Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

    Hallo,

    Ik heb m'n Canon 40D een klein jaar geleden gekocht met de kit lens EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. (is ondertussen m'n derde SLR)
    Ik ben van dit objectief echter niet zo tevreden.

    Ik ben dus op zoek naar een ander objectief.
    Mijn interesse gaat vooral uit naar landschappen en gebouwen maar ook sport en concerten. Voor de laatste twee ben ik van plan om mij een deftige en lichtsterke zoom aan te schaffen, maar dit zal niet voor het eerste jaar zijn (heb mij gedacht op
    EF 70-200mm f/2.8L IS USM gezet).

    Het maximum van 85mm is zeker niet nodig maar wel min. de 17mm.
    Heb eens rondgekeken en dit waren mijn voornaamste kanshebbers:
    EF 16-35mm f/2.8L USM
    EF 17-40mm f/4L USM

    Het prijsverschil is redelijk groot en ik vraag me af of het verschil tussen de f/4 en f/2.8 dan ook de moeite is - aangezien ik deze lens toch meer voor landschap en gebouwen (zowel binnen als buiten) zal gebruiken.
    Of zijn er nog andere verschillen waar ik rekening mee moet houden? Deze objectieven hebben bv. geen IS..
    Ik ben ook niet op de hoogte of er goede alternatieven op de markt zijn van bv Tamron of Sigma, ik heb hier niet zo'n goede ervaringen mee maar tijden veranderen hé.

    Graag wat hulp en tips aub
    Bedankt,
    SB
    Last edited by SBe; 9 juli 2009, 20:58.
    Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

  • #2
    Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

    Wat is je budget? Voor een cropcamera is een EF-S 17-55 IS USM is niet te kloppen maar dit objectief zal je een dikke 900 euro kosten.

    Comment


    • #3
      Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

      Oorspronkelijk geplaatst door elkonquistador Bekijk bericht
      Wat is je budget? Voor een cropcamera is een EF-S 17-55 IS USM is niet te kloppen maar dit objectief zal je een dikke 900 euro kosten.
      als je niet van plan bent om over te stappen naar een full frame toestel is de 17-55 2.8 IS ongetwijfeld de allerbeste keuze, en dat zal iedereen hier op het forum zeggen
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

        kan mijn voorgangers alleen maar bijtreden...

        als je dat teveel geld vindt, kan je de Tamron 17-50 2.8 kiezen... da's ook een goeie...

        Ik denk dat je met de 16-35 of 17-40 net iets te weinig aan het "tele-eind" gaat hebben om als standaardlens te gebruiken... Zijn beiden uiteraard uitstekende lenzen. Over de voor- en nadelen van die 2 moet je de zoekfunctie maar eens gebruiken... zijn wel meerdere topics over...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

          De 17-40mm kost iets van een 750€ en de 16-35mm komt op een dikke 1200€ dus laat ons zeggen dat dit ongeveer het uiterste maximum zal zijn.

          Heb inderdaad al veel goede dingen gehoord over de 18-55 f/2.8 maar de FF is een optie die ik wel wil openhouden in de toekomst. (verkopen kan natuurlijk altijd)
          En het is geen L lens - voor de "built quality" en de stof/water dichte body - of is dit eerder te verwaarlozen? Snelheid is voor mij ook wel een punt en ik had gehoord dat de L lenzen een iets snellere USM hebben (of is dit ook een fabeltje?).

          Alvast bedankt voor de reacties,
          SB
          Last edited by SBe; 7 juli 2009, 11:22.
          Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

          Comment


          • #6
            Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

            Oorspronkelijk geplaatst door SBe Bekijk bericht
            De 17-40mm kost iets van een 750€ en de 16-35mm komt op een dikke 1200€ dus laat ons zeggen dat dit ongeveer het uiterste maximum zal zijn.

            Heb inderdaad al veel goede dingen gehoord over de 18-55 f/2.8 maar de FF is een optie die ik wel wil openhouden in de toekomst. (verkopen kan natuurlijk altijd)
            En het is geen L lens - voor de "built quality" en de stof/water dichte body - of is dit eerder te verwaarlozen? Snelheid is voor mij ook wel een punt en ik had gehoord dat de L lenzen een iets snellere USM hebben (of is dit ook een fabeltje?).

