Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inventarisatie lensen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inventarisatie lensen

    Hallo,
    Graag even jullie mening.

    Ik bezit momenteel een 4 tal lensen die ik gebruik op m'n Canon 20D.
    Deze zijn:

    Sigma 70-200 HSM EX 2.8
    Canon EFS 18-55 mm
    Tokina 12-24 2.8
    Tamron 28-75 2.8

    Nu ben ik aan het overwegen om misschien 1 of meerdere lensen weg te doen, en te vervangen door een andere. De meeste shots neem ik nu met m'n Tamron. De
    Sigma gebruik ik zeer weinig, net als de Canon 18-55 mm instaplens. Tokina is wel handig om even breedhoek te gaan.
    Is het verstandig om bv. de Tamron en de Sigma weg te doen, en deze te vervangen door een meer all-round lens van goede kwaliteit, zodat ik met 1 lens, meer bereik heb, want bv. de Sigma is een zeer goede lens, maar hij is zo lom en zwaar en dan zit je nog met die 70-200...

    Wat is jullie idee ?

    groetjes

  • #2
    Re: Inventarisatie lensen

    Als je de Tamron het vaakst gebruikt moet deze zeker in je nieuw bereik zitten...

    Wat ik zou doen is de Sigma, Canon & Tamron verpatsen en een Canon EF 24-105 f/4 L IS USM in de plaats kopen Daar ga je vermoedelijk wel nog een beetje moeten bij opleggen dan maar dat is een zeer goede all-round lens en sluit perfect aan met je Tokina...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Inventarisatie lensen

      De Tamron is wel een 2.8 lichtsterk, dat is de Canon EF 24-105 f /4L IS USM veel minder ?

      Wat denken jullie van de Canon 18-200 IS, zou dat geen goede oplossing kunnen zijn.

      200 mm en 300 mm vind ik zeker interessant, maar als ik op pad ben wil ik een allround lens, die zowel een portrait kan nemen als een foto van ergens verder tot 200 of 300 mm misschien. Want dat lensengezeul en verwisselen, daar hou ik echt niet van.

      dank voor de reacties.

      Comment


      • #4
        Re: Inventarisatie lensen

        is er ergens een site of pagina met richtprijzen van 2de hands lenzen, zodat je een idee hebt wat u spullen waard zijn in 2dehands verkoop ?

        Comment


        • #5
          Re: Inventarisatie lensen

          Oorspronkelijk geplaatst door ddvddvddv Bekijk bericht
          De Tamron is wel een 2.8 lichtsterk, dat is de Canon EF 24-105 f /4L IS USM veel minder ?

          Wat denken jullie van de Canon 18-200 IS, zou dat geen goede oplossing kunnen zijn.
          De 18-200 is dat evenmin (lichtsterk), maar de 24-105 is scherper.
          De Tamron iheeft geloof ik geen stabilisatie, dan wint de 24-105 makkelijk een stop en is dat verschil 2.8-4 verwaarloosbaar.

          Comment


          • #6
            Re: Inventarisatie lensen

            de Canon is inderdaad een stop minder lichtsterk maar hoe vaak gebruik je f/2.8? Je kan dit controleren via het gratis programma ExposurePlot. Die scant jouw foto's en geeft statistieken weer over je brandpuntafstand/ISO/diafragma/...
            De IS compenseert ook al wel iets ja.
            De 18-200 is nog minder lichtsterk en kwalitatief komt deze niet in de buurt van de 24-105.
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Inventarisatie lensen

              merci voor de tip van exposureplot.
              blijkt dat ik toch zeer veel foto's heb op 2.8, 3.2, 3.5 en 4.

              op zich is voor mij de SIGMA 70-200 2.8 een schitterende lens, maar zeer onhandig om mee te zeulen.

              de 24-105 van canon zou idd goed alternatief kunnen zijn, maar dan ik wel m'n extra zoom ook kwijt.

              zijn er nog andere lensen in genre 18-24 tot 200 of 300 met IS die goed zijn, eventueel sigma of tokina, of andere ?

              Van m'n TAMROM ben ik wel content, maar ik mis die extra mm, die 75 is wat weinig, 100 zou al beter zijn.

              enfin, tis niet gemakkelijk voor een amateur gelijk mij.

              destijds kocht ik mij de sigma, tokina en tamron, allemaal 2.8 omdat ze lichtsterk zijn

              Comment


              • #8
                Re: Inventarisatie lensen

                Hans, ik zie dat jij ook nog met de Tamron 28-75 werkt ?

