Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro Lens voor Glas fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro Lens voor Glas fotografie

    Hallo allemaal,

    Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.
    Ik ben zojuist overgestapt van een EOS350 naar een 500 en ben op zoek voor de glaskralen en sieraden die ik moet fotograferen naar een macro lens.

    Nu zijn er twee types waar ik mijn oog op heb laten vallen en dat is de Canon EF-S 60mm 1:2.8 Macro USM of de Sigma AF 50mm F2.8 EX DG Macro voor Canon.

    Nu heb ik vandaag de Sigma er even op gehad maar de Canon hadden zij momenteel niet.
    Hebben jullie ervaring met deze lenzen, en welke zouden jullie adviseren?

    Bedankt alvast voor de reacties

    Sylvia

  • #2
    Re: Macro Lens voor Glas fotografie

    Ik gebruik zelf de EF 100 mm F 2.8 USM en ben daar zeer tevreden van, het voordeel van een 100 mm is de grotere afstand tot je onderwerp wat vaak gemakkelijker werken is .

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Macro Lens voor Glas fotografie

      Hi Jeff

      Dank je wel voor je reactie.
      Ik dacht dus aan de 60 omdat ik niet zo ver weg hoef te staan, het zijn geen diertjes die mogelijk weg lopen en dan is de prijs toch zo een 100 euro goedkoper?
      Ik zal in elk geval eens googlen om de verschillen te zien, in elk geval bedankt Jeff

      groetjes
      Sylvia

      Comment


      • #4
        Re: Macro Lens voor Glas fotografie

        Hey juppekes

        Ik dacht eens gelezen te hebben dat een MP-E 65 de ideale lens zou zijn voor zulke doeleinden.

        Maar ik vind nu niet direct het artikel terug.

        De betere fotografen zullen me wel verbeteren als ik mis ben
        Bootjes

        Comment


        • #5
          Re: Macro Lens voor Glas fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
          Hey juppekes

          Ik dacht eens gelezen te hebben dat een MP-E 65 de ideale lens zou zijn voor zulke doeleinden.

          Maar ik vind nu niet direct het artikel terug.

          De betere fotografen zullen me wel verbeteren als ik mis ben
          Die is ook wel stukken duurder dan die wat de TS opnoemt..
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: Macro Lens voor Glas fotografie

            Ik kan de Canon EF-S 60mm 1:2.8 Macro USM van harte aanbevelen.
            Uitstekend lensje!

            Comment


            • #7
              Re: Macro Lens voor Glas fotografie

              Hoewel ik onbekend met de afmetingen van de bedoelde glaskralen en sieraden, kan ik me voorstellen dat je met een zeer kleine scherptediepte in de problemen gaat komen.
              Wanneer je een kraal of sieraad geheel in beeld wil hebben dan mogen ze bij 1:1 niet groter zijn dan de sensor.
              De sensor meet circa 22,2 x 14,8 mm en als daarop het gehele sieraad past dan is er sprake van een vergrotingsmaatstaf van 1 (1:1) en zal de scherptediepte bij f/16* (!!) circa 1 mm zijn, waarvan de helft (0,5 mm) vóór en de helft achter het scherpstelpunt.
              Dat is erg weinig.
              In de praktijk zul je dus zeer waarschijnlijk een geringere vergrotingsmaatstaf toepassen teneinde een ruimere scherptediepte te verkrijgen.
              Bij een vergrotingsmaatstaf van 0,5 (1:2) zullen de afmetingen op het scherpstelvlak circa 4,5 x 3 cm zijn. Bij f/16* is dan de scherptediepte ~3 mm waarvan ongeveer de helft vóór en de helft achter het scherpstelpunt.
              Ik vraag me dus af of je werkelijk een ‘echte’ macro (1:1) lens nodig hebt.

              Dus mijn vraag is; “Hoe klein zijn de kralen en sieraden en is het de bedoeling dat deze van voor tot achter scherp worden weergegeven?”

              *Bij f/22 neemt de scherptediepte nog wel toe maar de totale scherpte zal als gevolg van diffractie onaanvaardbaar minder zijn.

              Niettemin is het 60 mm lensje een goede keuze en zul je er ook profijt van kunnen hebben wanneer je zeer kleine details van een sieraad wil fotograferen, waarbij de scherptediepte nog binnen de door jou gewenste grenzen is.
              Succes met je zoektocht

              Comment


              • #8
                Re: Macro Lens voor Glas fotografie

                Beste Viewfinder,

                Bedankt voor jou en jullie reactie!

                Het gaat dus om glaskralen die men draagt aan een Pandora of TB armband, maar ook kleinere zilveren sieraden. Het formaat zal gemiddeld zo 14 tot 18mm x +/- 8mm zijn.
                De zilveren sieraden zullen ook ongeveer deze maat hebben met misschien een breedte van 10mm.
                Het is inderdaad de bedoeling dat deze zowel vooraan als achteraan scherp worden weer gegeven, de "omgeving" mag wazig zijn, het is dus echt de bedoeling dat de kraal duidelijk er op weer gegeven wordt.

                Comment

                Working...
                X