Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtende Nachtwolken (NLC)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtende Nachtwolken (NLC)

    Ik had ze al een paar keer gezien, maar deze keer heb ik gezorgd voor een goede locatie + camera bij de hand! Het gaat hem over lichtende nachtwolken, wolken die zich op een hoogte van 80km bevinden en nog belicht worden door de zon wanneer die ondertussen voor ons al een tijdje is ondergegaan.





    Maar eerst was het genieten van een mooie zonsondergang








    Mvg,
    Bart De Bruyn
    www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

  • #2
    Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

    3x prachtige kleuren in deze prenten , volgorde 2-1-3

    mvg xiebu
    "Photographic images have always been manipulated , there's nothing new in that . If you want purism then you should go and be a dancer , singer or poët !!!! (Morgan Silk)
    *BD1033BE*

    Comment


    • #3
      Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

      veel over gehoord en gelezen, maar het effect/resultaat valt me erg tegen.
      had meer spektakel verwacht van dit fenomeen.
      heb het dan niet over deze opnamen, maar over de lichtende Nachtwolken zelf hè.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

        Ben je zeker van dat het noctilucent clouds zijn? Ik denk dat het eerder Cirrus wolken zijn. De hemel is in zijn geheel gewoon nog verlicht. Noctilucent clouds zijn ook tamelijk zeldzaam op onze breedtegraad. Ik denk dat het een pak donkerder moet zijn alvorens ze je kan zien (meer zwart in de hemel).

        Comment


        • #5
          Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

          Oorspronkelijk geplaatst door SadRebel Bekijk bericht
          Ben je zeker van dat het noctilucent clouds zijn? Ik denk dat het eerder Cirrus wolken zijn. De hemel is in zijn geheel gewoon nog verlicht. Noctilucent clouds zijn ook tamelijk zeldzaam op onze breedtegraad. Ik denk dat het een pak donkerder moet zijn alvorens ze je kan zien (meer zwart in de hemel).
          had ook meer zoiets verwacht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtende_nachtwolk
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

            Oorspronkelijk geplaatst door SadRebel Bekijk bericht
            Ben je zeker van dat het noctilucent clouds zijn? Ik denk dat het eerder Cirrus wolken zijn. De hemel is in zijn geheel gewoon nog verlicht. Noctilucent clouds zijn ook tamelijk zeldzaam op onze breedtegraad. Ik denk dat het een pak donkerder moet zijn alvorens ze je kan zien (meer zwart in de hemel).
            Ja dit zijn wel degelijk NLC's! Ze zijn gisteren ook meerdere keren gespot in Nederland. Cirruswolken kunnen niet meer oplichten een uur na het ondergaan van de zon! Ook volgens de VHF-Radar waren er duidelijk wolken op 80km hoogte aanwezig. De reden dat het niet zo spectaculair uitviel is omdat er niet heel veel wolken waren op die hoogte, dit kan namelijk van dag tot dag verschillen.

            Op onze breedtegraad zijn NLC's niet zeldzaam hoor, als het helder genoeg is kan je ze vanaf eind mei tot ergens in juli zeker vele meerdere keren zien!
            www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

            Comment


            • #7
              Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

              Heb nr1 op weerbericht gezien maar 80 (tachtig) Km hoog kan dat wel??
              Dacht dat op die quasi luchtledige hoogte geen wolkformaties zich kunnen vormen. (Ref oude natuurkundelessen) Wat is dan nog de dichtheid van die waterdampen?
              Dank voor de extra bijles.

              Henri
              Last edited by kodachrome; 22 juni 2009, 14:35.
              lidnummer: BD0435BE

              Comment


              • #8
                Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

                Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                Heb nr1 op weerbericht gezien maar 80 (tachtig) Km hoog kan dat wel??
                Dacht dat op die quasi luchtledige hoogte geen wolkformaties zich kunnen vormen. (Ref oude natuurkundelessen) Wat is dan nog de dichtheid van die waterdampen?

                Henri
                zie mijn link.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  zie mijn link.
                  grt,bouk.
                  Thanks Bouk heb ik idd te laat gedaan.
                  Zo zie je maar dat er hier op BD heelwat te leren valt.

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    zie mijn link.
                    grt,bouk.
                    Inderdaad.

                    Kort antwoord: Ja dat kan


                    EDIT: Dit is inderdaad in het weerbericht geweest, en hier hoor je meteen wat meer uitleg, en dus ook een bevestiging dat het dus wel degelijk NLC's waren
                    Last edited by Bart De Bruyn; 22 juni 2009, 14:57.
                    www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

                      Ok, ze worden al eens verward met Cirrus wolken...
                      Weinig spectaculaire noctilucents dus...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

                        Die eerste vind ik toch zo slecht niet. Akkoord, het had spectaculairder geweest indien de locatie aan een meer geweest was.
                        De tweede zou ik 1/3 wegcroppen bovenaan zodat de windmolens meer op de voorgrond komen en waardoor die dan groter gaan lijken.
                        De derde mist een duidelijk onderwerp volgens mij.

                        Vraagske: is de eerste vanaf statief of toch maar uit de hand genomen?

                        Grtz, RF
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

                          Ik gebruik hier 1 van je recenste postings :
                          gewoon om te laten weten dat ik gisteren je interview heb gehoord op de radio over 'stormchasers".
                          Lijkt me wel indrukwekkend
                          Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                          flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

                            Nr 2en 3

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtende Nachtwolken (NLC)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
                              Ik gebruik hier 1 van je recenste postings :
                              gewoon om te laten weten dat ik gisteren je interview heb gehoord op de radio over 'stormchasers".
                              Lijkt me wel indrukwekkend
                              Hé das leuk om horen!
                              Ja indrukwekkend is het zeker! Het is altijd leuk om weten dat mensen dat ook wel interessant vinden
                              www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                              Comment

                              Working...
                              X