Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De weg van ijzer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De weg van ijzer

    Hier enkele foto's hoe ijzer word gemaakt, nadien word dit dan verder verwerkt in auto's, witgoed, bouten en moeren, noem maar op.

    Het grondstoffen park, hier worden de grondstoffen met behulp van kranen op transportbanden geladen.



    Deze verschillende grondstoffen worden in een grote draaiende trommel gesmeten en worden op die mannier gemengd.



    Deze gemengde grondstoffen worden gelijkmatig over een brede stalen transportband verdeeld en gaan dan de over binnen waar ze nadien gesmolten eruitkomen. Sinter genoemd.



    De sinter is nu aan elkaar gekoekt en word gebroken door een zeer grote mixer, op de foto iets moeilijker te zien maar als je erbij staat is hij groter dan een normale persoon.



    Na de breker vervolgt de sinter zijn weg naar de rondkoeler, hier word de sinter gekoeld zodat het mogelijk is ze naar de hoogoven af te voeren via rubberen transportbanden.



    Dit is een algemeene foto van de hoogoven, van het eigenlijke laden kon ik geen foto's nemen door het aanwezige stof dat het bijna onmogelijk maakt te flitsen. Tevens is er ook gasgevaar.



    Eenmaal in de oven zakt de sinter en andere toevoeging naar beneden en komt het ter hoogte van de gietvloer in een smeltbad terecht waar men wacht op het juiste moment om af te tappen.



    En dit is dan het gietgat waar het hete ruwijzer eruit spuit aan een temperatuur van ongeveer 1500graden.



    Van hier word het afgevoerd naar de staalfabriek waar ze op vraag van de klant het ruwijzer een bepaalde behandeling geven.



    Zo dat was even snel de weg van grondstof tot ijzer.
    Bedankt voor het kijken en misschien tot ik nog eens de kans krijg om het vervolg van het proces te fotograferen. Misschien heb ik dan al wat meer ervaring en kan ik betere foto's presenteren. Ik vond het een moeilijke omgeving door de verschillende soorten kunstverlichting samen met hier en daar een plek natuurlijk licht. Om dan niet te spreken over het stof en soms het contrast van kleur zoals bij het gietgat.
    Opbouwende commentaar is natuurlijk welkom
    Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
    Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

  • #2
    Re: De weg van ijzer

    hey,
    Ondanks de moeilijke belichting toch mooie foto's,niet iedereen zal die foto's mooi vinden, ikke wel omdat wij producten maken die ze nodig hebben om de vloeibare massa optimaal te verwerken. Toch straf dat je daar foto's hebt mogen maken, mag niet zomaar jan en alleman. Ken je daar speciaal volk?
    grtz

    Comment


    • #3
      Re: De weg van ijzer

      Ik werk daar en had speciaale toelating gevraagd om foto's te maken, natuurlijk hingen daar enkele voorwaarden aan vast. Het nadeel dat een buitenstaander heeft bij het aanvragen van toelating is omdat hij de nodige veiligheids opleidingen niet heeft gekregen en het bedrijf daar natuurlijk geen geld (tijd) wil inpompen.
      Doordat ik daar werk heb ik al die veiligheidsopleidingen natuurlijk wel gekregen en was het niet zo moeilijk.
      Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
      Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

      Comment


      • #4
        Re: De weg van ijzer

        Op zich een leuke serie om te zien, maar de foto's komen mij allemaal wat flets over. Ik denk dat hier met photoshop nog wel wat meer uit te halen valt (levels, contrast, kleurverzadiging enz)
        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

        http://rouwkema.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: De weg van ijzer

          Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
          Op zich een leuke serie om te zien, maar de foto's komen mij allemaal wat flets over. Ik denk dat hier met photoshop nog wel wat meer uit te halen valt (levels, contrast, kleurverzadiging enz)
          sluit ik me bij aan.

          Heel goeie reeks qua inhoud, ietsje minder qua fototechnisch oogpunt... Zeker geen makkelijke omstandigheden, dus toch hoedje af
          2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

          Comment


          • #6
            Re: De weg van ijzer

            Dank je voor de positieve reactie, ben blij van dit te horen zeker omdat ik nog maar een goede maand bezig ben met fotografie. Mijn photoshop kennis is 0.0 en heb het zelfs niet geinstalleerd staan, buiten eens een foto bij te snijden en op het knopje autokleur te drukken doe ik niets aan men foto's. En die autokleur maakt het meestal nog veel erger dan het is.
            Volgende keer hoop ik het iets beter te doen.
            Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
            Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

            Comment

            Working...
            X