            Alvast bedankt voor de reacties,
            SB
            AF snelheid hangt af van lens tot lens. Maar de AF van de 17-55 gaat niet trager zijn dan die van de 17-40. Beiden hebben een ring USM, dewelke de snelste is dat er is bij Canon. Het feit dat het een L lens is, dat wil niets zeggen over de AF snelheid. Kijk maar naar de AF van de top 85mm 1.2 L, die is vrij traag.

            als je een 17-55 koopt, dan ga je die later ongetwijfeld bliksemsnel kwijt zijn als je hem te koop zet. dat is een zeer gewilde lens.

            tenzij je in de regen gaat fotograferen ga je de weathersealing niet missen. Op het strand en de skipiste kan ik dit wel gebruiken, maar ik gebruik er ook lenzen zonder weathersealing met de nodige voorzichtigheid en dat heeft me nog geen problemen opgeleverd. (zelfs met weathersealing moet je nog voorzichtig zijn hoor)

            de tamron die Hans aanraadt is inderdaad ook een heel goed lensje op crop toestellen, maar AF snelheid is daarbij een heel groot minpunt (als dat belangrijk is)
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

              Ik heb mijn 17-85 indertijd ook vervangen door de ondertussen bekende 17-55 f2.8 IS lens, en was hier heel tevreden over. Dit is een scherpe lens, met 2.8, IS én USM ... wat wil je nog meer.

              Ik heb deze lens nu reeds meer dan 25,000 foto's in gebruik en op al die tijd nog maar één enkel stofje in de lens, en dat is op de foto helemaal niet zichtbaar (sommige hebben hier meer last van heb ik gelezen, maar ik heb van in het begin een B&W UV filter er op gezet en heb dus geen problemen met stof)

              Nu moet ik wel toegeven dat de AF van mijn 24-105 sneller is ... ik zal niet zeggen veel sneller, maar wel sneller ... de 24-105 is ondertussen mijn meest gebruikte lens, zelfs op mijn huidige 40D crop camera (ik hoop nog altijd eind dit jaar een 5DII te kopen).

              De ideale combi is natuurlijk de 17-55 f2.8 IS en de 70-200 f2.8 IS, dan heb je lichtsterkte en IS op beide lenzen

              Mark
              Last edited by LamboCars; 7 juli 2009, 11:55.
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                Oorspronkelijk geplaatst door SBe Bekijk bericht
                En het is geen L lens - voor de "built quality" en de stof/water dichte body - of is dit eerder te verwaarlozen? Snelheid is voor mij ook wel een punt en ik had gehoord dat de L lenzen een iets snellere USM hebben (of is dit ook een fabeltje?).
                als je wat rondzoekt op het internet zal je vaak lezen dat de EF-s 17-55 2.8 IS USM een lens is die eigenlijk wel een rode ring (L dus) zou mogen dragen.

                Als je de lens nu koopt, zal je die later met zo goed als geen verlies kunnen doorverkopen. Ze behoudt zeer goed haar waarde!
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                  mmm dit maakt het er allemaal niet simpeler op natuurlijk, ik heb tot hier toe enkel de 16-35 2.8L kunnen testen en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk was van het resultaat (contrast/scherpte/snelheid )- enkel de prijs is nogal aan de hoge kant maar ik heb het er eventueel wel voor over. Zoom is natuurlijk beperkt..

                  Best eens naar de winkel gaan en deze objectieven eens in gebruik tegen elkaar zetten.
                  Ik laat het nog weten

                  Alvast bedankt voor de tips!

                  SB
                  Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                    heb ook destijds een kit gekocht van Canon de 30D met lens EF-S 17-85mm...is geen slechte lens (het bereik is hier wel het pluspunt samen met de IS natuurlijk) maar wat mij vooral stoorde was de scherpte en op 17mm de vervorming.
                    heb mij de Canon EF 17-40mm f/4L USM aangeschaft en ben er zeer tevreden over.
                    alles hangt natuurlijk van jou budget af.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                      Ben ook zeer tevreden van mijn EF-S 17-55 f/2.8, al zie ik op 17mm toch iets vervorming. Is dat niet min of meer typisch voor een breedhoek? Bij mijn EF-S 10-22 is dat zelfs nog meer uitgesproken. Dus?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                        Ben zojuist trotse eigenaar geworden van een 17-40 4L

                        Na een vergelijkingstest in de shop ben ik toch voor de 17-40 gegaan.
                        Was zeer onder de indruk van het contrast, de snelheid en de totale scherpte over heel de lijn. Vooral het contrast en scherpte bij 17mm kon bij bekoren en kwam er naar mijn smaak toch iets beter uit dan de 17-55 2.8.
                        Iets minder zoom natuurlijk, maar zo weten we ook alweer wat de volgende uitgave zal worden..

                        Avast bedankt voor de tips!
                        SB
                        Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                          proficiat

                          17-40 f/4 is ook een hele goeie lens hoor
                          nu een 50 1.8, 1.4 of 1.2 () erbij
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vervanging voor EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                            De 50 1.8 II Heb ik
                            Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                            Comment

                            Working...
                            X