Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe zit dat nu juist -Challenger- wat kan en wat niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe zit dat nu juist -Challenger- wat kan en wat niet

    Beste,

    Als ik zo naar de foto's kijk in de challenger dan zie ik heel wat fotomanipulatie.
    Ik dacht dat het regelment vrij duidelijk was geen bewerkingen.. enkel kleine aanpassingen.

    Als ik even kijk naar de vorige winnaar (vorige maand) dan zie ik een kader. Maar lees in het regelment dat kaders niet kunnen.
    Bij bouten en moeren zie ik dan bijgevoegde wolken (wel een mooie plaat maar wel sterk bewerkt) etc.....


    Ik wil echt niet moeilijk doen ,uiteindelijk zijn het allemaal mooie plaatjes. Maar ik had toch graag wat duiding zodat ook ik weet in hoevere ik de foto's mag bewerken.


    VG

    Flash
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

  • #2
    Re: Hoe zit dat nu juist -Challenger- wat kan en wat niet

    Als je goed kijkt naar de winnaar van vorige maand, dan zie je dat het geen toegevoegde kader is, maar een natuurlijk kader, namelijk het houten raam waarin het (gebroken) glas zit.

    En die foto met toegevoegde wolken? Ik zie geen foto die daaraan voldoet hoor.
    Volgens mij is er veel mogelijk met het speciaal opstellen van verlichting,spiegels enz, en dit kan zowel buiten als in een studio.
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

    Comment


    • #3
      Re: Hoe zit dat nu juist -Challenger- wat kan en wat niet

      Bij twijfel kan de challenge-moderator een originele foto vragen aan de deelnemer.
      Breng hem (Spooky) op de hoogte van je twijfel en hij zal de nodige stappen ondernemen om dit na te gaan.
      Toch opletten dat creatieve fotografie niet verward wordt met photoshop.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe zit dat nu juist -Challenger- wat kan en wat niet

        @ to flashsplash

        Ik vrees dat U hier wel te snel conclusies treft. Vergeet niet dat er hier niet alleen beginnende fotografen aan de Challenge deelnemen maar er ook heel wat ervaren fotografen bij zijn die heel sterk zijn in het uitwerken van hun creatieve mogelijkheden zonder daarom te moeten grijpen naar fotobewerkingen.

        Inderdaad deze creatievelingen maken het mij als moderator niet altijd eenvoudig om te oordelen en uit te maken of een foto nu al dan niet bewerkt is.

        Wat de foto winnaar vorige maand betreft was ik oorspronkelijk ook niet echt zeker of de foto bewerkt was of niet. Gezien ik twijfel had deed ik aan de inzender een opvraging van zijn originele foto met bijhorende EXIF. De inzender stuurde mij de oroginele foto met EXIF. Op de originele foto kan ik duidelijk zien dat het hier vermoede kader het raamwerk is met resterend stukken glas. Het is zoals Tigra-boy aanhaald bij nadere studie heel goed merkbaar dat het vermoede kader het oorspronkelijk raam is met resterend gebroken glas.

        Voor de inzending van deze maand denk ik dat U doeld op de foto met als titel "Bolts in space". De wolken zijn hier naar mijn gevoel niet een toevoeging via een bewerkings programma. De foto werd als volgt tot stand gebracht. de fotograaf legt gewoon een spiegel plat op de grond of op een tafel. Legt er moeren en bouten op en zie daar er komt een foto tot stand waar je de wolken en de bouten en moeren weerspiegeld ziet in de foto. Dus geen enkele digitale bewerking is hier tot stand gekomen.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Re: Hoe zit dat nu juist -Challenger- wat kan en wat niet

          Breng hem (Spooky) op de hoogte van je twijfel en hij zal de nodige stappen ondernemen om dit na te gaan.
          Toch opletten dat creatieve fotografie niet verward wordt met photoshop.
          Weet wat het is om verkeerdelijk van "foutieve inzending" beschuldigd te worden. Eénmaal je foto een verkeerde stempel krijgt heeft dit sowieso gevolgen voor de quoteringen en da's uiteraard jammer. Ik denk dat het bij twijfels steeds beter is om even te communiceren met Spooky d.m.v. PM i.p.v. hier op forum bepaalde inzendingen te vernoemen.

          Spooky lost dergelijke "problemen" altijd op een heel diplomatische manier op, als de inzender nu gelijk heeft of niet (kan hiervan persoonlijk getuigen: ben al in de fout gegaan en ben als eens ten onrechte benaderd geweest).

          PS in geval van kader vorige maand is forumreglement door TS duidelijk verkeerd geïnterpreteerd. Gebruik van fotokaders is verboden, "natuurlijke" kaders zoals een raamkader is natuurlijk iets heel anders ...
          The quickest way to make money at photography is to sell your camera

          Comment


          • #6
            Re: Hoe zit dat nu juist -Challenger- wat kan en wat niet

            Hallo,

            In alle geval reeds bedankt voor de duiding, en eigenlijk ben ik wel blij te lezen dat ook de moderators het soms wel moeilijk hebben met het onderscheiden van wat nu echt en bewerkt is.
            Laat mij het zo stellen dat ik wel degelijk alle vetrouwen heb in dit forum en de moderators. Alleen komen bepaalde plaatjes nogal twijfelachtig over vandaar de vraag . En ja misschien ben ik gewoon te groen om het onderscheid te kunnen maken tussen creatieve fotografie en foto bewerking.



            PS. was niet de bedoeling om iemand te beschuldigen of te wantrouwen, blijkbaar ligt mijn interpretatie van wat ik zie anders ten gevolge van het groen achter mijn oren. Nu weet ik wel beter, maar ben toch blij de vraag te hebben gesteld.

            Vriendelijke groeten.

            Flashsplash
            Last edited by flashsplash; 18 juni 2009, 16:26.
            Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

            Comment

            Working...
            X