Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoeklens canon d1 markII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoeklens canon d1 markII

    Graag had ik even gebruik gemaakt van jullie kennis. Ik ben al geruime tijd opzoek naar een breedhoeklens en dit voor m'n body d1 markII (maar ook evt voor m'n reserve body d300 waar ik op heden met de meegeleverde kitlens mijn landschapsfoto’s mee neem).
    Die d300 heeft natuurlijk een vergrotingsfactor van 1.6 (1.3 voor de mark II) maar alles heeft ook te maken met het niet moeten verwisselen van body en stof enzo...

    Ik fotografeer hoofdzakelijk vogels (telelens op mark II) en dus landschappen met d300. Ik heb al tijdje de piste in gedachte van evt een compact digitaaltje te kopen om landschappen te fotograferen. Recent ging m'n aandacht uit naar o.a. Panasonic Lumix DMC-TZ7 en de canon Canon Powershot SX200 IS. Beide ook omwille van hun super veelzijdigheid en tegelijk compactheid. Meer iets om àltijd op zak te hebben zonder te sleuren. Nu die Panasonic Lumix DMC-TZ7 lijkt me heel erg goed maar ik las dat er geen?? diafragma/sluitertijd manueel kan ingesteld worden. Kan iemand dit bevestigen? Lijkt me een enorm gemis in elk geval. De SX200 van canon kan dit wel maar komt iets minder op diverse andere vlakken.

    Nu terugkomend op vaste lenzen voor canon digtale reflexcamera's... welke zijn de betààlbare opties naar breedhoeklenzen of breedhoekzoemlenzen die echter meer dan behoorlijke kwaliteit geven? Mag canon zijn maar ook sigma of tamron.

    De vraag is redelijk dringend gezien een kennis van mij woensdag naar engeland vertrekt en met de goedkope pond... wou ik mss er nu toch eens werk van maken en wat nieuws aan te schaffen.

    Alvast dank bij voorbaat,
    Groeten Koen Verbanck

  • #2
    Re: breedhoeklens canon d1 markII

    Wat is je budget? Anders de canon L 24-70, die is best duur. Sigma 12-24 is ook erg goed en wat minder duur.
    Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
    Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
    Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

    Comment


    • #3
      Re: breedhoeklens canon d1 markII

      De breedste full-frame breedhoekzoom:
      Sigma 12-24 f4,5 - f5,6 EX DG -> 700 euro

      De goedkoopste breedhoekzoom:
      Sigma 15-30 f3,5 - f4,5 EX DG -> 400 euro

      De goedkoopste Canon full-frame breedhoekzoom:
      Canon 17-40 f4 L -> 700 euro

      De duurste en meest lichtsterke breedhoekzoom:
      Canon 16-35 f2,8 L II -> 1350 euro
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: breedhoeklens canon d1 markII

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De breedste full-frame breedhoekzoom:
        Sigma 12-24 f4,5 - f5,6 EX DG -> 700 euro

        De goedkoopste breedhoekzoom:
        Sigma 15-30 f3,5 - f4,5 EX DG -> 400 euro

        De goedkoopste Canon full-frame breedhoekzoom:
        Canon 17-40 f4 L -> 700 euro

        De duurste en meest lichtsterke breedhoekzoom:
        Canon 16-35 f2,8 L II -> 1350 euro
        Hey Bart,

        Ik dacht dat de Sigma 15-30 niet meer te krijgen was?

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: breedhoeklens canon d1 markII

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Hey Bart,

          Ik dacht dat de Sigma 15-30 niet meer te krijgen was?

          Grtz, RF
          nieuw niet meer denk ik, maar tweedehands kan je hem wel nog vinden
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: breedhoeklens canon d1 markII

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            nieuw niet meer denk ik, maar tweedehands kan je hem wel nog vinden
            Die zijn zeer zeldzaam te vinden 2de hands hoor en een 'zottekes prijs' geef ik er ook niet voor omdat het een zeldzaam exemplaar is geworden.
            Dan koop ik mij liever nog de 12-24

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: breedhoeklens canon d1 markII

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Die zijn zeer zeldzaam te vinden 2de hands hoor en een 'zottekes prijs' geef ik er ook niet voor omdat het een zeldzaam exemplaar is geworden.
              Dan koop ik mij liever nog de 12-24

              Grtz, RF
              daar heb ik niets over gezegd, ik zou ook veel liever de 12-24 hebben
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: breedhoeklens canon d1 markII

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                daar heb ik niets over gezegd, ik zou ook veel liever de 12-24 hebben
                Zo bedoelde ik het niet hoor, sorry als het verkeerd overkwam.
                Ja de 12-24 is super breed en de 10-22 voor op mijn 350D vind ik geen alternatief.
                Die 10-22 is ook een super objectief maar ik investeer niet meer in een crop.

