Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoeklens voor Nikon D60?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoeklens voor Nikon D60?

    Ik overweeg een breedhoeklens te kopen voor mijn Nikon D60 (wil landschappensfoto's maken). Maar ben een complete leek wat lenzen betreft. Heb hier en daar al wat gelezen en in combinatie met mijn krappe budget lijkt de Nikkor AF-S 35mm F 1.8 G DX een goeie keuze.
    Maar echt zeker ben ik daar niet van, vandaar een paar vraagjes die hier hopelijk een antwoord zullen vinden:
    - is 35mm geen te grote brandpuntafstand voor een merkbaar resultaat? De lens die ik nu heb is de standaard 18-55 mm kitlens, 35 mm ligt dus binnen het bereik, wat is dan het voordeel van de 35 mm lens? (wss heb ik iets essentieels gemist in het breedhoeklens-concept )
    - de Nikkor AF-S 35mm F 1.8 G DX heeft een vaste brandpuntafstand, is het verstandig om een lens te kopen zonder zoom?
    - kan je zonder problemen lenzen van andere merken op een Nikon gebruiken? (bij Konijn bijvoorbeeld vond ik nl geen andere Nikkor breedhoeklens zonder zoom (omwille van de prijs) maar met ingebouwde autofocus (omwille van de D60))

    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: breedhoeklens voor Nikon D60?

    35mm op een D60 is toch niet echt breedhoek hoor!

    Het voordeel van een 35 1.8 is natuurlijk de mogelijkheid om hem op 1.8 te gebruiken!

    Misschien eens kijken naar dit objectief?
    nikon D700 + MB-D10| nikkor af-s 24-70 2.8 | 2 X SB-900

    Comment


    • #3
      Re: breedhoeklens voor Nikon D60?

      Bij breedhoek denk ik toch ook meer aan een sigma 10-20, nikkor 12_24, tamron 10-24, tokina 12-24. 't zijn allemaal wel geen goedkope lenzen, maar die geven wel een breedheok. Die 35mm is echt geen breedhoek. Een breedhoek geeft de mogelijkheid extra ver uit te zoomen, wat als resultaat geeft dat je heel erg veel meer op de foto krijgt en dat je spectaculaire diepteeffecten kan creëren. Dat gaat met een 35mm lens niet. Ik neem aan dat je die voor je reis naar Noorwegen wil gebruiken? Dan ben je met die 35mm niet zo heel erg veel.
      Last edited by Teun_2; 9 juni 2009, 16:11.

      Comment


      • #4
        Re: breedhoeklens voor Nikon D60?

        Een 35 mm is geen breedhoek op een D60, het komt meer overeen met een standaard 50mm lens op de vroegere reflextoestellen (dus wat nu een FullFrame is).

        Vroeger spraak men van een breedhoek tussen 24mm en 35mm om dezelfde beeldhoek op je D60 te halen moet je nu een lens hebben van 16mm tot 24mm hebben.

        UWA (ultra-wide-angle ultra-breedhoek) was vroeger alles onder 24mm nu op je D60 is dat dus alles onder 16mm.

        Comment


        • #5
          Re: breedhoeklens voor Nikon D60?

          Aha, goed dat 'k dan hier even m'n licht kom opsteken! Ik begreep al niet goed hoe het juist zat Zal 'ns kijken naar de voorgestelde lenzen. Bedankt!!

          (idd, de lens is voor m'n reis naar Noorwegen ik dacht eerst een statief te kopen en een aantal foto's aan elkaar te plakken in ps, maar een extra lens is natuurlijk handiger én leuker )

          Comment


          • #6
            Re: breedhoeklens voor Nikon D60?

            Lees dit ook eens op je gemak:
            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
            Flickr album Homepage

            Comment


            • #7
              Re: breedhoeklens voor Nikon D60?

              Oorspronkelijk geplaatst door Meryt Bekijk bericht
              Aha, goed dat 'k dan hier even m'n licht kom opsteken! Ik begreep al niet goed hoe het juist zat Zal 'ns kijken naar de voorgestelde lenzen. Bedankt!!
              Denk eraan dat niet alle voorgestelde lenzen een ingebouwde focusmotor hebben. Ze passen wel op je D60, maar je zal geen autofocus kunnen gebruiken.

              Gr's, Wim
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment

              Working...
              X