Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 70-300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 70-300

    Hey,

    Ik heb gewoon "voor jullie toch" simpel vraagje.
    Ik heb net een Nikon D90 met 18-105 lens en een 70-300 lens (beiden van Nikkor) gekregen van mijn vrouwke. (Schatje toch hé).
    Ik heb nu op het internet ook een 70-300 lens gezien van Nikkor die veel duurder is dan de lens die mijn vrouw bijgekocht heeft.
    Maar ik zou wel eens willen weten wat de betekenis is van de waarden na het type lens.

    bijvoorbeeld:

    Nikkor AF-S VR 70-300/4.5-5.6G IF-ED Zoom

    Wat ik denk is:

    Producent: Nikkon
    AF-S: dat weet ik niet zeker maar ik denk autofocus (is dat dan met het motortje in de lens?)
    VR: denk ik is om trillingen weg te werken
    70-300: dat zal het zoombereik zijn
    4,5-5,6G: 4,5 dat zal de minimum diafragma zijn, maar die 5,6G??????
    IF-ED: dat zou ik echt niet weten.

    Wat ik me ook heb laten wijsmaken is dat er lenzen zijn voor full frame camera's en uiteraard ook lenzen voor niet full frame camera.
    Dus de Nikon D90 is geen full frame camera, dus ik mag later van tijd geen lenzen kopen voor full frame camera's. Nu is mijn vraag: hoe weet ik welke lenzen full frame zijn of geen full frame.

    Want macro fotografie interesseert me enorm en ik zou willen sparen voor een goeie macro lens. (info hierover is ook welkom uiteraard)
    Dus moet ik eerst weten welke de niet full frame macrolenzen zijn.

    Bedankt voor de moeite in ieder geval
    Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

  • #2
    Re: Nikkor 70-300

    De G na 5.6 betekent: geen instelring voor het diafragma op de lens(niet belangrijk op jouw toestel want diafragma gaat via de knop op je toestel, dit geldt voor alle nieuwe Nikon lenzen)
    ED betekent dat er 1 of meerdere speciale glaselementen zijn gebruikt.
    IF betekent Internal Focussing: bij het scherpstellen verandert er niets aan de buitenkant van de lens; handig bij gebruik van een pola filter en voorste lensdeel komt ook niet opeens naar voren.

    Wat betreft de geschiktheid voor dx en full frame: dx lenzen zijn niet geschikt voor grotere sensoren, maar andersom is er geen probleem natuurlijk. Dus full frame lenzen passen prima, alleen gebruik je het middelste deel en niet de gehele oppervlakte die de lens kan uitvullen.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 70-300

      Een Nikkor AF-S VR 70-300/4.5-5.6G IF-ED Zoom is trouwens geschikt voor zowel full frame als niet full frame normaal noemen ze dat FF en DX.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 70-300

        Oorspronkelijk geplaatst door Lollie-be Bekijk bericht
        4,5-5,6G: 4,5 dat zal de minimum diafragma zijn, maar die 5,6G??????
        4.5 max diafragma bij 70mm en 5.6 bij 300mm en die G is al uitgelegd.

        normaal noemen ze dat FF en DX
        alsje het over DX hebt hoort daar FX bij, FF is algemeen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 70-300

          AF-S zijn de lenzen met een Silent wave motor ingebouwd: snel, accuraat en stille werking.
          VR = Vibration Reduction - dit elimineert (ten dele) de trillingen van de camera en levert scherpere beelden op bij lage sluitersnelheden.

          FF-lenzen werken zowel op DX als FF-camera's.
          DX-lenzen zijn geoptimaliseerd voor DX-camera's en kunnen maar beperkt gebruikt worden op FF-camera's. Dus eigenlijk niet aanbevolen voor FF.

