Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor uitstapjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor uitstapjes

    Als Sony A100 gebruiker ben ik best tevreden over de lenzen die ik momenteel bezit. Toch stuit ik bij uitstapjes telkens op hetzelfde probleem...
    Ofwel zit de 18-70 erop en moet ik verder kunnen inzoomen, ofwel zit de 75-300 erop en moet ik verder kunnen uitzoomen (wsl een gekend probleem bij velen). Daarom dacht ik aan een lens die me zowel groothoek als zoom geeft (18-200 mm)
    Ik heb al gemerkt dat hier voor dezelfde eigenschappen (Sony 400 €, Tamron 200 €) een groot prijsverschil bestaat. Daarom volgende vraag: welke lens raden jullie mij aan en zou ik eventueel bij aankoop mijn 75-300 verder verkopen?

    alvast bedankkt

    grt,
    Raf

    PS: mijn budget zit max. rond de 400 euro...
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

  • #2
    Re: lens voor uitstapjes

    hou je lenzen en oefen in het wisselen van lenzen zodat dit vlotjes gaat
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: lens voor uitstapjes

      De raad van JePe is in elk geval al nuttig.

      Maar als je toch een "superzoom" overweegt, dan zou ik eerder proberen een Sony 18-250 tweedehands te vinden. Dat zal ook wel een €400 kosten, maar de kwaliteit is beter dan die van de 18-200's. Deze Sony zou zelfs je beide andere lenzen kunnen vervangen. Denk er dan wel aan deze 18-250 niet volopen te gebruiken. (Dat geldt trouwens ook voor de kitlens en voor de 75-300 aan het tele-eind).

      Of je zou voor die prijs ook naar een Sony 16-105 kunnen gaan. Dat geeft je tegelijkertijd wat meer bereik en een betere beeldkwaliteit dan de kitlens.
      Nog beter is de CZ16-80, maar die ga je voor €400 niet zo snel vinden, denk ik.

      Succes !
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: lens voor uitstapjes

        Het wisselen op zich gaat vrij vlot en vlug. Ook probeer ik een beetje te anticiperen naargelang de situatie. Iets te vaak staat echter de verkeerde lens gemonteerd en als ik ze dan wissel (zelfs tegen F1-pitstoptijden) is het moment (en daarmee de mooie foto) voorbij. Ik heb nu de kitlens en de 75-300 van Sony (vooral gekocht omdat het budget er niet was en ik toch een tele wilde) om m'n camera te leren (en te zien of fotografie echt m'n ding was).
        Wsl is het nu even doorsparen en in één moeite fatsoenlijk glas aan te schaffen (De CZ doet me watertanden, zij het alleen de naam al )

        Het nadeel echter (en dat is waarschijnlijk voor velen onder ons het geval), is dat m'n verlanglijstje stilletjesaan monsterlijke proporties begint aan te nemen.

        toch bedankt voor jullie uitleg. Zoals gezegd beter nog even verder doen met m'n huidige materiaal en doorsparen voor eerste klas glas. (zal wsl ook m'n foto's ten goede komen.)

        grt,

        Raf
        Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

        Comment


        • #5
          Re: lens voor uitstapjes

          Hoeveel millimeters kom je tekort? In welke stand gebruik je de telezoom het meest?
          Er zijn een paar alternatieven namelijk.
          Minolta heeft een paar prachtige middenbereik zooms gemaakt destijds. De 24-105 is niet verkeerd, en een 28-135 is ook prachtig. Als je uit de voeten kunt met het tekort aan groothoek, heb je daar wellicht ook wat aan.
          Mocht je de groothoek nog steeds willen hebben, is er als vervanging van de kitlens ook nog de 16-105 mm van Sony.
          Je ziet, een hoop alternatieven. Belangrijk is dus wat je denkt nodig te hebben, en wat et bereik is waar je veel in werkt. De genoemde objectieven zullen je in ieder geval prima resultaten geven. Aan de door jou genoemde "superzooms" kleven toch een aantal bezwaren die de hier genoemde objectieven niet hebben.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: lens voor uitstapjes

            Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
            is het moment (en daarmee de mooie foto) voorbij
            Er gaan zoveel mooie fotomomenten voorbij waar je geen foto van hebt kunnen maken, doordat: je er niet was, geen camera bij je had of wel een camera bij je had maar het niet gezien hebt. Beslissen wat wil ik nu fotograferen en welke lens heb ik daarvoor nodig en antociperen op de omgeving.

            Een tijd geleden wat ik op een concert detail foto's aan het maken met een 200mm en hoorde achter me geroezemoes van ' er gaat wat gebeuren', dus vlug een 17-55 op de camera gezet. Geluk gehad er ging wat gebeuren voor het podium en heb wat leuke shots gemaakt, maar vlak ervoor wat gemist omdat er geen 200mm meer opstond.

            Echt jammer was het geweest als dhr/mevr Zapruder geen film camera bij zich had gehad of lege batterijen, maar er zijn weing situaties die echt gemist gaan worden.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X