Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon lenzen

    Ik was van plan mijn canon 20D te vervangen door de 5D2. Na het lezen van heel veel reviews en commentaren heb ik besloten om toch maar voor de D700 te gaan.
    Ik ben echter helemaal niet op de hoogte van de Nikon lenzen. Ik kan dus wel wat advies gebruiken over mijn voorlopige keuze:

    Nikkor AF-S 24-120mm F 3.5-5.6 VR
    Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF VR

    Nikkor AF-D 20MM/2.8 62S 62mm
    Nikkor AF-S 50mm F 1.4 G
    Nikon AF-S VR 105mm f2.8G IF-ED Micro

    Ik heb nog een SPEEDLIGHT SB-28DX en een Nikkor 50mm f/1.4 AI. Kan ik deze gebruiken op de D700?

  • #2
    Re: Nikon lenzen

    SB28DX en 50mm AI zal je volgens mij beiden manueel kunnen gebruiken op een D700, die 50mm geeft zelfs heel goede resultaten, natuurlijk manueel gefocust

    50mm AF-S f1.4 en 105mm AF-S VR zijn beiden toppers op een D700,

    Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF VR Blijkbaar niet slecht, maar kan natuurlijk niet aan een 70-200 AF-S VR f2.8

    Nikkor AF-S 24-120mm F 3.5-5.6 VR
    Nikkor AF-D 20MM/2.8 62S 62mm
    presteren ondermaats op een D700 maar zijn wel bruikbaar.

    Alleen DX objectieven zijn eigenlijk beperkt bruikbaar op een D700, maar zelfs deze kan je nog gebruiken, maar dan wel in DX modus (beperkt tot 5 megapixels)
    Last edited by Guest42; 30 juni 2009, 21:41.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon lenzen

      De Nikkor AF-S 24-120mm F 3.5-5.6 VR en de Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF VR zijn enkel bedoeld voor familiekiekjes op zonnige dagen en zo. Nikkor AF-S 70-300mm komt erg goed uit de 2 reviews die ik gelezen heb en de mogelijk om met de D700 zonder al te veel kwaliteitsverlies tot ISO1600 te werken maakt de meerprijs t.o.v. de 70 - 200mm 2.8 voor mij te groot. Van de AF-S 24-120mm heb ik nog geen reviews gelezen net zo min als van de AF-S 24-70mm F 2.8 G ED.

      De Nikkor AF-D 20MM/2.8 moet net zoals de 50mm 'n 105mm macro maximaal presteren. Ik zoek ook nog een goede 35mm.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon lenzen

        Het is hier al eens gepasseerd doch deze link geeft een vrij goed overzicht van de prestaties van recente en minder recente Nikkors op de FX sensor

        (scroll down)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
          Van de AF-S 24-120mm heb ik nog geen reviews gelezen net zo min als van de AF-S 24-70mm F 2.8 G ED.
          Volgens mij zijn er van de 24-120 twee versies (zonder dat de naam veranderd is). De laatste schijn een stuk beter te presteren. Voor een lichtere standaardzoom presteren de 24-85 (met of zonder AF-S) ook heel behoorlijk. Krijgen in elk geval vaak betere reviews dan de 24-120.

          Ik zou er trouwens niet vreemd van opkijken dat Nikon dit najaar met een nieuwe lichtzwakkere FF standaardzoom komt. Maar dat blijf speculeren.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon lenzen

            Op m'n website staat een onderzoek naar de kwaliteit van vrijwel all AF Nikkors. Zoek zelf je objectieven er in op en kijk naar het gemiddelde schoolcijfer dat uit 675 verschillende testen is berekend.

            OA het verschil tussen de AF 24-120 f/3,5-5,6 D IF
            en de nieuwere AF-S 24-120 f/3,5-5,6 G ED VR
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon lenzen

              Dank je voor de link, Silent M en Hans.
              Ik ben inmiddels verder aan het uitpluizen en zal dat nog eventjes doen. Het is allemaal erg boeiend. De juiste lenzen kiezen binnen een bepaald budget is zeker niet eenvoudig. Voor de 20mm zie ik een mooi alternatief bij Zeiss* en voor de 'zon'dagen zijn er interessante modellen bij Sigma en Tamron. Ik ben er nog helemaal niet uit, maar neem rustig de tijd om alle opties te overwegen en dat is zoals gezegd een boeiende bezigheid.

              *demeyereg : je zegt dat Nikkor AF-D 20MM/2.8 62S 62mm niet goed presteert. Dit is nochtans een lens die aanbevolen wordt. Bedoel je misschien dat in deze prijsklasse geen behoorlijke groothoeklens te vinden is?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
                Dank je voor de link, Silent M en Hans.
                Ik ben inmiddels verder aan het uitpluizen en zal dat nog eventjes doen. Het is allemaal erg boeiend. De juiste lenzen kiezen binnen een bepaald budget is zeker niet eenvoudig. Voor de 20mm zie ik een mooi alternatief bij Zeiss* en voor de 'zon'dagen zijn er interessante modellen bij Sigma en Tamron. Ik ben er nog helemaal niet uit, maar neem rustig de tijd om alle opties te overwegen en dat is zoals gezegd een boeiende bezigheid.

                *demeyereg : je zegt dat Nikkor AF-D 20MM/2.8 62S 62mm niet goed presteert. Dit is nochtans een lens die aanbevolen wordt. Bedoel je misschien dat in deze prijsklasse geen behoorlijke groothoeklens te vinden is?
                IK heb zelf in de loop van de jaren 4x een Nikkor AF-D 20MM/2.8 gehad of getest en die waren inderdaad allemaal onder de maat. Ik heb nu eindelijk een ais 2.8 20mm gevonden die (marginaal) scherper is dan de 20-35mm.
                Je 50mm zal het prima doen op de D70. De 70-300VR is een prima zoomlens als je geen 2.8 nodig hebt. De 24-120VR is inderdaad verbeterd maar nog steeds geen toplens, alhoewel een goed exemplaar optisch zeker mee kan komen met de Canon 24-105L.
                De oude 28-105 afd kan zeker zo goed voldoen en kost maar een fractie.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X