Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

    Hey hoi,

    Ik heb sinds een week de lens uit m'n topictitel in de leen om te kijken of macrofotografie wat voor mij is. Nu stelt het probleem zich dat ik geen enkel beestje scherp krijg, laat staan dat ik er mega-details uithaal zoals dat bij jullie meestal het geval is.
    Vermits men hier regelmatig stelt dat bijna enkel de ogen scherp mogen zijn, neem ik mijn foto's met het maximum diafragma (2.8) maar het kleinste zuchtje wind zorgt er dan voor dat het beperkte scherpteveld net langs de ogen valt... Met vele missers als gevolg dus.
    Welke zijn jullie tips voor het werken met zulke lens teneinde mooiere macrofot's te krijgen?
    Alvast bedankt,

    Mysti
    Stel je kritieken niet te scherp...
    Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

  • #2
    Re: Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

    De meeste macros op dit forum zijn geen 1:1 hoor, ook zal je niet rap macros zien met diafragma 2.8 van insecten.

    Vaak zie je insecten zoals vlinders, libellen, juffers mooi scherp volledig in beeld met nog wat ruimte. Dit is eerder 1:2 met een f 8 - 11 bv.
    Zelfs dan is het al moeilijk genoeg om de beestjes scherp te krijgen .
    Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

      Je moet proberen zo klein mogelijk F getal en zorgen dat dit niet tenkoste gaat van je sluitertijd..OMdat je zo een beperkte scherpte diepte hebt met de macro lens tot op een 10 cm of zelf minder in sommigge gevallen.
      Je kan er ook wat verder afblijven en daarna croppen wat dan weeral kwaliteits verschil oplevert.
      Een Statief is daarom aangeraden.Of een ringflitser om je beperking op te lossen
      Maar let er op dat je sluitertijd rond de 1/125 ste zit.
      Een andere techniek is Focus stacking waar je verschillende beelden achter elkaar maakt en telkens hun focus(Scherpstelpunt) verlegd.
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

        over foto stacking laat dit filmpje goed zien hoe en wat :

        Here's a short guide to shooting several photographs to make an ultra sharp close focus shot. Peter Bargh explains how to shoot, and then what software will ...
        Sony DSLR A700 |Sigma 12-24mm |Sigma 105mm |Sigma 70-210|Sigma 150-500mm | Lowpro Computrekker |HVL-F58M MIJN TIJDELIJKE PORTFOLIO
        Focus

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

          Ok, bedankt voor de adviezen en uitleg... Ik zal eens zien wat ik er uit krijg. Heb nu een weekje verlof en dus alle tijd om wat uit te testen.
          Thanks!
          Stel je kritieken niet te scherp...
          Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

            Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
            Vermits men hier regelmatig stelt dat bijna enkel de ogen scherp mogen zijn, neem ik mijn foto's met het maximum diafragma (2.8).
            Dat is verkeerd opgevat.
            Het moet eerder zijn dat de ogen altijd scherp moeten zijn, en liefst al de rest ook. Dus niet dat de ogen alleen scherp moeten zijn. Dan moet je zoals eerder vermeld dus een kleiner diafragma instellen.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
              zo klein mogelijk F getal en zorgen dat dit niet tenkoste gaat van je sluitertijd.
              Om verwarring voor TS te vermijden dit ene stukje over f-getal misschien iets anders verwoorden : zo groot mogelijk f-getal, dus zo klein mogelijke diafragmaopening...
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

                OK, dat had ik dus idd verkeerd opgevat.
                We hebben weer wat bijgeleerd net voor het aanvatten van een weekje vakantie vol fotografieplezier.
                Nogmaals bedankt, echt fijn om zo geholpen te worden. Ik apprecieer dat enorm.
                Stel je kritieken niet te scherp...
                Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

                  De beestjes 's morgens 'vroeg' of 's avonds 'laat' fotograferen is ook een idee. Dan zitten de meeste redelijk stil, waardoor zelfs langere sluitertijden (0.5 sec) veroorzaakt door een klein diafragma in combinatie met een statiefje (en geen wind natuurlijk) scherpe foto's kunnen opleveren. Daarnaast is't in mijn (beperkte) ervaring zo dat je veel geduld moet hebben en dat je voor elke volledig gelukte foto vele mislukte of half gelukte foto's maakt.
                  www.elwee.net

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 105 1:1 F2.8... Tips voor een beginnende macrofotograaf

                    via Dofmaster kun je het makkelijk zelf uitrekenen. Je zult zien dat je scherpteveld ultraklein is met F2.8.
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment

                    Working...
                    X