                Blijkbaar ben je ook tevreden dus van die zeer goedkope lens.
                Ik denk dat hij maar iets van een 130€ meer kost.

                En zit je nog met een canon 70-200.

                Heb je dan ook nooit het probleem van een goede allround lens te missen ?
                (zoals bv. 24-105), wat toch een veel betere range is dat de 28-75 ?

                merci voor de info

                Comment


                • #9
                  Re: Inventarisatie lensen

                  ik ben ook zeer tevreden over mijn Tamron 28-75 2.8 (die nota bene +- 200 € tweedehands, 350 € nieuw kost). Die doe ik pas weg als ik upgrade naar een Canon 24-70 2.8 L (hetgeen niet voor de eerste maanden zal zijn).

                  Samen met mijn 70-200 2.8 IS vind ik dat ik alleen nog wat meer breedhoek mis (die wordt normaal gezien aangevul door de Canon 17-40 f/4) en verder mis ik niet echt een all-in-one lens.

                  De 28-75 is uiteraard mijn standaardlens en akkoord, 28-105 2.8 zou ideaal zijn maar loodzwaar. Het bereik dat die 28-75 mij geeft is voldoende. Als die niet ver genoeg geraakt, zet ik de 70-200 er wel op; daarom heb ik voor een DSLR gekozen (onder andere). Omdat je van lenzen kan wisselen.

                  Voor mij is dus de 28-75 meer dan all-round genoeg.
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Inventarisatie lensen

                    Hans, blij te horen, dan is die Tamron nog zo slecht niet is :-)
                    Ik ben er best ook tevreden van, het enige ,ik zie soms fotografen op events, met een meer all-round lens, en dan kan zo'n 24-105 wel zeer handig zijn, maar ja een mens moet keuzes maken, en 5 lensen vind ik wat veel.
                    Die Sigma is een superlens, maar ik gebruik hem bijna nooit, dus vraag ik me soms af of ik hem niet beter wegdoe... en vervang door iets anders.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Inventarisatie lensen

                      Mijn visie en mijn oog viel op het woordje "lomp".
                      De 28-75 mm f/2,8 vervangen door een 24-105 mm f/4 betekent dat je een groter bereik hebt maar die lens is helaas nog lomper.
                      Daarbij lever je 1 volle stop in aan lichtsterkte en of je f/2,8 nu wel of niet vaak gebruik doet niet terzake, f/2,8 geeft je altijd de dubbele hoeveelheid licht op je scherpstelsensoren en ook je zoekerbeeld zal altijd helderder zijn.
                      Kwalitatief en voor wat betreft lichtsterkte lever je behoorlijk in als je de 70-200 en de 28-75 zou vervangen door een soep(er)zoom van 18-200.
                      Probeer kapitaal vernietiging te voorkomen.
                      Ik lees vaak dat mensen voor een appel en een ei een aardige lens op de kop hebben weten te tikken, helaas gelden die lage prijzen dan ook voor jouw lenzen mocht je die willen verkopen.
                      Ik zou (en dat is een stokpaardje van me) een extra 20D kopen.
                      Dan heb je een bereik van 28 tot 200 mm zonder lenzen te verwisselen, en als het nodig is haal je de 12-24 uit de fototas.
                      Altijd paraat, minder kans op stof en je hebt een back-up.
                      En vermoedelijk zul je de 70-200 mm vaker gaan gebruiken!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Inventarisatie lensen

                        met lomp bedoelde ik natuurlijk de 70-200 2.8 van Sigma, tamron valt best mee..

                        maar je hebt idd wel gelijk, m'n winkel verkopen is verliezen en in kwaliteit ga ik niet winnen, misschien wel in gebruiksgemak...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Inventarisatie lensen

                          ik zou de lenzen die je nu hebt houden behalve die 18-55 kitlens en in de plaats hiervan een 18-200 kopen als all-round-wandellens.
                          da, heb je uw betere lenzen voor het serieuze werk en die 18-200 als wandel en reislens.
                          zo werk ik trouwens ook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Inventarisatie lensen

                            Luc, merci voor je opinie, maar ik vermoed dat een 18-200 me toch een flink pak meer gaat kosten dan de kitlens ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Inventarisatie lensen

                              Van je arsenaal vind ik de 70-200 een stuk minder fijn om mee te werken (en te sjouwen) dan de f4 variant van Canon. Die met IS kost geld maar vergroot je mogelijkheden.
                              Daarnaast zou een Tamron 17-50mm wellicht prima zijn. Die heeft een fijner bereik en is een stuk betaalbaarder dan de 17-55 EFS waarmee je overigens wel wat aan autofocussnelheid zou winnen.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X