Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens op mijn nikon d60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens op mijn nikon d60

    beste ik ben pas begonnen met digitale fotografie en ben de trotse bezitter van een beginnerstoestel Nikon D60, ik heb bij mijn toestel al twee lenzen cadeau gekregen namelijk een 18-55 standaartlens en een nikkor 70-300mm lens nu ik wil eigenlijk portretten van allerlei feesten en vakantiefoto's maken en macrofoto's van insekten en en bloemen kan ik voor de beiden één lens gebruiken zo ja de welke?
    graag een budgetvriendelijke aub als het mogelijk is natuurlijk bedankt
    Vriendelijke groeten René

  • #2
    Re: welke lens op mijn nikon d60

    Als je foto's wil nemen van insecten, bloemen en dergerlijke, dus echte close ups ben je best met een macro lens.

    De meest gebruikt werkafstand is ongeveer 105mm.
    Hierbij heb je volgende opties: Sigma 105 F2.8, Tamron 90 F2.8, Tokina 100 F2.8,..
    Met deze bovenstaande objectieven heb je icm je nikon D60 geen autofocus. Voor macro is dit geen probleem, maar indien je de lens wil gebruiken voor andere dingen ga je geen Af hebben. Voor deze lenzen moet je ongeveer 375-400 euro rekenen nieuw.

    Er zijn wel opties waar je wel Af hebt icm de nikon D60, maar dit zijn ook de duurdere lenzen zoals: Nikon 105 F2.8 Af-s, Sigma 150 F2.8 HSM. De prijs van deze lenzen is ongeveer 620 voor de sigma en 760 voor de nikon.

    Je hebt ook kortere werkpuntafstanden zoals 60mm. Dit is geen probleem voor bloemen (deze verlopen niet he!), maar voor insecten is dit soms iets te korte werkafstand. (je moet te dicht op je voorwerp zitten waardoor insecten soms vlug weg zijn).
    Een mogelijkheid voor 60mm is deze: Nikon 60 F2.8 Af-s (hiermee heb je ook Af icm je D60) Prijs rond de 420 euro.

    Hierbij zeg ik nog eens, voor macro gebruik werk je meestal zonder Af, dus zelf scherpstellen.


    Ivm Portretten is de ideale werkafstand ongeveer een 85mm. Maar nikon heeft geen enkele lens die AF geeft op je nikon D60.
    Wat ook mogelijkheid is gebruik van de nikon Af-s 60 F2.8 of nikon Af-s 105 F2.8 macrolens te gebruiken voor portret.

    Dus portretfoto's en macrofoto's zijn mogelijk te maken met 1 lens:
    2 mogelijkheden met Af op je D60:
    - Nikon Af-s 60mm F2.8 met prijs ongeveer 420 euro
    - Nikon Af-s 105mm F2.8 met prijs ongeveer 760 euro.

    Aan u de keuze, maar goedkoop is het niet.

    Voor algemene sfeerfoto's (groepen van personen, etc) kan je gebruik maken van je nikon 18-55.

    Ik hoop dat je hiermee iets bent

    Succes.
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment

    Working...
    X