaatsen stevig op statief onder een hoek van 45 graden.
                Een 10 tal foto's nemen en dan bekijken op de comp. en kijken hoeveel de gemiddelde fout is.
                Bvb. met mijn Canon 50 D incl. de 180mm 3,5 had ik 10 verschillende resultaten, het
                gemiddelde was 4 achteruit ( in te stellen in toestel ). Waarom 10 en niet 1? Omdat de autofocus van Canon blijkbaar niet altijd even correct is.
                Wat ik wel raar vind is als ik op die 180 een extender van 1,4 plaats moet ik niets aanpassen in toestel en lijkt de lens juist te focussen.

                Comment


                • #9
                  Re: frontfocus test

                  Van de batterijen heb ik hopen foto's, ook vanop verschillende brandpuntafstanden. De focus zit er altijd naast (teveel naar voor). Als ik op iemand's ogen focus, is de neus scherper. Lijkt me dus vrij zeker een frontfocus-probleem te zijn (met de Minolta 50mm f/1.7 nooit last van gehad, al kan het in theorie nog altijd aan de camera liggen natuurlijk).
                  about.me/stijnv

                  Comment


                  • #10
                    Re: frontfocus test

                    http://www.rawworkflow.com/lensalign/

                    HET toestelletje om lenzen te testen op back en frontfocus

                    Comment

                    Working...
                    X