Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoge lens op digitaal toestel???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoge lens op digitaal toestel???

    Hoi allemaal,

    Ik ben nog een leek in de wereld van de fotografie. Daarom ga ik misschien voor sommigen (of misschien wel voor allemaal ) een domme vraag stellen.

    Mijn moeder heeft nog 2 analoge spiegelreflexen. 1 sigma met een sigmalens. en 1 antiek toestel van Zenit. Hier heeft ze 3 lenzen van Helios van. Beide toestellen zijn nog in perfecte staat, de lenzen ook. Maar ze gebruikt ze niet meer.
    Vandaar komt mijn vraag.

    Ik ben aan het uitkijken om een digitale spiegelreflex te kopen. Ik weet nog niet welk merk ofzo. Het is ook nog niet voor nu (ik ben nog een beetje aan het sparen ) Maar ik ben me wel aan het verdiepen in de fotografie. Heerlijk. Nu ja, mijn vraag.

    Zijn er bepaalde merken waarop een van deze lenzen nog past???
    En werken die dan ook goed? Of zijn er beperkingen?

    Ik zeg het ik ben een echte leek op dit vlak. En met het surfen word ik er niet echt wijzer van. Ik kom tegensprekende dingen tegen.

    Of moet ik toch gewoon met mijn lenzen naar de winkel gaan en het passen. Ik zou het zo stom vinden moest ik daar zijn en enkel de duurste toestellen aangeprezen krijgen die ik toch niet kan betalen.

    Sorry voor mijn lange uitleg
    alvast bedankt

  • #2
    Re: analoge lens op digitaal toestel???

    Ik vermoed dat het lenzen met een M42-vatting zijn. Voor de meeste digitale spiegelreflexcamera's kan je daar adapters voor vinden. Je zal dan echter wel manueel het diafragma en de focus moeten instellen.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: analoge lens op digitaal toestel???

      Als er al een adapter bestaat zal de kwaliteit maar matig tot slecht zijn. Je moet 70% van je budget spenderen aan lenzen en de overige 30% een camera.
      Eventueel een Zw/W rolletje in de camera steken en zelf ontwikkelen.

      -m-