Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek - fisheye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek - fisheye

    Aangezien ik nog redelijk nieuw ben in de fotografie wereld, graag enkele tips.
    Ik ben in het bezit van een Nikon D80 met 18-200mm lens en zou graag een groothoek lens aanschaffen.
    Dit om gebouwen en landschappen wat beter te kunnen fotograferen.
    Welke lens is daarvoor het best geschikt?
    Alvast bedankt voor jullie reactie.

  • #2
    Re: Groothoek - fisheye

    Een gewone groothoeklens is daar het meest geschikt voor. Een fisheye heeft een typerende sterke vervorming, waardoor onder andere rechte gebouwen krom zullen worden.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek - fisheye

      Uw 18-200 is op f11 toch uitstekend geschikt voor landschappen!

      De mooiste landschapsfoto's worden zelfs met een 300mm genomen... meer millimeters geeft een mooier gecomprimeerd beeld

      Succes!
      CANON Inc. Made In Japan

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek - fisheye

        ik denk dat als je breed wil gaan voor jouw de sigma 10-20 de beste keuze is
        al dan niet de nieuwe versie
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek - fisheye

          @Spy-Glass: Als je meer mm gebruikt, zal het stukje uit het landschap of van het gebouw toch kleiner zijn? Of heb ik het mis?

          @Matthias: Is die Sigma dan volledig compatibel met het Nikon toestel? (AF en zo)
          Wat is het verschil tussen die nieuwe en de oude versie van die lens?
          Krijg je met die 10-20 ook al sterke vervorming zoals met fish-eye, of valt dat nog mee?

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek - fisheye

            Oorspronkelijk geplaatst door Bieke2 Bekijk bericht
            @Spy-Glass: Als je meer mm gebruikt, zal het stukje uit het landschap of van het gebouw toch kleiner zijn? Of heb ik het mis?

            @Matthias: Is die Sigma dan volledig compatibel met het Nikon toestel? (AF en zo)
            Wat is het verschil tussen die nieuwe en de oude versie van die lens?
            Krijg je met die 10-20 ook al sterke vervorming zoals met fish-eye, of valt dat nog mee?
            vervorming bij een UWA ga je altijd hebben, maar natuurlijk bijlange niet zoveel als een fisheye.

            het verschil tussen de twee sigma's is vooral lichtsterkte. beeldkwaliteit moet nog bewezen worden bij de tweede versie aangezien deze nog maar pas uit is
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek - fisheye

              Oorspronkelijk geplaatst door Bieke2 Bekijk bericht
              ...Krijg je met die 10-20 ook al sterke vervorming zoals met fish-eye, of valt dat nog mee?...
              met een fisheye heb je per definitie vervorming omdat van je rechthoekig onderwerp een rond beeld gemaakt wordt. een vierkant wordt dus per definitie een tonnetje.

              met een goeie groothoek heb je dat theroretisch niet: een vierkant blijft een vierkant, zolang je lichtchip er evenwijdig mee blijft. dat is wel theorie want zowat elke UWA heeft wat vervorming maar verre van de mate van vervorming van een fisheye.

              als je met je perfekte UWA niet evenwijdig zit met je onderwerp krijg je natuurlijk wel vervorming: het deel van de rechthoek dat korterbij zit komt véél korterbij en het deel van de rechthoek dat verderweg zit komt véél verderweg - je rechthoek wordt dus een trapezium. en met een niet perfekte UWA wordt je trapezium een trapezium met scheve lijnen (ik weet niet hoe dat meetkundig heet - het wordt een trapezium in een niet-euclidische meetkunde).
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek - fisheye

                als je er niet tegen opziet om zelf scherp te stellen en licht te meten , kan je met je D80 makkelijk ook met oude nikkors werken daar heb je een mooie 28mm 2.8 en 35mm 2.0 vertekenen niets en kosten ook heel weinig , kijken op ebay

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek - fisheye

                  10-20 is idd een ideale landschap en architectuur lens. Deze gaat standaard bij mij mee in de tas.
                  Zolang je de lens mooi verticaal houdt (dus niet naar omhoog of omlaag) is er quasi geen vervorming.
                  fisheye koop je omwille van de vervorming zoniet verpruts je die fotot om de vervorming weg te krijgen
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                  IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                  Comment

                  Working...
                  X