Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta 28mm f2.8 Maxxum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta 28mm f2.8 Maxxum

    Wat vinden jullie van deze lens?
    28mm f2.8 Maxxum van Minolta.

    Ik ben zeer geinsteresseerd in deze lens, omdat het toch wel een breedhoek is, die ik kan gebruiken voor autofotografie en landschappen + lichtsterk!

    Nadeel is naar het schijnt de flare die erop zit..

    Iemand idee van de scherpte, kleuren, AF enz..?
    Canon 5D2 en wat glas

  • #2
    Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

    28mm is niet echt breedhoek op een cropcamera...

    Flare kan je vermijden, ik moet zo ook opletten met mijn 17-35mm Minolta!
    Zolang je directe lichtpunten uit het glas houdt, lukt het wel.

    G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

      Persoonlijk zou ik dan eerder een 28-75/2.8 zoeken ipv een 28/2.8 prime. Deze 28mm biedt niet de beeldkwaliteit die andere primes wel bieden. Ook bv. een goedkope 50/1.7 is beter. Voor de 28/2.8 wordt regelmatig meer betaald dan ze waard is.

      De 28-75 kost misschien iets meer, maar biedt veel betere beeldkwaliteit en ook zoveel meer flexibiliteit. Het enige minpunt van zo'n 28-75: past niet in je broekzak zoals een kleine prime .
      28/2.8 info

      Als je echt graag met een prime wil werken: Minolta/Sony 20/2.8, 24/2.8 of 28/2.0... en Sigma 24/1.8 EX DG schijnt ook goed te zijn.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

        Ik heb de 28mm f2.8 (en een 35mm F2 RS)

        De 35mm is natuurlijk totaaaaaaaal buiten categorie, maar de 28mm is helemaal niet zo'n slechte lens, maar zeker ook niet mijn favoriete lens:

        -Scherp tot super scherp op alle f-getallen, ook op f2.8; maar we spreken hier vooral over in het centrum.
        -Hoeken (op crop) zijn beduidend minder, wordt wel wat beter als je het diafragma toeknijpt.
        -Coating is zwak en flare vrij gemakkelijk te krijgen onder de "gevaarlijke" hoeken, zonnekap is zoals op de 50mm f1.7, ingebouwd en natuurlijk te klein om veel nut te hebben...
        -AF snelheid is zeer goed, 't is een korte, zeer kleine prime, de "travel" is dus zeer kort wat de AF snel maakt.
        -Bouw valt ook niets op aan te merken, 't is een full metalen lens, zie beercan serie lensjes...

        Hier heb je een reviewtje
        Artaphot

        Comment


        • #5
          Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

          Ik heb deze lens gehad maar deze had spijtig genoeg last van olie op de diafragmabladen. Stevig en compact, maar voor een prime wist deze lens me niet echt te overtuigen (door het defect wel alleen op f/2.8 kunnen gebruiken).
          about.me/stijnv

          Comment


          • #6
            Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

            Ok, noted!

            Wat raden jullie aan voor een iets of wat breedhoek te hebben, die echt scherp is?
            Vooral dan in gedachte voor autofotografie, en tussendoor een paar landschapjes omwillen van de breedhoek..?
            Canon 5D2 en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

              Als je op zoek bent naar een goede breedhoek raad ik de Sigma 10-20mm (€450) aan.
              about.me/stijnv

              Comment


              • #8
                Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

                Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                Als je op zoek bent naar een goede breedhoek raad ik de Sigma 10-20mm (€450) aan.
                Lol, ik heb een kleine opmerking vergeten:

                2e hands is niet erg, en max 200€

                Canon 5D2 en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

                  Voor dat geld kon ik zelf niet veel deftigs vinden (tenzij misschien een Minolta AF 20mm f/2.8, maar op een crop is dat niet echt een breedhoek).
                  about.me/stijnv

                  Comment


                  • #10
                    Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

                    Naast die die hierboven al vermeld zijn, misschien nog een minder bekende maar daarom niet minder interessante optie:

                    Minolta 28-135/4-4.5 ("secret handshake", da's nog eens een andere naam dan "beercan" hé ).

                    Dit was een door profs zeer gegeerde lens in het analoge tijdperk, en volgende review maakt duidelijk waarom (artaphot.ch review).
                    Met een beetje geluk, vind je ze voor minder dan €200, maar er wordt soms ook bijna €400 voor betaald. Begrijpelijk ook .

                    Ofwel een Tamron 28-75/2.8 voor €200 (- een Nederlands exemplaar te koop op dyxum dacht ik -) ?

                    edit: nog vergeten: kijk misschien ook eens naar een KM17-25/2.8-4... Dan heb je én 17mm, én f/2.8, én voor minder dan €200 tweedehands te vinden.
                    Last edited by K-2; 19 juni 2009, 10:00.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                      Voor dat geld kon ik zelf niet veel deftigs vinden (tenzij misschien een Minolta AF 20mm f/2.8, maar op een crop is dat niet echt een breedhoek).
                      Als je die 20mm voor minder dan €200 vindt, dan heb je wel héél veel geluk .
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

                        pfff zoeken voor 2e hands ben ik echt niet goed in

                        En deze?

                        Sigma 24mm f/1.8?
                        Konica Minolta 17-35mm 2.8-4 D
                        Last edited by KazzZ; 19 juni 2009, 10:23.
                        Canon 5D2 en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

                          Heeft een prima score op dyxum, maar lijkt me niet echt goedkoop.
                          about.me/stijnv

                          Comment


                          • #14
                            Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

                            Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                            pfff zoeken voor 2e hands ben ik echt niet goed in

                            En deze?

                            Sigma 24mm f/1.8?
                            Een paar goeie lenzen van 200 of minder :

                            24-105D
                            17-35D

                            Of zo'n 28/2.8 hé (- je vindt er wel een paar op marktplaats -), en dan niet op f/2.8 gebruiken als je kan (geldt ook voor de 17-35, maar die geeft je wel meer flexibiliteit in bereik).

                            Maar eerlijk gezegd: als 28mm voldoende breed is voor jou, dan zou ik een 28-75/2.8 of 28-135/4-4.5 proberen vinden, afhankelijk van wat je het belangrijkste vindt (f/2.8 of groter bereik en top-beeldkwaliteit van de oudere Minolta-generatie >>> kijk eens naar de review hierboven).
                            Last edited by K-2; 19 juni 2009, 10:39.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Minolta 28mm f2.8 Maxxum

                              Deze is wel interessant denk ik, niet?

                              17-35D

                              Weet er iemand iets over deze kwaliteit, scherpte?

                              AF is snel?
                              Canon 5D2 en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X