Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

100 mm prime op cropcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 100 mm prime op cropcamera

    Ik sta op het punt om een EF 100mm F2 aan te schaffen maar begin te twijfelen of deze op mijn EOS 400d (met 1,6 crop wordt dat dan 160 MM) wel lekker zal werken. Ik zal hem o. a. gaan gebruiken voor een musical. Ik ben van plan om hem dan samen met de 50mm 1.4 te gebruiken, Ik twijfel of ik niet beter de 85mm 1.8 kan gan aanschaffen. Ook twijfel ik of ik met mijn EOD 400D die eigenlijk niet boven de 400 asa ingesteld moet worden i.v.m. ruis wel zonder flitser, wat de bedoeling is, kan fotograferen. Mocht ik alsnog de flister moeten gebruiken dan kan ik beter de 70-200mm F4 aanschaffen, deze kan ik dan ook nog voor sportevenementen gebruiken.

    Graag jullie visie/ ervaringen.
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: 100 mm prime op cropcamera

    De 100 mm f2.0 is mijn inziens een ondergewaardeerde lens, ze is erg bruikbaar in moeilijke lichtomstandigheden, snelle focus, erg scherp (je moet ze niet te ver dichtknijpen om superscherp te zijn), goede bouwkwaliteit, enige nadeel is in sterke contrastsituaties zoals takken van bomen tegen lichte hemel, dan heeft ie wat last van ca. Deze kan je natuurlijk wel verwijderen in fotoprogramma's.

    Comment


    • #3
      Re: 100 mm prime op cropcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
      De 100 mm f2.0 is mijn inziens een ondergewaardeerde lens, ze is erg bruikbaar in moeilijke lichtomstandigheden, snelle focus, erg scherp (je moet ze niet te ver dichtknijpen om superscherp te zijn), goede bouwkwaliteit, enige nadeel is in sterke contrastsituaties zoals takken van bomen tegen lichte hemel, dan heeft ie wat last van ca. Deze kan je natuurlijk wel verwijderen in fotoprogramma's.
      Mijn vraag is echter of de 100mm op een cropcamera (EOS 40D) wel geschikt is. Kun je er in een gemiddelde woonkamer wel portretfoto's mee maken of is de afstand die je tot het model moet nemen hiervoor te lang.
      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

      Comment


      • #4
        Re: 100 mm prime op cropcamera

        Ik heb zelf de ervaring dat een 85mm (ik heb de EF 85mm f/1,8) in de huiskamer wat krap wordt (zowel op mijn oude 350D als op mijn nieuwe 50D). Voor portret (= enkel gelaat!) fotografie kan het nog net, voor meer wordt onze living wat te kort. Met een 50mm heb je op dezelfde afstand bijna heel je persoon in beeld (maar moet je uiteraard, voor enkel een gelaat, een stuk dichter naar je onderwerp toe).
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: 100 mm prime op cropcamera

          Het is inderdaad een fantastische lens voor moeilijke omstandigheden.
          Maar dan op een full frame.
          Ik zou op een crop de 85 1.8 nemen hoor. Daar zit je al omgerekend voorbij de 100mm.

          Wat je vraag betreft in een living, stel je living is 6 meter diep, dan heb je met de 100mm op een crop enkel het gezicht hoor.

          Succes.
          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

          Comment


          • #6
            Re: 100 mm prime op cropcamera

            Neem je telelens en fixeer die met een stukje tape een halve dag op 100mm, dan weet je of die focuslengte bruikbaar is. Voor grotere zalen (die musical) is 135 mm misschien nog praktischer, afhankelijk van waar je mag staan.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment


            • #7
              Re: 100 mm prime op cropcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
              Ik sta op het punt om een EF 100mm F2 aan te schaffen maar begin te twijfelen of deze op mijn EOS 400d (met 1,6 crop wordt dat dan 160 MM) wel lekker zal werken. Ik zal hem o. a. gaan gebruiken voor een musical. Ik ben van plan om hem dan samen met de 50mm 1.4 te gebruiken, Ik twijfel of ik niet beter de 85mm 1.8 kan gan aanschaffen. Ook twijfel ik of ik met mijn EOD 400D die eigenlijk niet boven de 400 asa ingesteld moet worden i.v.m. ruis wel zonder flitser, wat de bedoeling is, kan fotograferen. Mocht ik alsnog de flister moeten gebruiken dan kan ik beter de 70-200mm F4 aanschaffen, deze kan ik dan ook nog voor sportevenementen gebruiken.

              Graag jullie visie/ ervaringen.
              Ik heb deze gehad (paar dagen geleden verkocht) en het is best wel een snelle (usm) lichtsterke lens. De enige reden waarom ik ze weggedaan heb is omdat m'n 1.8 lenzen nog leukere effecteven geven (en nog sneller is)

              Maar prijs/kwaliteit een superlens!
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

              Comment


              • #8
                Re: 100 mm prime op cropcamera

                Beste mensen, bedankt voor de reacties.
                Ik ga zaterdag een 85mm 1.8 aanschaffen.
                Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                Comment

                Working...
                X