Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 14-24 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 14-24 2.8

    Ik beschik over een nikon D300 en nikon lens 24-70 2.8.
    Ik wens over te -gaan tot aankoop van zoom breedhoek en had de nikon 14-24 2.8 in het achterhoofd.
    Heeft iemand hiermee ervaring, is dit een goede aankoop (gezien de investering). Ik las dat je geen filter kan plaatsen op deze lens, is dit een nadeel tegenover de kwaliteit van deze lens?

    Dank voor jullie reacties,
    Bart

  • #2
    Re: nikon 14-24 2.8

    Hoe er rekening mee indien je overstapt op een ff dat deze lens 12-24 Mm een 19-24 wordt de rest is niet bruikbaar .
    Sorry voor de verkeerde info had niet genoeg opgelet ik ik heb het over een ander objectief
    Last edited by micka; 25 juni 2009, 13:00.

    Comment


    • #3
      Re: nikon 14-24 2.8

      Waarom zou geen filter kunnen plaatsen, nadeel zijn tov de kwaliteit?

      De nikon 14-24/2.8 is erg goed, zo goed dat er canon gebruikers zijn die ze hebben.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: nikon 14-24 2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
        Hoe er rekening mee indien je overstapt op een ff dat deze lens 12-24 Mm een 19-24 wordt de rest is niet bruikbaar .
        http://www.jvs-photography.be/

        Comment


        • #5
          Re: nikon 14-24 2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
          Hoe er rekening mee indien je overstapt op een ff dat deze lens 12-24 Mm een 19-24 wordt de rest is niet bruikbaar .
          14-24 en niet de 12-24.......

          Ik las dat je geen filter kan plaatsen op deze lens, is dit een nadeel tegenover de kwaliteit van deze lens?
          welk filter zou je erop willen zetten?
          pola is niet nuttig door de grote hoek van de lens.

          Grijs filters(Cokin-types) kunne er wel op, met elastiekjes te bevestigen of gewoon vast houden voor de lens.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: nikon 14-24 2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
            Hoe er rekening mee indien je overstapt op een ff dat deze lens 12-24 Mm een 19-24 wordt de rest is niet bruikbaar .
            De 14-24 wordt gewoon een 18-36 mm op een DX body en is gewoon te gebruiken hoor.

            Comment


            • #7
              Re: nikon 14-24 2.8

              Superscherpe breedhoekzoom.....eigelijk de nieuwe maatstaf in deze brandpuntsafstanden.http://www.davidclapp.co.uk/Cz21-1424.php Ik gebruik ze op een Canon 5D
              Last edited by RUPSELKOPKE; 23 juni 2009, 21:34.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: nikon 14-24 2.8

                Wel een heel goede lens maar nogal verspilling op een dx toestel. Voor een deel van het prijsverschil heb je een D700 waar je 24-70 bijna net zo wijd is als de 14-24 op je d300.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 14-24 2.8

                  Filter beschermt toch de lens, gebruik van polafilter voor effecten, ...
                  Is de 17-35 2,8 Nikon een alternatief? Zijn er andere alternatieven of is de 14-24 2,8 echt de beste?

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 14-24 2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door bart1 Bekijk bericht
                    Filter beschermt toch de lens, gebruik van polafilter voor effecten, ...
                    Is de 17-35 2,8 Nikon een alternatief? Zijn er andere alternatieven of is de 14-24 2,8 echt de beste?
                    Pola geeft geen mooi effect op een UWA, past er ook echt niet op.
                    De 17-35 is een mooie lens maar niet even goed als de 14-24, wel handzamer.

                    Wil je een echte UWA op DX formaat dan is een 12-24 een goed alternatief, best betaalbaar te krijgen, zelfs de echte van Nikon waar ook een filter op past.

