Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro met Telelens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro met Telelens

    Beste,

    Ik ben nu in het bezit van een D80 met 18-105mm en wil een macrolens aanschaffen. Ik heb de kijk op de Tamron 90mm. Ook wil ik een telelens 80-200mm of 70-300mm in de toekomst. In hoeverre is het mogelijk om met een telelens macro opnamen te maken. Je komt niet dichtbij het onderwerp, maar in hoeverre benader je hiermee 1:1 opnamen.

    Gr.
    Hans

  • #2
    Re: Macro met Telelens

    Er is de beroemde sigma Apo 70-300 LET OP APO
    die zou een macro van 1-2 kunnen realiseren wat op zich voor vlinders of libellen niet slecht is
    Maar voor vliegen en ander klein spul wel wat moeilijker is.
    Heb ander merk camera (Olympus) maar ook een 70-300 (olympus) en deze kan scherpstellen manueel tot op een afstand van 90cm
    En voor vlinders en bloemen is dit prima, tevens het bereik van deze lens voor vogels is mooi mee genomen

    Comment


    • #3
      Re: Macro met Telelens

      Om "echte" macro opnames te maken in verhouding 1:1 kan je niet om een echt macro-objectief heen. Tele-zoomlenzen met een zogenaamde macrostand : dit is niet echt macro maar wordt eerder dichtbij-fotografie genoemd. Bij de zoomlenzen zonder macrostand moet je op de korst mogelijke afstand letten; bij sommige 80-200 mm lenzen bedraagt dit ca 1 à 1,5 meter, maar ook dan zit je bij dichtbij-fotografie, géén "echte" macro.

      Comment


      • #4
        Re: Macro met Telelens

        Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
        Om "echte" macro opnames te maken in verhouding 1:1 kan je niet om een echt macro-objectief heen.
        Met gebruik van tussenringen kan het ook zonder een echt macro-objectief...
        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

        http://rouwkema.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: Macro met Telelens

          Of omgekeerd; tele's met een macrolens: De Sigma 180mm.

          Comment


          • #6
            Re: Macro met Telelens

            nog zo'n variatie: de Nikkor 200 mm micro.

            Lees eens m'n macro met Nikon publicatie op m'n website. Ook info over welke tussenringen wel of niet werken.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Macro met Telelens

              Met die zoomlenzen is inderdaad geen echte macro, maar er zijn hele leuke resultaten mee te halen!
              De sigma 70-300 APO dg macro, superlensje voor die prijs! Ik fotografeer er vogels én doe er macro mee. Setje tussenringen erbij...
              Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
              Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
              Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

              Comment


              • #8
                Re: Macro met Telelens

                Mensen jullie vergeten de toplens nikon 300mm f4 af-s

                Deze is een sublieme tele met een zeer goede macrofunctie

                deze foto is genomen met de 300mm







                Ik vermoed dat er zelfs eentje tussen zit met kenko 1.4 extender.

                Natuurlijk geen goedkope combinatie maar enorm veelzijdig.
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: Macro met Telelens

                  1:2 is al heel netjes voor een tele en misschien voldoende om leuke plaatjes te schieten.

                  Ik kan de Nikon publicatie niet zo snel vinden Hans.

                  Ik wil het wel betaalbaar houden ducaudi. Mooie foto's. Prachtig lensje overigens, ook prachtige euros.

                  Ik dacht aan de Nikon 70-300mm met VR eventueel/indien nodig met een close-up lens van Canon (D500 of 500D).
                  Zou dat iets zijn?

                  Gr.
                  Last edited by Hans Duijs; 18 juli 2009, 06:34.

                  Comment

                  Working...
                  X