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: breedhoeklens canon d1 markII

                  Oorspronkelijk geplaatst door kverbanck Bekijk bericht
                  breedhoekzoemlenzen
                  vind je alleen op compactje met electrische zoom, niet op DSLRs
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: breedhoeklens canon d1 markII

                    Is een D1 & D300 niet Nikon terwijl er hier allemaal Canon lenzen worden aangeraden?

                    serieus nu : heb zelf een 1D2 en bij gaat er de 17-40 f/4 komen (als ik er 2e hands eentje vindt)

                    Persoonlijk vind ik 17mm (omgerekend 22mm met 1.3x crop) meer dan breed genoeg en heb ik aan 12mm (omgerekend 15mm) niet echt behoefte...
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: breedhoeklens canon d1 markII

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      Is een D1 & D300 niet Nikon terwijl er hier allemaal Canon lenzen worden aangeraden?

                      serieus nu : heb zelf een 1D2 en bij gaat er de 17-40 f/4 komen (als ik er 2e hands eentje vindt)

                      Persoonlijk vind ik 17mm (omgerekend 22mm met 1.3x crop) meer dan breed genoeg en heb ik aan 12mm (omgerekend 15mm) niet echt behoefte...
                      17mm op de 1D reeks is inderdaad vrij breed. Maar voor mij kan het niet breed genoeg zijn (vandaar dat de 17-40 aangevuld wordt door een 5DmkII en in de toekomst zal er wel een sigma 12-24 bijkomen om heel, heel breed te gaan)
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: breedhoeklens canon d1 markII

                        [QUOTE=Hans Swolfs;2310350]Is een D1 & D300 niet Nikon terwijl er hier allemaal Canon lenzen worden aangeraden? [/QUOTE

                        In mijn geval hier is het wel degelijk voor canonbody's bedoeld al heb ik de volgorde vd letters/cijfers foutief omgewisseld en moet het inderdaad 1D mark II en 300d zijn, vanwaar wellicht de verwarring.


                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                        Persoonlijk vind ik 17mm (omgerekend 22mm met 1.3x crop) meer dan breed genoeg en heb ik aan 12mm (omgerekend 15mm) niet echt behoefte...
                        Zou dit in mijn geval nu net niet interessant kunnen zijn gezien ik denk ik m'n 300d zou gaan gebruiken voor landschappen (minder goede body welliswaar... maar ja het probleem van stof en lensverwisselen is bij jullie ook wel bekend. Voor die laatste zag ik laatst een systeem 'visible dust' van 'artic butterfly' ofzo dat enorm goed scheen te werken maar wel prijzig is - gekocht in amerika geloof ik).

                        Comment


                        • #13
                          Re: breedhoeklens canon d1 markII

                          Bedankt aan iedereen die reageerden voor de bruikbare info.
                          Ik lees twee lenzen vaal terugkomen met name die
                          Canon 17-40 f4 L
                          Sigma 12-24 f4,5 - f5,6 EX DG

                          Beiden in dezelfde prijsklasse. Meer dan dit wil ik elk geval niet geven ik had zelf meer gehoopt op iets rond de 500 euro...
                          Nu lijkt die sigma mss interessanter, gezien iets breder :-) wat zeker bij niet full frame body's interessant kan zijn. Anderzijds heeft die canon een iets groter bereik (17-40).
                          Kan iemand iets vertellen over de kwaliteitsverschillen van beide lenzen? en met name over bv de randvervorming etc... of zijn die verschillen te verwaarlozen?



                          dank bij voorbaat,
                          Koen Verbanck

                          Comment


                          • #14
                            Re: breedhoeklens canon d1 markII

                            Oorspronkelijk geplaatst door kverbanck Bekijk bericht
                            Bedankt aan iedereen die reageerden voor de bruikbare info.
                            Ik lees twee lenzen vaal terugkomen met name die
                            Canon 17-40 f4 L
                            Sigma 12-24 f4,5 - f5,6 EX DG

                            Beiden in dezelfde prijsklasse. Meer dan dit wil ik elk geval niet geven ik had zelf meer gehoopt op iets rond de 500 euro...
                            Nu lijkt die sigma mss interessanter, gezien iets breder :-) wat zeker bij niet full frame body's interessant kan zijn. Anderzijds heeft die canon een iets groter bereik (17-40).
                            Kan iemand iets vertellen over de kwaliteitsverschillen van beide lenzen? en met name over bv de randvervorming etc... of zijn die verschillen te verwaarlozen?



                            dank bij voorbaat,
                            Koen Verbanck
                            De sigma gaat je zo goed als op elk vlak mindere kwaliteit geven dan de 17-40L (of je moet echt een heel goed exemplaar hebben) maar dat moet je er maar voor over hebben, voor die grote hoek
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: breedhoeklens canon d1 markII

                              De Canon 17-40 vind je geregeld voor +/- 450 € tweede hands hier op BD.
                              Kwestie beeldkwaliteit kan ik mij over de Sigma niet uitspreken omdat ik dit objectief niet heb, maar kwestie de Canon 17-40 kan ik dit wel.
                              Het is een prachtig objectief op alle gebied tenzij wellicht vervorming. Ze is scherp, zeer contrastrijk en licht. De Sigma is meer onderhevig aan flare, maar als je echt super breed wilt gaan dan is dit HET objectief. Bij mij staat ze op het verlanglijstje ondanks ik de 17-40 heb.

                              Grtz, RF
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X