Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Front-focus ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Front-focus ?

    Vandaag de eerste echte keer mijn Tamron 17-50 f2,8 aan het werk gezet en ik heb op een paar foto's precies een front-focus probleem:


    Het rode scherpstelpuntje op m'n 50D staat hier op haar oor, maar ik vind het touw en de ketting veel scherper.


    Scherpstelpunt op het oog, maar de schouder is hier scherper?


    Hier ook scherpstelpunt op het oog, en deze lijkt me dan wel scherp ?


    Alle foto's zijn zonder enige bewerking gewoon puur: RAW -> JPG.
    Ik vind het raar. Iemand raad?
    EXIF zit nog in de foto's.

    Ik heb dan thuis ook nog ff getest en ik kom dit uit : LINK
    Scherpstelpunt op 'Stabilo', dit lijkt me dan wel in orde?

    Waarom zijn de eerste 2 dan niet scherp?

    EDIT:
    Ik heb nu eens die Focus test chart geprobeerd van Tim Jackson, en dat lijkt me toch goed te zijn:
    Focus Test Chart 37mm
    Focus Test Chart 50mm

    Operator error? Kan het harde licht van die dag er iets mee te maken hebben?
    Last edited by apoZ; 28 juni 2009, 22:58. Reden: Test Chart

  • #2
    Re: Front-focus ?

    Anders eens testen op een voorwerp dat niet beweegt, voor te kijken of je het dan nog hebt?
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Front-focus ?

      Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
      minimale scherpstelafstand gerespecteerd?
      Ja hoor. Anders zou m'n 50D ook niet het rode vierkantje opgelicht tonen als ik m'n foto's bekijk op het schermpje.
      Toch al bedankt om mee te denken.

      Comment


      • #4
        Re: Front-focus ?

        Oorspronkelijk geplaatst door apoZ Bekijk bericht
        Ja hoor. Anders zou m'n 50D ook niet het rode vierkantje opgelicht tonen als ik m'n foto's bekijk op het schermpje.
        Toch al bedankt om mee te denken.
        was even mis, anders zou hij ervoor (zoals op schouder) niet scherp
        zijn he!
        Had het al aangepast
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Front-focus ?

          Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
          was even mis, anders zou hij ervoor (zoals op schouder) niet scherp
          zijn he!
          Had het al aangepast
          Ja, ik heb het net even geprobeerd, je kan het zien onder de LINK bij originele post. Daar lijkt het me ok te zijn?

          Comment


          • #6
            Re: Front-focus ?

            Oorspronkelijk geplaatst door apoZ Bekijk bericht
            Ja, ik heb het net even geprobeerd, je kan het zien onder de LINK bij originele post. Daar lijkt het me ok te zijn?
            Die lijkt in orde te zijn.
            Anders morgen eens wat extra foto's nemen, en kijken of je het nog hebt.

            Indien ze niet ok is, zou ik ze even terugbrengen naar de winkel waar je ze hebt aangekocht indien deze nog in garantie zou zijn.
            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Front-focus ?

              Inderdaad, maar ik begrijp niet waarom er dan echt sommige zijn die helemaal niet scherp zijn....

              De lens is nog maar aangekocht eind maart bij Konijnenberg en heb deze nu pas voor de eerste keer echt kunnen gebruiken door examens.

              Comment


              • #8
                Re: Front-focus ?

                Goed testen bij aankoop is de boodschap

                Anders toch eens proberen met verschillende afstanden van het voorwerp te staan en kijken of je dit nog tegenkomt en op welke afstand je het tegenkomt.
                De 2 bovenste foto's zijn van iets dichter genomen dan de onderste.
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Front-focus ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                  Goed testen bij aankoop is de boodschap

                  Anders toch eens proberen met verschillende afstanden van het voorwerp te staan en kijken of je dit nog tegenkomt en op welke afstand je het tegenkomt.
                  De 2 bovenste foto's zijn van iets dichter genomen dan de onderste.
                  De lens was een cadeau voor m'n verjaardag, dus testen zat er niet in.
                  Ik heb nu eens die Focus test chart geprobeerd van Tim Jackson, en dat lijkt me toch goed te zijn:
                  Focus Test Chart 37mm
                  Focus Test Chart 50mm

                  Operator error? Kan het harde licht van die dag er iets mee te maken hebben?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Front-focus ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door apoZ Bekijk bericht
                    De lens was een cadeau voor m'n verjaardag, dus testen zat er niet in.
                    Ik heb nu eens die Focus test chart geprobeerd van Tim Jackson, en dat lijkt me toch goed te zijn:
                    Focus Test Chart 37mm
                    Focus Test Chart 50mm

                    Operator error? Kan het harde licht van die dag er iets mee te maken hebben?
                    De 2 testen lijken ok.
                    Het kan altijd eens gebeuren dat er je er eens naast zit hoor, maar meestal ligt het dan aan het mannetje achter de camera. K'heb dit ook al gehad.
                    Indien dit 2 keer is op bv 50 foto's dan zou ik er niet van wakker liggen. Is dit meer out of focus dan perfecte focus, dan is er iets mis.

                    anders morgen eens wat extra testen
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Front-focus ?

                      Jep, morgen nog eens wat in real life testen. Hopelijk ligt het achter het mannetje achter de camera en doet dat mannetje morgen beter zijn best

                      Alvast bedankt voor je hulp, dat apprecieer ik echt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Front-focus ?

                        en hoe was de test van vandaag?
                        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Front-focus ?

                          Mensen toch blijf effe bij de zaak aub.

                          Wat is de scherptediepte bij deze foto's?
                          Aangenomen de foto's zijn genomen op +/- 2 meter afstand tot object.
                          Foto 1 = 50mm f/2.8: 0,08 m front === 0,09 m back in focus
                          Foto 2 = 42mm f/2.8: 0,11 m front === 0,12 m back in focus
                          Foto 3 = 50mm f/5 : 0,14 m front === 0,16 m back in focus
                          Dit is een handige site: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

                          Vergeet niet dat bovendien een zoomobjectief nooit op z'n best presteert vol open of dicht.
                          Conclusie: met uw objectief is helemaal niks mis mee.

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Front-focus ?

                            Ik ge me aansluiten bij de vorige poster. Ik had hier een tijdje geleden ook nog een draadje lopen over focusprobleem met de 4DD en de tamron maar uiteindelijk lijkt het toch vaak user-error te zijn. De scherptediepte wordt zo klein met 2.8 dat de minste beweging al fouten geeft. Testen op statief leken in orde te zijn.
                            Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

                            Comment


                            • #15
                              Re: Front-focus ?

                              Bewegings onscherpte en diafragma hebben weinig met elkaar gemeen.
                              Onscherpte wegens te groot diafragma ok, maar bewegingsonscherpte heeft te maken met de sluitertijden. De twee niet verwarren aub.

                              Grtz, RF
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X