Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorzetlens voor SonyA350 18-70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • voorzetlens voor SonyA350 18-70

    De afgelopen week heb ik zo'n beetje alle topics over macro fotograferen op dit en andere fora gelezen. Een macrolens is op dit moment een beetje te duur voor mij. Ik heb net een Sony A350 met kitlens 18-70 gekocht. Aangezien ik aan huis ben gebonden lijkt het me erg leuk om me vooral bezig te houden met het fotograferen van de kleine sculpturen die ik maak en ook macro opnamen van bloemen, insecten ed.
    Nu heb ik dus al veel gelezen over de voorzetlenzen, voor en nadelen. Zo langzamerhand duizelt het een beetje, zoveel informatie is er te vinden.

    Ik heb op MP en Ebay enzo rondgekeken en daar kwam ik naamloze voorzetlenzen tegen, maar ook van Hoya, B+W (die de beste zijn?) en Marumi. En dan ook nog +1, +2, etc tot aan + 10 aan toe. Nu wil ik wel graag een goede kwaliteit voorzetlens dus denk ik aan de B+W. Maar nu dan mijn vraag: wat kan ik dan het beste kopen voor mijn basislens: een voorzetlens van + 4 of +5 of zelfs +10. Of is het beter om een goedkoper merk te kopen en dan een setje te kopen.

    Ik heb geen idee wat voor effect die betreffende +1, +2, + 10 op mijn kitlens van 18-70 heeft.

    Is er iemand met dezelfde camera en lens die mij daar wat advies over kan geven? En zijn er evt ook wat foto's te zien?

    Alvast hartelijk bedankt!
    Ans, Nederland

  • #2
    Re: voorzetlens voor SonyA350 18-70

    Ik heb ooit wat foto’s gemaakt met voorzetlenzen, dat was leuk, maar eigenlijk vond ik ze ook heel onhandig. Misschien dat andere voorzetfilters beter werken.
    Ik snap best dat je niet een dure macrolens wilt kopen, maar er zijn nog steeds wel betaalbare alternatieven. De Cosina (of Voigtlander, Phenix en onder nog meer namen uitgebracht) 100mm f/3.5 bv. Die is er ook voor jouw Sony, al moet je even zoeken (oudere Minolta objectieven kunnen toch ook op Sony?). De prijs van die lens ligt vrij laag en kan het overwegen waard zijn. Het is een leuke lens om wat mee te experimenteren.

    Comment


    • #3
      Re: voorzetlens voor SonyA350 18-70

      Ik heb sinds kort op mijn a200 met 18-70 een raynox drc-250 macro voorzetlens. Ben erg tevreden over de kwaliteit, kan echt dichtbij komen. Alleen heb je een beperkte scherptediepte en kan je echt alleen van heel dichtbij scherpstellen, niet van 1 meter. Maar kost 45 euro, past van 52 tot 62mm diameter.
      Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
      Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
      Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

      Comment


      • #4
        Re: voorzetlens voor SonyA350 18-70

        Bedankt voor de tips, ben al op zoek naar informatie gegaan over de Cosina en zoals gewoonlijk.... voor en tegens. Maar er is zelfs een aparte groep op Flickr.com
        En over die raynox drc-250 macro voorzetlens heb ik al het nodige gelezen. Het blijft moeilijk kiezen als je niet zoveel geld te besteden hebt. Ik hoop nog steeds op teruggave van wat belastinggeld. Dan weet ik wel waar dat (gedeeltelijk) naar toe zal gaan.

        Vandaag wat met mijn lens van 18-70 gespeeld, maar wat betreft clos-ups... valt tegen hoor. Ik heb een oude Nikon compactcamera en die kon wat betreft close-up betere opnames maken. Ik begin dat oudje wat dat betreft weer wat te waarderen

        Dus er zal zeker in de toekomst een macrolens gekocht worden, maar het zal wikken en wegen blijven. Wat me wel opvalt dat er zoveel tweedehands lenzen voor de Canon en Nikkon aangeboden worden, veel minder dan voor de Sony Alpha. Maar vaak wordt ook niet vermeld wat de fitting is en ik heb niet zoveel kennis in huis dat ik weet wat voor fitten een bepaalde veelal wat oudere lens heeft.

        Nogmaals bedankt
        Ans, Nederland

        Comment

        Working...
        X