Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Urban Fotografie, welke lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Urban Fotografie, welke lens ?

    Hoi,

    IK heb nu een canon EOS 400D met nog altijd de standaard lens,
    en ik geraak er maar niet uit welke lens ik zou moeten kopen voor het fotograferen van gebouwen ? (ook andere dingen, urban gewoon eigenlijk)

    Ik was aan het denken aan deze lens : canon ef 17-40mm f 40 l usm

    Maar omdat ik 1.6 crop camera heeft gaat hij niet echt breedhoek zijn, alleen de kwaliteit zal beter zijn dan mij 18-55mm lens.

    Dus dacht ik misschien dat ik beter een FF camera kan kopen in de toekomst en nu gewoon nog verder oefenen met mijn Canon EOS 400D, of zou ik die lens kopen en daarna door sparen voor een D5 (2de hands) en dan kan ik die 17-40 mm op de D5 zetten, ik geraak er echt niet uit, misschien raden jullie mij andere lensen aan ?
    Last edited by Matthias Smits; 5 juli 2009, 14:12.

  • #2
    Re: Urban Fotografie, welke lens ?

    17-40 is een geweldig objectief. Ook goed voor gebouwen. Ik zou spraren voor de FF en deze lens nu kopen. Dat ga ik ook doen.
    ::: Flickr :::

    Comment


    • #3
      Re: Urban Fotografie, welke lens ?

      Iemand anders nog advies ?

      Comment


      • #4
        Re: Urban Fotografie, welke lens ?

        Net of je met een cropcamera geen goede fotos zou kunnen maken
        Ik zou in jouw plaats een Sigma 10-20 of Canon 10-22 kopen, gaan wel eens tweedehands weg met al die FF gekte

        Comment


        • #5
          Re: Urban Fotografie, welke lens ?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Net of je met een cropcamera geen goede fotos zou kunnen maken
          Ik zou in jouw plaats een Sigma 10-20 of A 10-22 kopen, gaan wel eens tweedehands weg met al die FF gekte
          Ik denk niet dat er vermeld wordt dat je met een crop geen goede foto's kan nemen..
          ::: Flickr :::

          Comment


          • #6
            Re: Urban Fotografie, welke lens ?

            De Sigma 12-24 misschien? Deze is tegelijk de grootste breedhoek die op een FF past.

            Comment


            • #7
              Re: Urban Fotografie, welke lens ?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Net of je met een cropcamera geen goede fotos zou kunnen maken
              Ik zou in jouw plaats een Sigma 10-20 of Canon 10-22 kopen, gaan wel eens tweedehands weg met al die FF gekte
              Heb van horen zeggen dat die lens op 10mm wel wat vervorming opbrengt !

              Bij de sigma is 4.5 - 5.6 F wat te hoog denk ik,

              Die canon 10 - 22 heb ik ook nog over zitten denken.
              Maar als die bij 10mm vervormingen weergeeft ...

              Comment


              • #8
                Re: Urban Fotografie, welke lens ?

                't is maar wat je als 'urban' fotografie ziet. straat-fotografie is ook urban (24-35 mm op ff ofte 15-22). architectuur wordt pas echt leuk met "tilt en shift" objectieven, statief en aangepast statiefhoofd..
                mijn ervaring is dat het weinig zegt als je zo breed mogelijk wil en zo veel mogelijk op 1 beeld wil krijgen want alles=niets.

                een 24mm op crop is ongeveer 35mm op ff, dus heel nuttig op beide formaten. de 17-40 komt hier ook regelmatig voorbij, of de formidabele EF-S 17-55mm F:2.8 IS USM.
                in de meer betaalbare reeksen de EF 20mm F:2.8 USM.

                ik ben sowieso meer voor vaste brandpuntafstand...
                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                Comment


                • #9
                  Re: Urban Fotografie, welke lens ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                  Ik denk niet dat er vermeld wordt dat je met een crop geen goede foto's kan nemen..
                  Er is wel gesuggereerd dat je maar beter snel een FF koopt

