Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon L lenzen slijtage?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon L lenzen slijtage?

    Hallo,

    ik wil dit weekend een Canon 24-70mm F2.8 L lens kopen van iemand maar deze lens is ongeveer 10jaar oud.

    Aangezien ik nog geen ervaring met L lenzen heb en dit mijn eerste zal zijn wil ik graag weten waar ik:
    A) moet op letten bij aankoop
    B) of er slijtage kan zijn aan deze lenzen van 10 jaar oud.

    De buitenkant ziet er wel nog supergoed uit...!

    Alvast bedankt...
    Canon 40D - 24-70mm F2.8 L en een 70-200mm F4.0 L

  • #2
    Re: Canon L lenzen slijtage?

    10 jaar, zegt niets qua slijtage!
    Kan 100 maal gebruikt zijn = heel weinig.
    Kan 30.000 maal gebruikt zijn, of meer?
    Met gebruik bedoel ik het aantal foto’s genomen met deze lens, hé.
    Dus goed op sporen letten, vragen stellen en krassenonderzoek doen.
    Voor de rest is het vertrouwen hebben of niet.
    Voor mij is die 10 jaar dus geen probleem.
    Een optiek die slecht gevallen is, na 6 maanden, is veel erger.

    veronique
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

    Comment


    • #3
      Re: Canon L lenzen slijtage?

      Slijtage aan een lens? Als je visueel niets ziet aan het glas zelf is er toch niets aan de hand.
      Indien er geen deukje(s) in het objectief zijn van valpartijen zal logisch gezien het glas ook niet beschadigd zijn.
      Een bril verslijt toch ook niet met door te kijken

      Comment


      • #4
        Re: Canon L lenzen slijtage?

        Oorspronkelijk geplaatst door fromdad Bekijk bericht
        Een bril verslijt toch ook niet met door te kijken
        Dat is waar, maar op de meeste brillen zit geen AF mechanisme bij mijn weten
        Vooral testen of de lens optisch in orde is (geen krasse op de glazen, niet teveel stof in de lens wat eigenlijk niet zou mogen) en ook testen of de AF motor geen abnormaal geluid maakt. Op zich kan een 10 jaar oud objectief nog best lang gebruikt worden.

        Comment


        • #5
          Re: Canon L lenzen slijtage?

          Ook eens zoomen en aan de scherpstelring draaien. Soms durven ze al eens kraken... zand in de lens.

          Comment


          • #6
            Re: Canon L lenzen slijtage?

            Oorspronkelijk geplaatst door fromdad Bekijk bericht
            Slijtage aan een lens? Als je visueel niets ziet aan het glas zelf is er toch niets aan de hand.
            Indien er geen deukje(s) in het objectief zijn van valpartijen zal logisch gezien het glas ook niet beschadigd zijn.
            Een bril verslijt toch ook niet met door te kijken
            100% Simplet
            « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

            Comment


            • #7
              Re: Canon L lenzen slijtage?

              ok alvast bedankt voor de reacties, zal dus maar goed op het glaswerk voor en achteraan letten...
              Canon 40D - 24-70mm F2.8 L en een 70-200mm F4.0 L

              Comment


              • #8
                Re: Canon L lenzen slijtage?

                eens voelen aan de zoom- en focusring, of er speling op zit
                (draaien én voor-achter), en of ze (nog voldoende) gedempt zijn.

                lichte beschadigingen van de voorste lens moet je je niet teveel van aantrekken.
                dit geeft geen effect op de kwaliteit (of't moet een echt gat of barst zijn).

                ook zien of de contactjes achteraan er nog goed uit zien.
                beetje schuursporen kan geen kwaad, maar geen opstaande randjes of zo.

                en natuurlijk de randen (voor en achter) nazien op beschadigingen.
                dikwijls het gevolg van licht tikken (geen probleem) tot hard vallen ...

                ook eens mee schudden of er niet tevéél rammelt binnenin.

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Canon L lenzen slijtage?

                  Hangt er vanaf voor wat deze lens gebruikt is.. is ie door een liefhebber gebruikt, of heeft ie het zware en harde fotojournalistenwerk moeten doorstaan..? de 24-70 L en ook de 70-200 L zijn nogal populair in deze tak van sport..

                  In het laatste geval, gewoon laten liggen..in het eerste geval zou ik het wel aandurven..

                  krasjes in het frontelement is over het algemeen niet een al te groot probleem (al kun je hier wel op afdingen natuurlijk ) , wat erger is, zijn krassen op het achterste element, want dat zal sneller zichtbaar zijn in je pics..verder is alles wel zo'n beetje gezegd,over wat je zoal kunt controleren, en maak een paar testfoto's..

                  groetjess, Alex!!

                  Comment

                  Working...
                  X