          70-300 = idd zoombereik

          f4.5 is het maximale diafragma op 70 mm, f5.6 is het maximale diafragma op 300mm.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 70-300

            Oorspronkelijk geplaatst door Lollie-be Bekijk bericht
            Hey,

            Ik heb gewoon "voor jullie toch" simpel vraagje.
            Ik heb net een Nikon D90 met 18-105 lens en een 70-300 lens (beiden van Nikkor) gekregen van mijn vrouwke. (Schatje toch hé).
            Bedankt voor de moeite in ieder geval
            Dit alles reeds gezegd zijnde, met antwoord op je vragen, heb je hier een prachtige en veelzijdige set in je bezit, nu vlug eens wat posten.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 70-300

              Oorspronkelijk geplaatst door Lollie-be Bekijk bericht
              Ik heb nu op het internet ook een 70-300 lens gezien van Nikkor die veel duurder is dan de lens die mijn vrouw bijgekocht heeft.
              Heeft jouw vrouw de VR of non-VR versie gekocht?
              Want NON VR zal je vinden voor +/- 100 €..
              De VR versie kost al snel +/- 500 €..
              Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 70-300

                Bedankt voor de prachtige info. ik ben al heel wat wijzer nu

                Het is de non vr dat mijn vrouw gekocht heeft.

                nu heb ik nog 1 vraagje.

                Ik heb al foto's geizen, genomen met een fisheye lens waarvan je op de foto rondom rond zwart ziet, het is precies schaduw van de lens.
                voorbeeld:



                Edit Mod Franciskine : niet zelfgemaakte foto's, ook al dienen ze als voorbeeld, horen achter een linkje



                hoe komt dit? Naar mijn gedacht heeft het iets te meken met full frame of niet full frame
                Last edited by Franciskine; 15 juni 2009, 13:53.
                Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 70-300

                  Volgens mij gemaakt met een circular fisheye lens zoals bv deze :
                  http://www.sigmabenelux.com/producte...ir-fisheye-hsm
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 70-300

                    Wil ook een goeie tele voor autosport, is die 70-300 vr een goede lens?
                    Wat mbt de beeldkwaliteit? Het zou voor op een D700 zijn.

                    Mvg
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 70-300

                      Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                      Wil ook een goeie tele voor autosport, is die 70-300 vr een goede lens?
                      Wat mbt de beeldkwaliteit? Het zou voor op een D700 zijn.

                      Mvg
                      Ik zit een beetje met soortgelijke vraag; mijn 70-200/2.8 VR is echt te zwaar geworden op reis (wandelen) en ik zoek een lichter (maar toch kwalitatief) alternatief voor gebruik op de D700.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 70-300

                        Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Ik zit een beetje met soortgelijke vraag; mijn 70-200/2.8 VR is echt te zwaar geworden op reis (wandelen) en ik zoek een lichter (maar toch kwalitatief) alternatief voor gebruik op de D700.
                        Als ze zwaarder is geworden zou ik ze op dieet zetten.
                        De 75-300 VR past ook op een FF D700 maar of ze kwalitatief het zelfde is als een 70-200 f2.8 betwijfel ik.
                        Er zijn er in ieder geval die ze gebruiken op hun D700 de naam schiet me niet zo te binnen.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 70-300

                          Hallo, ik zal volgende week eindelijk mijn nieuwe Nikkor 70-300 bezitten. Ik wil hierop voorbereid zijn. Maar ik heb een vraagje. Wat is de schijf + schermpje bij ED?

                          Ieperboog Verbeeldt: Portfolio van de Ieperboog. Alle tips zijn welkom!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 70-300

                            Oorspronkelijk geplaatst door Snaaip Bekijk bericht
                            Hallo, ik zal volgende week eindelijk mijn nieuwe Nikkor 70-300 bezitten. Ik wil hierop voorbereid zijn. Maar ik heb een vraagje. Wat is de schijf + schermpje bij ED?

                            http://nl.tinypic.com/r/2lvbxua/6
                            Misschien ia het een idee om de vraag zo te stellen dat een leek zoals ik het ook kan begrijpen?

                            Schijf + schermpje bij ED??????????
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 70-300

                              1 schijf
                              2 (onder) schermpje
                              2 (boven) ED.

                              Last edited by Snaaip; 9 februari 2010, 11:31.
                              Ieperboog Verbeeldt: Portfolio van de Ieperboog. Alle tips zijn welkom!

                              Comment

                              Working...
                              X