                  Sorry, dit is niet wat we hier op dit forum als leiddraad kunnen aanhouden
                  Een 17-40 is geen croplens, goed voor landschappen, maar in de stad sta je direct met je rug tegen de muur

                  Comment


                  • #10
                    Re: Urban Fotografie, welke lens ?

                    de deze zou nie slecht zijn volgens de test die ik gelezen heb

                    Tokina 12-24mm F 4.0 AT-X Pro DX Canon

                    of deze


                    Tokina 12-24mm F 4.0 AT-X Pro DX Canon Type II

                    Comment


                    • #11
                      Re: Urban Fotografie, welke lens ?

                      Ik ben nu ongeveer 7 jaar gepassioneerd bezig met urban fotografie .
                      momenteel heb ik een 30D met de 17-40 L. Enkele weken geleden heb ik een ultra wide zoom geprobeerd en voor urban is dat een extra dimensie die wordt toegevoegd

                      Maar ik zit ook stevig te overwegen om een extra 5D bij te kopen dan heb ik met die 17-40L ineens een ultra wide zoom
                      Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                      www.ginodepreter.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Urban Fotografie, welke lens ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Smits Bekijk bericht
                        Hoi,

                        IK heb nu een canon EOS 400D met nog altijd de standaard lens,
                        en ik geraak er maar niet uit welke lens ik zou moeten kopen voor het fotograferen van gebouwen ? (ook andere dingen, urban gewoon eigenlijk)

                        Ik was aan het denken aan deze lens : canon ef 17-40mm f 40 l usm

                        Maar omdat ik 1.6 crop camera heeft gaat hij niet echt breedhoek zijn, alleen de kwaliteit zal beter zijn dan mij 18-55mm lens.

                        Dus dacht ik misschien dat ik beter een FF camera kan kopen in de toekomst en nu gewoon nog verder oefenen met mijn Canon EOS 400D, of zou ik die lens kopen en daarna door sparen voor een D5 (2de hands) en dan kan ik die 17-40 mm op de D5 zetten, ik geraak er echt niet uit, misschien raden jullie mij andere lensen aan ?

                        Ik heb nog niet echt aan urban fotografie gedaan, maar is het niet 't leukst om niet te moeten flitsen? dan moet je dus een lichtsterke lens zoeken in de eerste plaats.
                        Imagination is more important than knowledge...
                        http://www.kiekje.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Urban Fotografie, welke lens ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                          Ik heb nog niet echt aan urban fotografie gedaan, maar is het niet 't leukst om niet te moeten flitsen? dan moet je dus een lichtsterke lens zoeken in de eerste plaats.
                          Het verschil tussen 2.8 en 4.0 is dan volgens mij toch vrij beperkt en ik vraag me dan ook af of dat in dit geval een doorslaggevende factor moet zijn. Proberen een statief mee te nemen geeft je wat dat betreft veel meer vrijheid dan een stopje winst op je diafragma. Ook aangezien je dan met veel grotere DOFs kunt gaan werken
                          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                          http://rouwkema.smugmug.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Urban Fotografie, welke lens ?

                            Ik denk dat ik die 17-40L ga kopen, dan verbeterd de kwaliteit en beetje de angle van de foto's al denk ik, maar is niet echt veel verschil met mijn 18-55mm buiten misschien betere F waarde en kwaliteit, daarna kan ik nog altijd een D5 kopen niet ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Urban Fotografie, welke lens ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Smits Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik die 17-40L ga kopen, dan verbeterd de kwaliteit en beetje de angle van de foto's al denk ik, maar is niet echt veel verschil met mijn 18-55mm buiten misschien betere F waarde en kwaliteit, daarna kan ik nog altijd een D5 kopen niet ?
                              Van die 17-40L ga je zeker geen spijt hebben. ik heb die al een jaar of 2. Voor urban fotografie wil je soms wel breder dan 17mm.

                              Tis altijd een kwestie van keuzes maken
                              Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                              www.ginodepreter.com

                              Comment

                              Working...
                              X