Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk na 3 jaar mijn 1ste vlinder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eindelijk na 3 jaar mijn 1ste vlinder

    Heb er gudurende die 3 jaar nog geen 5 gezien in mijn tuin, maar nu heb ik er 1 :
    Gehakkelde aurelia



    Last edited by Josv; 14 augustus 2009, 12:52.
    Jos
    Site

  • #2
    Re: Eindelijk na 3 jaar mijn 1ste vlinder

    eerste heeft de beste compo (iets hoger en iets bloem)
    scherpte ligt goed maar f2.8 is wel hééééél weinig dof.
    probeer ook het licht goed te beheersen maar een donkere vlinder en lichtpaarse bloem is niet gemakkelijk
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Eindelijk na 3 jaar mijn 1ste vlinder

      toch goed geprobeerd jos



      grtjs,


      jeannot

      Comment


      • #4
        Re: Eindelijk na 3 jaar mijn 1ste vlinder

        Hoi devid,

        Hierboven vermelding van compo inderdaad gelijk, heb dan ook de foto aangepast, sorry voor overschrijven van de vorige. Maar was inderdaad zo.

        ivm f2.8 :

        Ben maar autodidact, en heb altijd gedacht dat ik een andere f zou nemen, vb 5.6, ik de kop van het diertje scherp zou krijgen, maar niet meer het ganse beestje, en dit is juist wat ik wilde.

        Kan misschien ook f5.6 nemen en meer afstand nemen tussen onderwerp en camera, zodoende ik toch heel het beestje er scherp op krijg ( of toch zo veel mogelijk ) maar dat ik dan geen mooie wazige achtergrond (boeque) meer krijg, die ik naar ik dacht met f2.8 toch meer krijg.???

        ivm met licht, moet ik dan een iets minder sluitertijd gaan gebruiken ?, maar dan wordt de vlinder ook donkerder ???

        Kan met mijn volledig uitleg volledig mis zijn hoor ....

        ga in elk geval in augustus eens kijken of ik nergens met lessen kan beginnen, wat ik denk dat ik ng maar 40% van mijn camera-mogelijkheden ken.

        ook aan jeannot dank voor de mededeling.
        Jos
        Site

        Comment


        • #5
          Re: Eindelijk na 3 jaar mijn 1ste vlinder

          f2.8 is echt wel héél weinig
          om toch een goeie scherpdiepte te hebben is voor mij bijmacro zelf een 5.6 te weinig. 2.8 gebruik ik enkel bij indoor sport/ concert.
          meestal begin ik pas aan f 8 maar dan in relatie tot de afstand van het object want een f8 op een vlinder 30 cm van je lens of een libellekop in detail op f8 en 10 cm van je lens heeft een totaal andere scherpdiepte.
          als je toestel een scherpdiepteknop heeft, test die uit om te zien in hoevere storende takjes of stengel je bokeh verpesten. Hier is die bleke lijn wel storend. Iets meer draaien naar recht oflinks en je bent ervan verlost.

          dit is een F13 met als achtergrond een grasveld en volledige klare bokeh
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: Eindelijk na 3 jaar mijn 1ste vlinder

            Hoi devid,

            Dank voor de inlichtingen.

            Heb in het boekje van mijn canon 40d iets gevonden over scherptediepte :

            Druk op de knop Preview scherptediepte
            om het huidige diafragma te selecteren.
            U kunt de scherptediepte (bereik van de
            acceptabele scherpstelling) controleren
            door de zoeker.

            Ga het morgen zeker uitproberen.

            ook nog eens een paar identieke foto's nemen, met verschillende instellingen, en dan nog eens alles goed bekijken.

            nogmaals hartelijk dank
            Jos
            Site

            Comment

            Working...
            X