Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke extender voor Sigma 70-200 F2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke extender voor Sigma 70-200 F2.8

    Heb tijdje terug uitvoerig de Nikkor 70-200 VR F2.8 met extender TC x1.7 kunnen uittesten. Viel me reuze mee. Ook zonder extender kon ik leuke shots maken tijdens het spotten of thuis van family&kids.
    Als amateur lag het budget voor het Nikkor objectief me net 'iets' te hoog vandaar mijn alternatief naar een Sigma 70-200 F2.8. Mooi en solide objectief, snelwerkende AF met die HSM technology, maar natuurlijk no Nikkor match inzake scherpte. Je ziet toch aanmerkelijk verschil.
    Naar mijn gevoel is de Sigma toch iets moeilijker in handling dan de Nikkor, de laatste is meer vergevingsgezind naar de amateur toe. Bij de Sigma moet je echt haarjuist op je onderwerp zitten en je parameters goed in 't oog houden voor het correcte plaatje.
    Scherpte op F2.8 vind ik persoonlijk moeilijk zowel kort als ver, ze gaat best rond de F4.0. Maar goed, dit vind ik momenteel ok, is een goede leerschool naar (misschien) het 'grotere werk'.
    Voor het spotten zou ik mijn bereik iets willen verruimen richting van die TC x1.7, welke zouden jullie aanraden ?
    Nikkor extender TC x1.7 ?
    Sigma extender 2X EX DG Apo Nikon ?
    indien enkel de x1.4, loont dit wel de moeite ?
    Gezien het een Sigma objectief is, zijn nog andere alternatief/extenders wel aan te raden ?
    Alvast bedankt voor enige tip.

  • #2
    Re: welke extender voor Sigma 70-200 F2.8

    Je hebt voor deze lens, indien je de AF wilt behouden, zowizo de Sigma extender nodig.
    Je hebt dan de keuze tussen de 1.4X en de 2.0X. De 1.4X is de enige die nog een goede kwaliteit behoud en dus de enige die aan te raden is.
    Als je de 70mm niet nodig hebt is de 100-300/4 een beter alternatief.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: welke extender voor Sigma 70-200 F2.8

      Ik zou ook de Sigma EX 1.4x TC aanbevelen en de 2.0x afraden. Ik heb beide converters en op een zoom levert de 2x te veel in qua beeldkwaliteit (en ik gebruik een 6MPix camera). Zeker op de Sigma 70-200 (welke al niet scherp is bij volle opening) zal je bij 200mm naar f4.0 moeten gaan wat dan een 400/f8 wordt. Ik gebruikt de 2x enkel op mijn Tamron AF300/2.8 en ook hier zie je duidelijk het verschil tussen de 1.4x en 2x.

      Of het de moeite loont moet je zelf uitmaken. De 70-200 met 1.4x wordt dan een 100-300/4 en op een crop is dit ±150-400/4 wat al een mooi bereik is echter te kort voor vogels en nipt voor vliegtuigspotten.

      Indien dit niet voldoende is zou ik doorsparen voor een langere tele. Van de aanschaf van een 2x TC zal je spijt krijgen vrees ik, tenzij je enkel 10x15 gaat afdrukken.
      Te veel lenzen en te weinig tijd.
      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Re: welke extender voor Sigma 70-200 F2.8

        als je voldoende licht hebt en dus niet voor indoor sport of concert is een 2* vrij goed.
        Voor vb een airshow is die 400 ideaal

        een 1,4 of 1,7 zou ik niet kopen , voor 300 mm gebruik ik liever een 70-300 MET VR en dat scheelt
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: welke extender voor Sigma 70-200 F2.8

          een originele EX DG APO SIGMA 1.4x converter...

          Comment


          • #6
            Re: welke extender voor Sigma 70-200 F2.8

            Alvast bedankt voor jullie fijne reacties !

            Nog een bijkomend vraagje :
            is een combinatie Nikkor TC x1.4 of x1.7 mogelijk met een Sigma 70-200 F2.8 ?
            of verlies je hier dan de AF-scherpstelling ? ( dacht toch van niet ?? ), of andere reden waarom geen Nikkor TC ?
            mvg
            Kurt

            Comment


            • #7
              Re: welke extender voor Sigma 70-200 F2.8

              Hoe het met de Nikon-TC zit, weet ik niet. Het zou best kunnen dat het niet lukt om fysieke redenen... Er moet bv. voldoende plaats zijn tussen je achterste glaselement van je lens en het daarop geplaatste glas van je TC... Als het botst, lukt het niet hé

              Wat naast de Sigma EX DG converters ook zou moeten werken (en passen), zijn de TC's van Kenko.
              Qua bouw geen a-merk, net zomin als Sigma, maar optisch ook wel heel goed.

              En wat je ook zou kunnen proberen is een Tamron SP TC. Net gemerkt dat die ook héél goed zijn. Deze werken in elk geval ook met een Sigma 400mm.

              Een 2x zou ik niet nemen. Je verliest teveel beeldkwaliteit, en zoals je net aangeeft, is die tussen 2.8 en 4 zo ook al niet hoogstaand...
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: welke extender voor Sigma 70-200 F2.8

                Als je héél logisch denkt, dan weet je dat je nooit winst boekt met een extender, dus wat je nu niet echt goed vindt, wordt dan nog slechter. Om dan het minst slechte uit den hoop te kiezen zal het een 1,4 extender moeten zijn !

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment

                Working...
                X