                    Wil je overstappen op een D700 dan eerst gaan werken met de optiek die je er al voor hebt om aan het verschil te wennen, voor je onnodig geld uitgeeft.
                    De 17-35 geeft op een DX toestel geen grotere beeldhoek dan een 24-70 op FX.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon 14-24 2.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door bart1 Bekijk bericht
                      Filter beschermt toch de lens, gebruik van polafilter voor effecten, ...
                      Is de 17-35 2,8 Nikon een alternatief? Zijn er andere alternatieven of is de 14-24 2,8 echt de beste?
                      Ik gebruik de filtervriendelijker 17-35mm f/2.8 op DX en FX en op beide is 'm zeer goed wanneer je 'm 2 stops dichtdraait, maar de 14-24 is ECHT wel de referentie waar 'm niet tegenop kan, en dan zeker in de hoeken. Ik zou wel graag eens de resultaten van de 17-35mm op SLRgear zien ter vergelijking.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon 14-24 2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                        Hoe er rekening mee indien je overstapt op een ff dat deze lens 12-24 Mm een 19-24 wordt de rest is niet bruikbaar .
                        Deze lens, 14-24 2.8 is geen DX maar FX lens en is dus op FF ten volle bruikbaar.
                        Het is juist een goede investering als je voor later FF in het achterhoofd hebt.
                        Ze wordt als breedhoek als zowat de beste van de moment beschouwd.
                        Zelfs beter als bepaalde breedhoek primes.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon 14-24 2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door bart1 Bekijk bericht
                          Ik beschik over een nikon D300 en nikon lens 24-70 2.8.
                          Ik wens over te -gaan tot aankoop van zoom breedhoek en had de nikon 14-24 2.8 in het achterhoofd.
                          Heeft iemand hiermee ervaring, is dit een goede aankoop (gezien de investering). Ik las dat je geen filter kan plaatsen op deze lens, is dit een nadeel tegenover de kwaliteit van deze lens?

                          Dank voor jullie reacties,
                          Bart
                          Ik heb dit objectief zelf een dik jaar in mijn bezit gehad, eerst ook gebruikt op een D300, iets later op mijn D3, optisch is deze een topper, zowel op crop als op FullFrame, maar (voor wat ik er mee deed) had ik deze niet echt van doen op mijn FF toestel, dus weinig gebruikt, dan heb ik deze maar terug verkocht, eigenlijk met wat spijt, want het is een prachtobjectief.
                          Maar wat mij vooral verontruste is dat het objectief erg kwetsbaar is, en er zijn (op een normale mannier) geen filters of bescherming op te plaatsen, bovendien is het ook een loodzwaar objectief, en in combinatie met een 24-70 en een 70-200 (de gouden drie) wordt het een gewichtige reiscombinatie.

                          Afhankelijk van wat je er mee wil doen natuurlijk, zou ik een ander voorstel doen, die 14mm wordt 21mm op je D300, maak uit of je dat werkelijk nodig hebt, heb je aan 24mm fullframeformaat genoeg, koop dan een D700, dan heb je het echte bereik van je 24-70, en zal je volgens mij een grotere meerwaarde in huis halen, dan met een 14-24 op een cropcamera. bovendien heb je dan ook een FF camera die op alle gebied nog een trapje hoger staat dan de D300.

                          14mm op een FullFrame is echt wel heel breed, en alleen gebruikt in uitzonderlijke gevallen (bij mij toch).

                          Ik heb wel een 20mm prime getest op de D3, maar deze voldoet ook niet aan mijn eisen, teveel vignetering en onscherpte in de hoeken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon 14-24 2.8

                            Ik heb mijn D300 nog geen jaar in bezit, dus omschakelen naar een D700 is momenteel niet aan de orde ...

                            Mijn bekommernis is, zoals je stelt ,de kwetsbaarheid van het objectief

                            Moeilijke keuze !!

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon 14-24 2.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door bart1 Bekijk bericht
                              Filter beschermt toch de lens, ...
                              en hoe moet dat filter er dan op?????????
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X