Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg challenge foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitleg challenge foto

    In dit draadje zouden we telkens kunnen een korte uitleg geven over hoe onze challenge foto tot stand kwam. Vaak keren er vragen terug over hoe een bepaalde foto gemaakt is in de challenge. Daar de wedstrijd begonnen is om bij te leren, is het mss niet slecht om af en toe wat uitleg te posten bij sommige foto's.
    Ik begin alvast met mijn foto van 2 maand terug (sorry, ik had eerder al uitleg beloofd).
    In het thema "geluid" ben ik vierde geworden met volgende foto:



    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het concept al eerder gezien had in een boek over fotografie. Om de kurk te kunnen vast leggen moet je ofwel extreem snel zijn, ofwel wat trukeren. Omdat ik niet van de snelste ben, heb ik dus voor het laatste gekozen. De kurk is vast gemaakt op een metalen staaf, die naar achter toe (van de lens uit gezien) verdwijnt. Omdat ik geen zwarte staaf ter beschikking had, is dit een witte metalen staaf met een stuk zwarte krimpkous over geschoven. Het grootste stuk zit weg achter de kurk en de druppels.
    Vervolgens moeten de spetters gemaakt worden. Met een steenbeitel en hamer heb ik daartoe de achterkant van de fles afgebroken. Met een paar lijmklemmen is de fles vervolgens in de juiste hoek geplaatst. Nu kun je water met een plastic fles (hard knijpen) door de champagne fles spuiten. Na de eerste poging bleek dat door de druk van het water de champagne fles vooruit schoof over de tafel. Bijna was ik hem kwijt. Dus dan maar een plankje met een klem vastgemaakt om het schuiven te beletten.

    Overzicht opstelling:


    Vervolgens is het de beurt aan de lichten. Om te beginnen is het hoofdlicht een doorflits-paraplu. Dit creëert een zacht hoofdlicht, dat de fles en water algemeen uitlicht. Dit veroorzaakt wel een schaduw aan de onderkant van de fles, waardoor de tekening niet meer volledig uitkomt en de vorm wat verloren gaat. Als oplossing gebruik ik een reflector van een melkdoos. Dit zijn ideale reflectoren voor dit soort toepassingen; goedkoop, niet te groot, eenvoudig vast te maken en je hoeft er niet mee in te zitten dat ze nat worden. Dit is vast gemaakt met een cimbaal-statief van een drum. (stond in de buurt). Na de juiste positie gevonden te hebben zodat er geen donkere streep overbleef aan de voorkant van de fles, bleek de kurk nog te donker. Ook kwam hij niet echt los van de achtergrond (zwart paneel). Om dat op te lossen, is er een key licht toegevoegd van rechts achter de kurk. Dit vormt een mooie lichtrand rond de kurk. Echter, een klare flits gaf een onnatuurlijke indruk (te koel), dus is er een halve cto gel toegevoegd om het licht wat op te warmen.
    Foto's van de bovenstaande stappen zie je in de derde foto, van linksboven met de wijzers van de klok mee.



    De laatste stap was het juist krijgen van de timing. Ik triggerde mijn toestel met de afstandsbediening. Na deze trigger, wacht mijn toestel 2 seconden. Dit gaf me de tijd om de afstandsbediening weg te leggen en mijn "knijpfles" vast te nemen. Na die twee seconden hoorde ik de klik van de spiegel die opklapt. Door een mirror lockup van 1 seconde in te stellen wist ik dat na 1 seconde de sluiter open zou gaan, dus moest ik net daar voor in de fles knijpen om de waterstraal te laten spuiten.
    De spetters die je boven en onder ziet, zijn dus spetters die afgekaatst zijn tegen de onderkant van de kurk. Al lijken ze van boven te komen, langs daar is geen water toegevoegd. Links boven de fles zie je wel enkele spetters, die naast de fles gevlogen zijn. Deze zouden eigenlijk weggesoept moeten worden, maar dat mag dus niet in de challenge.

    Ik hoop dat jullie iets aan mijn uitleg hebben, hopelijk vullen nog anderen dit topic aan met hun eigen foto!

    mvg
    Brecht
    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

  • #2
    Re: Uitleg challenge foto

    bedank, een zeer duidelijke uitleg.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Uitleg challenge foto

      Bedankt om die uitleg met ons te delen.
      't Is inderdaad boeiend om te zien hoe bepaalde raadsels toch ontrafeld worden.

      Comment


      • #4
        Re: Uitleg challenge foto

        K' zou me direct thuisvoelen in jou studio, hij gelijkt goed op de mijne maar dan zonder de paraplu's.
        Blij om te mogen lezen hoe je foto tot stand kwam. Knap werk, die de foto eigenlijk nog mooier maakt.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

        Comment


        • #5
          Re: Uitleg challenge foto

          Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
          K' zou me direct thuisvoelen in jou studio, hij gelijkt goed op de mijne maar dan zonder de paraplu's.
          Blij om te mogen lezen hoe je foto tot stand kwam. Knap werk, die de foto eigenlijk nog mooier maakt.
          Merci;
          'k heb de geitenstal genomen, omdat mijn kamer minder schoon was om hier te komen presenteren. Hopelijk pikken nog andere challengers dit draadje op om nog meer uitleg te posten.

          mvg.
          Brecht
          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

          Comment

          Working...
          X