Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar breedhoek lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar breedhoek lens

    Hallo,

    Ik heb me enkele maanden geleden mijn eerste dSLR gekocht. Een Canon EOS 450D met de kit lens erbij. Enkele weken daarna kocht ik me een EF-S 75-250. Best tevreden over. Maar nu wil ik er nog een groothoek bij. Voornamelijk omdat ik wat problemen heb als party-pics wil maken. Dus wil ik een lichtgevoelige lens. Mijn grote vraag is eigenlijk: waarom zou ik voor een zoomlens kiezen? Heb ik die wel echt nodig (zijn nog redelijk duur voor me)? Ik lees niks dan goed over de 50mm f1.4 van Canon. Maar heb ik daar wel iets aan met mijn 450D?
    De bedoeling is dat ik mij later ook een degelijke flitser zal aanschaffen. En die 450D is hopelijk ook maar tijdelijk. Ik zou graag verder gaan dan dat, maar ik heb nu nog veel te leren. Vandaar graag wat uitleg.

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Op zoek naar breedhoek lens

    Jij praat over twee verschillende dingen. Breedhoek en lichtsterk. Die twee gaan eigenlijk niet samen. Ik denk ook dat je niet volledig snapt wat een breedhoek is; 50mm is namelijk verre van breedhoek. Breedhoek is 10 tot 20mm en de enige quasi lichtsterke lens die je daarin kan vinden is de tokina 11-16 f2.8. Maar das dus nog lang geen 1.4.
    http://www.mathijsdelva.be
    http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar breedhoek lens

      Een kameraad van me gebruikt een Sigma 30mm f/1.4 voor partyfotografie, maar dat is geen echte breedhoeklens (wel breed genoeg om foto's van enkele mensen van niet te veraf moeten nemen).
      about.me/stijnv

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar breedhoek lens

        Ah euh, schrap groothoek dan maar. Het is me vooral te doen om de lichtsterkte. De reden waarom ik die 50mm als groothoek omschreef is omdat ik die op konijnenberg onder die categorie terug vond. Die 1.4 klinkt enorm aantrekkelijk maar ga ik hier de bal niet volledig misslaan? Ik wil namelijk binnen, met minder licht, betere foto's maken. voornamelijk portret.

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar breedhoek lens

          Bedankt Stijn.

          Meer tips zijn welkom.

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar breedhoek lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Darshiva Bekijk bericht
            Ik wil namelijk binnen, met minder licht, betere foto's maken. voornamelijk portret.
            In dat geval lijkt een lichtsterke 50mm me geen slecht idee, al is een 85mm voor portret nog beter. Als je een zoomlens verkiest is de Tamron 17-50mm f/2.8 of Tamron 28-75 f/2.8 een mooi alternatief.
            about.me/stijnv

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar breedhoek lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Delva Bekijk bericht
              Jij praat over twee verschillende dingen. Breedhoek en lichtsterk. Die twee gaan eigenlijk niet samen. ...
              Zever!
              24mm 1.4 en 35mm 1.4 op ff is wel degelijk groothoek en lichtsterk.
              24mm op cropped is ook nog behoorlijk groothoek.
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar breedhoek lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                Zever!
                24mm 1.4 en 35mm 1.4 op ff is wel degelijk groothoek en lichtsterk.
                24mm op cropped is ook nog behoorlijk groothoek.
                24mm op crop of 35mm op FF vind ik persoonlijk te krap (voor party omstandigheden).
                17-18mm op crop / 28mm op FF of lager heb je toch wel nodig.

                Mathijs Delva zal wel bedoelen "....en betaalbaar gaan niet samen" want de lenzen die je opnoemt kosten toch minstens 1200 EUR ?

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar breedhoek lens

                  1.4 geeft wel redelijk weinig scherptediepte. Valt natuurlijk te zien hoever je onderwerp zich bevindt.
                  Last edited by Lugosi; 21 juni 2009, 19:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op zoek naar breedhoek lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                    1.4 geeft wel redelijk weinig scherptediepte. Valt natuurlijk te zien hoever je onderwerp zich bevindt.
                    Ja maar how!

                    F1.4 geeft op 1 meter:
                    • 14 cm voor een 24mm;
                    • 7 cm voor een 35mm;
                    • 3 cm voor een 50mm;
                    • 1 cm voor een 85mm.

                    da's nu gewoon een eigenschap van brandpunt en diafragma.

                    Je betaalt dus veel, juist om die kleine scherptediepte te bekomen.
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op zoek naar breedhoek lens

                      Ik ga dus blijkbaar te weinig scherptediepte hebben met een 1.4. Althans te weinig voor mij. Is er niks anders betaalbaar? Deze hier staat op konijnberg voor 1350€: Canon EF 16-35mm F 2.8 L USM II. Meer kan ik er niet aan geven. Daarom ook mijn vraag of ik even goed verder kan met een lens zonder zoom zoals deze: Canon EF 35mm F 2.0. Deze kost slechts 246€.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op zoek naar breedhoek lens

                        Je kan een 1.4 ook dichtdraaien hé. Zo hou je de lichtsterkte voor je autofocus en kan je toch een grotere scherptediepte hebben, gegeven een langere sluitertijd.
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op zoek naar breedhoek lens

                          Sorry maar die laatste begrijp ik niet helemaal...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op zoek naar breedhoek lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Darshiva Bekijk bericht
                            Sorry maar die laatste begrijp ik niet helemaal...
                            Je diafragma wordt pas gesloten bij het nemen van een foto, dus voor het kijken door de zoeker wordt steeds het grootste diafragma gebruikt (en hoe groter het diafragma, hoe meer licht in de zoeker). Als je nu meer scherpte diepte wilt zul je moeten het diafragma wat toedraaien, maar om aan een correcte belichting te komen moet je dan een langere sluitertijd hebben (of de ISO verhogen). Een halvering van het diafragma zal een verdubbeling de sluitertijd betekenen. Bijvb: f1.4 1/500 sec. = f2 1/250 sec. = f2.8 1/125 sec. .... (bij gelijke ISO).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op zoek naar breedhoek lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Darshiva Bekijk bericht
                              ? Deze hier staat op konijnberg voor 1350€: Canon EF 16-35mm F 2.8 L USM II. Meer kan ik er niet aan geven.
                              Alternatief of om zomaar eens te proberen: Sigma 15-30 heb je 2de hands voor rond de 200 euro.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X